arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶

محسن هاشمی: نتيجه تقابل اصلاحات و اعتدال، ظهور افراطيون بود، مراقب خطر تكرار آن باشيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محسن هاشمی: نتيجه تقابل اصلاحات و اعتدال، ظهور افراطيون بود، مراقب خطر تكرار آن باشيم

مهندس محسن هاشمی نفر اول انتخابات شورای شهر تهران در همایش اصلاح طلبان با موضوع ارتباط اعتدال و اصلاحات سخنرانی کرد.

به گزارش «انتخاب»؛ متن کامل این سخنرانی بدین شرح است:

بسمه تعالی

اعتدال در آموزه های دینی ما ، ریشه ای عمیق دارد، دهها توصیه دینی به میانه روی و پرهیز از افراط وتفریط نشان می دهد که اعتدال مشی مطلوب اسلام و سیره پیامبر و ائمه اطهار بوده است.

اما اعتدال چه ارتباطی با اصلاحات دارد؟

اگر برای تعیین الگوی مطلوب جامعه در گفتمان اصلاحات، به مبانی رییس جمهور اصلاحات رجوع کنیم، ایشان الگوی جامعه مدنی مطلوب اصلاح طلبان را مدینه النبی عنوان می کنند. بنابراین در گفتمان اصیل اصلاحات، رسیدن به جامعه دینی و مردمسالار منطبق برارزشهای اخلاقی هدف ومعیار است و این الگو ، به نتیجه ای جز تثبیت اعتدال در جامعه منجر نمی گردد.

در واقع اصلاحات، به معنای اصیل واصلی خود در جامعه ایران ، بازگشت از افراط وتفریط به اعتدال است و زدودن موانع وانحرافاتی که در جامعه موجب تندروی گردیده است، اصلاح طلبی واقعی است.

اما متاسفانه شاهد بودیم که در گذشته، یکی از آسیب هایی که به جامعه ما وارد شده است ، در برابر هم قرار دادن اصلاح طلبی و اعتدال است، افراط هایی که به اسم اصلاحات انجام شد و تفریط هایی که به عنوان اعتدال نمایانده شد، موجب گردید تندروی به جای میانه روی در جامعه ما تقویت شود و خسارتهای سنگینی وارد کند.

اگر آیت الله هاشمی رفسنجانی را به عنوان شاخص اعتدال و حجت الاسلام سید محمد خاتمی را بعنوان نماد اصلاحات در نظر بگیریم ، می بینیم که تقابلی بین این دو بزرگوار وجود نداشت و اصلاحات از دل اعتدال برخاست.

شکاف میان اصلاحات واعتدال، منجر به قدرت گرفتن افراطگرایی در کشور شد و خسارتهای فراوانی به کشور تحمیل کرد و در عوض همگرایی و وحدت اصلاحات واعتدال منجر به 5 پیروزی پیاپی از سال 1392 تاکنون در دو انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر شده است.

در مقطع فعلی مهمترین موضوع آن است که با حفظ وحدت وانسجام در لیست امید، امیدی که در جامعه پدیدآمده است را قربانی اختلافات نکنیم و بتوانیم با حداکثر کارآمدی در مدیریت شهری، کارنامه موفقی را در برابر مردم بگشاییم.

عنوان این همایش نیز سلامت شهر امید است و بر جنبه های زیست سالم در شهر متمرکز است، یکی از آسیبهای مدیریت شهری که در این دوره انتخابات و شاید سالهای اخیر در افکارعمومی مورد توجه قرار گرفته است، موضوع زیست مطلوب و جنبه های انسانی، اجتماعی ، بهداشتی و زیست محیطی است که در یک کلمه تهران را تبدیل به شهر زندگی کند و انتظار از منتخبین لیست امید در شورای پنجم آن است که تهران را به سوی تبدیل شدن به شهر زندگی سوق دهند.

ماه مبارک رمضان، ماه زدودن کدروت وکینه ها و اصلاح اخلاق و روابط انسانی است تا یک مسلمان بتواند خود را بصورتی معتدل و منطبق با آموزه های دینی پرورش داده ومیهمان ضیافت الهی گردد.

نظرات بینندگان