arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶

فاطمه هاشمی:مردم با رأی خود روح «آیت‌الله» را شاد کردند

اولین انتخابات بدون حضور آیت‌الله هاشمی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی برگزار شد که یاد و نام او به شکل محسوسی بر فضای سیاسی- انتخاباتی سایه انداخته بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اولین انتخابات بدون حضور آیت‌الله هاشمی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی برگزار شد که یاد و نام او به شکل محسوسی بر فضای سیاسی- انتخاباتی سایه انداخته بود.

به گزارش انتخاب به نقل از ایران، بخصوص که بنا به روایت‌های تأیید شده مرحوم هاشمی، خود مشوق روحانی برای حضور مجدد در عرصه انتخابات بوده است. با فاطمه هاشمی فرزند بزرگ آیت‌الله هاشمی درباره پیام رأی مردم به تداوم اعتدال گفت‌وگو کردیم. او در میانه مصاحبه و آنجا که از خاطرات انتخاباتی پدر می‌گفت، بغض کرد و اشک در چشمانش حلقه زد.
 
این نخستین انتخاباتی بود که بدون حضور آقای هاشمی برگزار شد، شما و خانواده با مشاهده  حضور مردم چه حسی داشتید؟
 
حس خوبی داشتیم، از چند بعد یکی اینکه همیشه آرزوی پدرم این بود روزی برسد که واقعاً حضور در انتخابات برای مردم جدی باشد.
 
ایشان اعتقاد داشت که مردم با آگاهی در انتخابات شرکت کنند و می‌گفت اگر همیشه حضور مردم پرشور باشد، آن تغییرات اساسی هم از ناحیه مردم ایجاد خواهد شد و حالا این اتفاق افتاد. بحث دیگر اینکه آنهایی که دوست نداشتند پدر من در انتخابات ۹۶ باشد، دیدند که روح ایشان و صحبت‌هایی که طی سال گذشته داشتند، مرتب در فضای مجازی پخش می‌شد و همان‌طور که امام گفتند نشانگر این بود که «هاشمی زنده است تا انقلاب زنده است.»
 
در سفرهایی که در ایام انتخابات داشتم، بسیاری از مردم می‌گفتند به خاطر توصیه آقای هاشمی در انتخابات حضور پیدا می‌کنیم. این مسأله باعث شادمانی ماست که چنین پدری داشتیم که حتی بعد از فوت چنین اثری از ایشان در کشور باقی مانده است بخصوص که حضور مردم و رأی به تداوم راه اعتدال را پیش‌بینی هم کرده بود، پدر سیاستمداری بود که سیاست ورزی را برای مردم انتخاب کرده بود نه برای خود. این موضوع مهمی است. به هر حال فقدان پدر برای ما در انتخابات سخت بود و اگر ایشان در قید حیات بودند قطعاً خوشحالی ما و ایشان بیشتر می‌شد چرا که حرکتی که در سال 92 شروع شد حالا در 96 هم از سوی مردم تأیید شد. با این حال مردم با رأی خود روح پدر م  را شاد کردند.
 
روز انتخابات اعضای خانواده و خانم مرعشی همسر محترم آیت‌الله چه حال و هوایی داشتند؟
 
روز انتخابات برای همه ما  در نبود ایشان بسیار سخت بود، هم خوشحال بودیم و هم ناراحت. همان روز انتخابات، به مرقد پدر رفتیم تا شاید حال وهوای بهتری پیدا کنیم. مادرم هم مثل بقیه ما بود. خاطرم هست همیشه به همراه مامان و بابا برای رأی دادن می‌رفتیم. مخصوصاً اگر قرار بود لیستی را بنویسیم، همیشه نظر ایشان را می‌گرفتیم. البته اول می‌گفت که با تشخیص و صلاحدید خودتان بنویسید بعد با اصرار می‌گفتیم برخی را نمی‌شناسیم و با اصرار ما نظرشان را می‌گفتند. بعضی وقت‌ها هم با زور کاغذ را می‌گرفتم و از روی آن می‌نوشتم. البته می‌گفت به کسی نگو من اسم چه کسانی را نوشتم. من می‌گفتم خط شما آن‌قدر مشخص است که وقتی رأی به صندوق می‌اندازی همه متوجه می‌شوند ‌حداقل اجازه بدهید من بنویسم. این شوخی‌ها را هم داشتیم. روز جمعه و شنبه برای ما روز سختی بود. در نبود پدر که البته با حضور مردم و نتیجه‌ای که اعلام شد، خوشحال شدیم.
 
پیش‌بینی این میزان مشارکت و رأی نزدیک به 24 میلیونی آقای روحانی را داشتید؟
 
پیش‌بینی من از رأی آقای روحانی بیشتر از این میزان بود. این اتفاق هم افتاد. شب انتخابات از خیلی شهرستان‌ها و تهران تماس می‌گرفتند که مردم در حوزه‌های رأی هستند، زمان رأی‌گیری باید سه چهار ساعت دیگر تمدید شود، اما این اتفاق نیفتاد. حداقل باید مدیریت می‌کردند یا حوزه‌ها را بیشتر از گذشته در نظر می‌گرفتند، ولی وقتی هم نتوانستند حتماً باید تمدید رأی‌گیری بعد از ساعت ۱۲ شب انجام می‌شد. من مطمئن بودم اگر آن افرادی که در صف ایستاده بودند رأی می دادند، آرای آقای روحانی براحتی به ۶۵ درصد می‌رسید.
 
دلیل حضور گسترده مردم در این دوره از انتخابات چه بود؟
 
چند سالی هست بواسطه فضای مجازی آگاهی مردم نسبت به مسائل بالا رفته است، به خاطر همین مردم می‌دانستند خودشان هستند که می‌توانند نقش اصلی را در تعیین سرنوشت خود در آینده داشته باشند. اکثریت از روش‌های مدیریتی اقتدارگرایانه و بی‌توجه به مطالبات مردمی راضی نبودند. مردم دنبال اعتدال هستند، شعار مردم این است که ما می‌خواهیم زندگی کنیم، امکانات حداقلی از نظر تأمین رفاه اجتماعی و همچنین امنیت و آزادی و دموکراسی را داشته باشند.
 
بالاخره رقبایی که مقابل آقای روحانی قرار گرفته بودند، بویژه در مناظره‌ها مطالبی مطرح کردند که هم مردم نگران این مسأله شدند که با آمدن آن کاندیداها اقتدار‌گرایی ایجاد شود و هم از بی‌انصافی و سیاه نمایی آنها آزرده خاطر شدند.   
 
مردم دیدند کسانی که خود از سال‌های اول انقلاب پست‌ها و مسئولیت‌های مختلف در کشور داشتند حالا به شعور مردم توهین می‌کنند و به گونه‌ای از نظام انتقاد می‌کنند که گویی هیچ اتفاق مثبتی در این چند دهه نیفتاده است. مردم از این رفتارها استقبال نکردند و نشان دادند به انقلاب، ایران و جمهوری اسلامی وفادار هستند و اگر کسانی بخواهند به انقلاب بد بگویند مردم مقابل‌شان می‌ایستند.
ادامه در صفحه  4
 
29 اردیبهشت، تحقق  پیش بینی «آیت الله»
 
آنچه در 29 اردیبهشت ماه رخ داد و اقبال بیش از پیش مردم به حسن روحانی، اتفاقی بود که ماه‌ها پیش از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش‌بینی شده بود. نتایج دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این نظر آیت‌الله که «وضعیت رأی روحانی در انتخابات سال ۹۶ از همه کاندیداهای احتمالی بهتر است. زیرا اکثر کسانی که در سال 92 به او رأی دادند، از انتخاب خود راضی هستند»، اثبات شد. پیش‌بینی‌ای که در نزدیکی هاشمی به مردم و آگاهی‌اش از خواست‌ها و نیازهایشان ریشه داشت. زیرا او در سال‌هایی که برخی جریان‌های سیاسی در پی زیر سؤال بردن جمهوریت نظام و اهمیت رأی مردم در مشروعیت بخشی به حاکمیت بودند، از ستون‌هایی بود که با ایستادن در برابر آن جریان‌ها خیمه جمهوریت نظام را استوار نگاه داشت.
 
آیت‌الله هاشمی بارها و بارها در سخنان خود بر حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و آگاهی آنها در بهره‌مندی از این اختیار تأکید کرد.
 
او آگاهی مردم را بزرگترین دستاورد می‌دانست و تأکید داشت: «با گسترش فضای مجازی، دسترسی به اطلاعات تا روستاهای کوچک رفته است و دیگر کسی نمی‌تواند واقعیت‌ها را از مردم پنهان کند یا به آنان دروغ بگوید».
 
وی زمانی نیز در بیان اطمینان خود به روشن بینی مردم ایران گفت: «ذات مردم ما به خاطر اسلام، اعتدالی است و به هیچ‌وجه عوام‌فریبی و هتاکی‌ها را نمی‌پسندند و در انتخابات نشان دادند که با فریاد خاموش رأی، هتاکان را کنار می‌گذارند».
 
آیت‌الله هاشمی تأکید داشت که «تحجّر، دگم‌اندیشی، بداخلاقی‌ها، حذف‌ها، طردها و انحصارطلبی‌ها، متاعی بی‌بها و مقطعی است و جایی در طاقچه ذهن و زبان مردم این سرزمین ندارد و مهربانی، تعامل و اعتدال، بهترین زبان برای گفت‌و‌گوی با مردم است». چنین بود که مردم نیز 29 اردیبهشت در حمایت از میراث سیاسی آیت‌الله و رأی دوباره به اعتدال پاسخ دادند.
نظرات بینندگان