arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۹ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶
در تماس تلفنی روحانی و اردوغان عنوان شد؛

ایران و ترکیه آماده گشودن فصل تازه‌ای در روابط مشترک و جهش در همکاری‌های اقتصادی هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در تماسی تلفنی تاکید کردند که آماده‌اند فصل تازه‌ای را در همکاری‌های مشترک بگشایند و جهشی را در روابط تهران - آنکارا به ویژه در عرصه اقتصادی ایجاد کنند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه با قدردانی از تماس تلفنی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفت: طی چهار سال گذشته برای توسعه و تعمیق روابط ایران و ترکیه گام های بزرگی برداشته شد اما باید برای رساندن حجم مبادلات سالانه دو کشور به رقم ۳۰ میلیارد دلار، یک جهش در این روابط و همکاری ها ایجاد کرد.
 
رییس جمهور اظهار کرد: ایران به تلاش برای تحقق افق ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات اقتصادی تهران - آنکارا متعهد است و اکنون فرصت برای ایجاد جهش در روابط دو کشور در همه حوزه‌های مورد علاقه فراهم است.
 
روحانی با اشاره به اهمیت تقویت همکاری‌های بانکی میان دو کشور، گفت: تقویت همکاری‌های بانکی پایه مهمی در توسعه روابط ایران و ترکیه خواهد بود و بانکهای بزرگ دو کشور باید برای توسعه همکاری‌ها، بیش از پیش ترغیب شوند.
 
رییس جمهور همچنین همکاری‌های منطقه‌ای ایران و ترکیه را با اهمیت برشمرد و گفت: همکاری‌های دوجانبه و سه‌جانبه با روسیه در حوزه مسایل منطقه‌ای و از جمله در روند مذاکرات آستانه مهم است و می تواند به صلح و ثبات منطقه کمک کند.
 
روحانی همچنین ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به رییس جمهور ترکیه، برای وی آرزوی سلامتی و برای ملت ترکیه آرزوی بهروزی کرد.
 
رییس جمهور ترکیه نیز در این تماس تلفنی با تبریک پیروزی مجدد روحانی در انتخابات  ریاست جمهوری، رای بالای مردم را نشان دهنده جایگاه ویژه وی در میان مردم دانست و تاکید کرد: ترکیه مصمم است روابط خود را با تهران در همه عرصه ها توسعه دهد.
 
 رجب طیب اردوغان اظهارداشت: روابط ایران و ترکیه روابطی رو به توسعه بوده و تقویت بیش از پیش این روابط در عرصه های دوجانبه و منطقه ای بسیار حائز اهمیت است.
 
وی افزود: ما در نشست سال گذشته شورای عالی و راهبردی روابط ایران و ترکیه اراده خود را برای ارتقاء همکاریها نشان دادیم و تحقق مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری در این راستا می‌تواند جهشی در روابط ایجاد کند.
 
 رییس جمهور ترکیه افزود: در مسیر تقویت همکاری های تهران - آنکارا مانعی وجود ندارد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور اشاره کرد و گفت: این همکاری‌ها به ویژه در نشست آستانه به صلح و ثبات منطقه، کمک می کند.
 
 اردوغان افزود: ما می‌توانیم  جهت آسایش، رفاه و ثبات منطقه، با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه و حتی دیگر کشورها، روند مذاکرات  آستانه را با شتاب بیشتری پیگیری کنیم.
 
دو طرف تاکید کردند که تشکیل سریع نشست شورای عالی راهبردی روابط ایران و ترکیه در تهران و با حضور روسای جمهوری دو کشور خواهد توانست روابط دو جانبه را تقویت و راههای توسعه همکاری های منطقه ای را گسترش دهد.
نظرات بینندگان