arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۸۴۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
پراجکت سیندیکیت:

اصولگرایان سعی کردند مردم را علیه روحانی بشورانند اما به ناگاه فضا چرخید و «شیخ» پیروز میدان شد / حامیان روحانی و رئیسی چگونه از شبکه های اجتماعی علیه یکدیگر استفاده کردند؟

انتخابات ریاست جمهوری ایران جنبه های متناقضی در بر داشت. این انتخابات با یک بی تفاوتی که مدعی بود روحانی حتما دو دوره ای خواهد بود شروع شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ پراجکت سیندیکیت نوشت: انتخابات ریاست جمهوری ایران جنبه های متناقضی در بر داشت. این انتخابات با یک بی تفاوتی که مدعی بود روحانی حتما دو دوره ای خواهد بود شروع شد. 

به گزارش انتخاب، حسن روحانی علیه رقبای رنگارنگ اصولگرای خود وارد عرصه شد. در ایران همه روسای جمهور از اول انقلاب تا کنون دو دوره ای بوده اند. اولین حملات به روحانی از سوی رقبایش وارد شد که سعی کردند از دو دوره ای شدن او جلوگیری کنند. اما انتخابات به ناگاه چرخید و داغ شد.  جریان اصولگرا پشت سر رییسی صف بستند و سعی کردند علیه روحانی مردم را بسیج کنند.

در پاسخ، روحانی دقیق و عملکرا برخورد کرد. در نتیجه، دانشجویان و زنان و هنرمندان و جامعه مدنی همه به طور شگفت آور پشت او ایستادند.

شبکه های اجتماعی ابزاری در دست هر دو جریان بود. حامیان روخانی از پلتفورم های شبکه های اجتماعی نه تنها برای بسیج رای دهندگان بلکه برای افشای وعده های رییسی استفاده کردند. 

اصولگرایان از شبکه های اجتماعی و صدا و سیما برای نشان دادن وضعیت بد اقتصادی و عدم اجرای وعده های روحانی در دور اول استفاده کردند. آنها میگفتند علی رغم برداشته شدن تحریم های هسته ای هنوز منافع برجام برای مردم عادی ملموس نیست و آمریکا بر سر راه تغییرات افتصادی ایران مشکلاتی را ایجاد کرده است.

با افزایش مشارکت مردم رییسی وعده چند برابر کردن میزان یارانه های نقدی برای اقشار کم درآمد را مطرح کرد.

از میان 55 درصد واجد شرایط رای دهی، بیش از 40 میلیون در انتخابات شرکت کردند و انتخابات با صف های طولانی رای دهندگان آغاز شد.

از سویی کاندیدای اصلاح طلب در شورای شهرستان ها نیز موفقیت بزرگی کسب کرد. درتهران برای مثال همه 21 نفر شورای اسلامی شهر از لیست ائتلافی اصلاح طلبان انتخاب شد. در حال حاضر شورای شهر تحت سلطه اصولگرایان است وشهردار آن خود یکی از کاندیداهای اصولگرای رقیب روحانی بود. اما به زودی او این شغل خود را هم از دست خواهد داد. حتی در شهر مشهد هم که ابراهیم رییسی ریاست آستان قدس آن را بر عهده دارد و زادگاه او محسوب میشود هم یک نامزد اصلاج طلب زن بیشترین رای را در شوراها ها به خود اختصاص داده است.

با این حال اگر درسی از گذشته وجود داشته باشد این است که پیروزی قاطع روحانی نباید به معنی پایان قدرت اصولگرایان تعبیر شود.

نظرات بینندگان