arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۵۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶

بازتاب مثبت عذرخواهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان

«اگر این کاندیدای مورد نظر به من پیام می‌داد، من چند هنرمند برایش می‌فرستادم». این دیالوگی است که میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک خبرنگار در روز جمعه 29 اردیبهشت‌ماه، زمانی که بسیاری از هنرمندان به حمایت از حسن روحانی پای صندوق‌های رأی رفته بودند، شکل گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«اگر این کاندیدای مورد نظر به من پیام می‌داد، من چند هنرمند برایش می‌فرستادم». این دیالوگی است که میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک خبرنگار در روز جمعه 29 اردیبهشت‌ماه، زمانی که بسیاری از هنرمندان به حمایت از حسن روحانی پای صندوق‌های رأی رفته بودند، شکل گرفت.
 
به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه ایران، هنرمندانی که در این مدت همه هم‌وغمشان حمایت از روحانی و دولت تدبیر و امید بود. فایل ویدئویی این گفت‌و‌گو بین بسیاری از کاربران فضای مجازی ردوبدل شد و واکنش‌های بسیاری را از سوی اصحاب فرهنگ‌وهنر به همراه داشت. رسانه‌های اصولگرا هم البته فرصت را مغتنم شمردند و کوشیدند از فرصت پیش آمده سوءاستفاده و به نفع نامزد مورد حمایتشان بهره‌برداری کنند.
 
رضا کیانیان، هنرمندی که از مدت‌ها پیش در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، حمایت خود را از «رأی دادن» اعلام کرده بود، در واکنش به این سخن وزیر، با گذاشتن ویدئویی در اینستاگرام که تصنیف «سپیده» استاد محمدرضا شجریان و تصویر ایشان بر آن نشسته بود، ضمن تبریک به مردم به‌خاطر حضورشان در انتخابات و پیروزی امید، خطاب به وزیر گفت: «از وزیر ارشاد مى‌خواهم به خاطر توهین ناخواسته‌اى که دیروز به هنرمندان کرده‌اند با صداى بلند عذرخواهى کنند! اگر رئیس جمهوری هست، به خاطر این است که مردم هستند و به او رأى مى‌دهند و اگر وزیر ارشادى هست، چون هنرمندان هستند! اگر هنرمندان وارد عرصه انتخابات مى‌شوند به خاطر احساس مسئولیتى است که براى آینده کشور دارند نه براى خوش خدمتى! هنرمندان‌، مطربانِ آماده‌به‌خدمت وزارت نیستند که به اشاره‌اى خوش‌رقصى کنند!»
 
مسعود جعفری جوزانی نیز با انتشار پیامی تصویری دلخوری خود از وزیر را بروز داد و گفت: آقای صالحی‌امیری من آدم ترسو و خودفروش و آدم‌فروش دیده‌ام، اما در هیچ‌ کجای دنیا هنرمندی ندیده‌ام که به‌دستور وزیر که هیچ، به‌درخواست رئیس جمهوری هم به کاری که عقیده ندارد تن در دهد. آقای وزیر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سربازخانه نیست.
 
در پی این واکنش‌ها سیدرضا صالحی‌امیری در حرکتی کم‌سابقه که طی این 4دهه، کمتر از سوی دولتمردی دیده شده است از هنرمندان عذرخواهی کرد. وی برای دلجویی از اهالی فرهنگ ‌و هنر ویدئویی منتشر کرد و گفت: «نقش بی‌بدیل اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر را نمی‌توانیم در خلق حضور شگفت‌انگیز مردم در سر صندوق‌ها که یک حادثه و حماسه بسیار بزرگی در تاریخ این سرزمین بود، فراموش کنیم. دیروز من در یک مصاحبه‌ای طنزگونه، نکته‌ای را عرض کردم که شنیدم باعث تکدر خاطر جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر شد. من تأکید می‌کنم که سرمایه‌های بزرگ ما، اصحاب فرهنگ و هنر بوده و هستند. اساساً دولت بدون حمایت و پشتیبانی این جامعه بزرگ نمی‌تواند به مقصد و مقصود برسد. در عین حال اگر این سخن طنز من باعث رنجش شد، صمیمانه از همه شما اصحاب فرهنگ و هنرعذرخواهی می‌کنم.»
 
ما دولت تدبیر و امید به مردم گفتیم که برای عذرخواهی لکنت زبان نداریم. باور داشته و داریم که توسعه و تعالی این سرزمین بدون پشتوانه هنر و هنرمندان و اصحاب رسانه اعم از سینما، موسیقی، شعر و تئاتر و هنرهای تجسمی وهمه کسانی که دل در گرو فرهنگ و هنر این سرزمین نامی دارند، ناممکن است.
 
در پی پیام وزیر فرهنگ، خانه سینما در نامه‌ای خطاب به صالحی‌امیری نوشت: گذر از هیاهوهای کاذب و استقرار در این شادمانی ملی و همدلی تاریخی، بر همه ما واجب است. با آنچه از مرام و اخلاق در شما می‌شناسیم، یقین داشتیم که در گفت‌و‌گوی منتشرشده، هیچ قصدی بابت طعنه و توهین به جامعه محترم فرهنگی-هنری کشور نداشته‌اید، اما بپذیرید که سوءتفاهم به وجودآمده می‌توانست در روند ارتباط ساختارمند میان اهالی فرهنگ و هنر با حضرتعالی خلل ایجاد کند. شکر و سپاس که با نشر پوزش صمیمانه شما، یک‌بار دیگر بر سعه صدر و باور به گفتمان فرهنگی دولت تدبیر و امید، مهر تأیید زده شد. آنان که روش پوزش‌خواهی را برمی‌گزینند، یقیناً در گسترش مکارم اخلاقی، سربلند می‌مانند.
 
همچنین رضا کیانیان هنرمند، از عذرخواهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کرد و با گذاشتن ویدئوی عذرخواهی وزیر در اینستاگرام نوشت: «بعد از سلام، ظهر سر صحنه سریال شهرزاد بودم که پس از اعلام نهایی نتایج انتخابات با شوق فراوان نامه تبریک این پیروزى بزرگ و گلایه از شما را روى صفحه اینستا گرامم گذاشتم و درست پس از چهار ساعت شما با عذر خواهی بموقع و صاف و ساده خود من و گروه سریال شهرزاد را شگفت‌زده کردید! قاعدتا نباید شگفت‌زده می‌شدیم! دلیلش اما ساده است! چون عادت به عذرخواهی مسئولان نداریم!! آن هم در این مدت کوتاه!
 
آقاى وزیر تشکر من و تمام شهرزادی‌ها را بپذیرید. و امیدوارم همه مسئولان از شما بیاموزند. عذرخواهی از آدمى کم نمى کند! بلکه مى افزاید. درخواست من یک نمونه از پرسشگرى مردمى بود که به شما رأى دادند و پاسخ شما یک نمونه از پاسخگویىِ دولتى است که خود را مدیون رأى مردم می‌داند! به امید روز‌های بهتر.» شاید این دلخوری که با درایت هنرمندان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کمتر از 24ساعت خاتمه یافت، نمونه کوچکی از تدبیر دولتمردان دولت یازدهم باشد که به مردم و چهره‌های شاخص این کشور احترام می‌گذارند و برای رضایت و خشنودی آنها دریغ نمی‌کنند؛ که به قول حافظ شیراز: بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی/ مقبول طبع مردم صاحب نظر شود!
نظرات بینندگان