arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۱ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۶

گفت وگوی وزیران خارجه انگلیس و آمریکا در لندن در مورد ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'بوریس جانسون 'وزیر امور خارجه انگلیس روز جمعه پس از دیدار با 'رکس تیلرسون' همتای آمریکایی اش در لندن گفت: من و وزیر امور خارجه آمریکا با یکدیگر درباره مسائل مختلف، از جمله سوریه و ایران و کره شمالی، صحبت کردیم.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه انگلیس در جریان نشست مشترک خبری با 'رکس تیلرسون' بیان داشت: چنان که مورد انتظار بود، امروز ما هنگام صرف ناهار، درباره طیف گسترده ای از موضوعاتِ مختلف با یکدیگر صحبت کردیم که شامل، سوریه و همچنین مناسبات با ایران و کره شمالی بود. 

بوریس جانسون افزود: ما همچنین به اهمیت حیاتیِ همکاری های خود در طیف گسترده ای از حوزه ها اشاره داشتیم، که البته شامل تبادل اطلاعاتی بود. شما در سراسر جهان شاهد هستید که آمریکا و انگلیس با مشکلات مشابهی روبرو می باشند. 

وی همچنین اظهارات امروز ( جمعه) جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در مورد وجود ارتباط میان حملات 'تروریستی' در انگلیس را با جنگ‌هایی خارجی این کشور را محکوم کرد و مدعی شد این اظهارات امری ' غیرعادی' برای توجیه و مشروعیت بخشیدن به اقدامات تروریستی است. 

جرمی کوربین، در اظهاراتی در لندن، حملات 'تروریستی' در این کشور را با جنگ‌هایی خارجی که انگلیس در آنها شرکت داشته، یا از آنها حمایت کرده است، مرتبط دانست و گفت: 'باید شجاعت آن را داشته باشیم که بگوییم جنگ علیه ترور موفق نبوده است.'

رکس تیلرسون نیز در این نشست خبری با بیان اینکه 'تروریست ها قادر به درهم شکستن ما نیستند'، گفت: در حالی که دوست و متحد ما عزادار ( به دلیل حمله تروریستی منچستر) است، شعله ی آتش در قلب های همه ی ما برای عدالت زبانه می کشد. وما تروریست ها و افراطی ها را بیرون خواهیم راند.

وی افزود: همانطور که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در اوایل این هفته در عربستان سعودی گفت: ما باید افراط گرایان را از جوامع خود بیرون کنیم. ما باید آن ها را از هر کشوری که به آن ها پناه می دهد، بیرون برانیم و آنان را از روی زمین محو کنیم.

تیلرسون همچنین با تاکید بر اهمیت تداوم همکاری امنیتی نزدیک میان آمریکا و انگلیس به رغم نشت اطلاعات مربوط به حمله تروریستی منچستر در رسانه های آمریکا، گفت: 'ما قطعا، انتشار نامناسب اطلاعات را محکوم می کنیم. 

دیدار وزیران خارجه آمریکا و انگلیس در حالی صورت می گیرد که نشت اطلاعات مربوط به حمله تروریستی منچستر در رسانه های آمریکایی، روز سه شنبه گذشته منجر به واکنش مقامات انگلیسی و قطع تبادل اطلاعات پلیس منچستر در ارتباط با این حمله، با دستگاه های امنیتی آمریکا شد.

انتشار اطلاعاتی در مورد حمله انتحاری منچستر دوشنبه شب گذشته که دستکم 22 کشته برجای گذشته است، در برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز، انتقاد شدید نخست وزیر و نیز وزیر کشور انگلیس را به دنبال داشت.

'ترزا می' نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه گذشته گفت که در جریان دیدارش با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست ناتو در بروکسل، مسئله درز اطلاعات تحقیقات مربوط به حمله تروریستی منچستر را مطرح خواهد کرد.

وی بیان داشت: 'به رئیس جمهوری آمریکا خاطر نشان خواهم کرد اطلاعاتی که بین نهادهای مجری قانون مبادله می شود باید همچنان محفوظ بماند.' 

اگرچه، پلیس انگلیس روز جمعه اعلام کرد که روند تبادل اطلاعات با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا بار دیگر از سر گرفته شده است.

حمله بمب‌گذاری انتحاری در سالن کنسرت 'آرینا'منچستر'در شمال انگلیس که اواخر دوشنبه شب گذشته صورت گرفت، دستکم 22 کشته و 116 زخمی بر جای گذاشته است که شماری از قربانیان کودک و نوجوان هستند.

عامل این حمله سلمان عبیدی لیبی تبار 22 ساله معرفی شده است.

نظرات بینندگان