arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶

آتش مرگ در سرویس«هما»/ راننده خودش را نجات داد و زنده ماند اما ۴ نفر دیگر سوختند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه شهروند نوشت: آتش‌‌گرفتن یک مینی‌بوس در اتوبان سعیدی تهران ٤ کشته برجای گذاشت. این مینی‌بوس متعلق به یکی از شرکت‌های هواپیمایی بود و در حال انتقال کارکنان به محل کارشان دچار این حادثه شد.
 
٢ مرد و یک زن از کارمندان شرکت هواپیمایی ایران‌ایر بودند كه به همراه یکی از کارمندان مرد سازمان هواپیمایی کشوری در میان شعله‌های آتش به طرز دلخراشی جان باختند و راننده مینی‌بوس نیز به علت سوختگی شدید در بیمارستان بستری است. به گفته برخی شاهدان آتش‌سوزی از موتور این مینی‌بوس آغاز شده با وجود این هنوز علت دقیق این آتش‌سوزی مشخص نیست و کارشناسان آتش‌نشانی در حال بررسی علت وقوع حادثه هستند.
 
جان‌باختن ٤ سرنشین و نجات راننده
 
به گفته رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک راهور تهران بزرگ این حادثه دلخراش صبح چهارشنبه حدود ساعت ٣٠: ٠٧ دقیقه صبح در حالی رخ داد که این مینی‌بوس در مسیر جنوب به شمال اتوبان شهید آیت‌الله سعیدی در حال حرکت بود. درست قبل از خیابان سی‌متری جی بود که این اتوبوس به دلایل نامعلوم دچار حریق شد. سرهنگ محمد رازقی در توضیح بیشتر این حادثه گفت: «مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی از نخستين گروه‌هایی بودند که در محل حادثه حاضر شدند، آتش‌نشانی نیز به موقع به سر صحنه رسید اما آتش خیلی گسترده بود. شعله‌ها زبانه می‌کشید و عملیات سختی آغاز شده بود. درنهایت نیز آتش مهار شد؛ اما مشخص شد که ٤ نفر از سرنشینان مینی‌بوس که یک زن و ٣ مرد بودند، بر اثر شدت حادثه جان خود را از دست داده‌اند و راننده هم در این حادثه دچار سوختگی شدید شده است که توسط عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل شد. البته این حادثه مجروح سطحی نیز داشته است که توسط نیروهای اورژانس به صورت سرپایی درمان شدند.»
 
او درباره علت این حادثه نیز گفت: «تا جایی که ما اطلاع داریم این مینی‌بوس به علت نامعلومی دچار حریق شده است؛ اما پیگیری‌ها و بررسی‌ها آغاز شده و قطعا دلیل آتش‌سوزی این سرویس اداری توسط کارشناسان آتش‌نشانی بررسی و اعلام می‌شود.»
 
این مقام انتظامی در ادامه به بار ترافیکی خیابان‌های اطراف محل حادثه هم اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: «به دلیل حریق این مینی‌بوس، مسیر بزرگراه سعیدی، جنوب به شمال و شمال به جنوب همچنین خیابان قزوین، خیابان زرند، جنوب به شمال سعیدی و بلوار معلم دچار ترافیک سنگین شدند که پلیس راهور تهران به منظور روا‌نسازی ترافیک مجبور شد که در چند مقطع محدودیت ترافیکی ایجاد کند تا درنهایت حوالی ساعت ٣٠: ١٠ با پاکسازی کامل محل حادثه تردد عادی در مسیر برقرار شد.»
 
رها‌شدن شیلنگ‌ گازويیل علت احتمالی حریق
 
در همین حال کاظم‌ هاشم‌آبادی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در تشریح جزییات این حادثه به«شهروند» گفت: «دقیقا ساعت ٢٣: ٠٧ صبح چهارشنبه خبر آتش‌سوزی یک دستگاه مینی‌بوس در میدان فتح نبش خیابان جرجانی به سامانه ١٢٥ اعلام شد و به‌سرعت آتش‌نشانان ٤ ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. آتش‌نشانان در کمتر از ٣ دقیقه به محل حادثه رسیدند و اطلاعات اولیه اعلام‌ شده به آتش‌نشانان حاکی از آن بود که هیچ محبوسی داخل مینی‌بوس نیست، اما با حضور آتش‌نشانان در محل حادثه مشاهده شد که ٤ نفر از کارکنان شرکت هواپیمایی هما در میان شعله‌های آتش داخل مینی‌بوس گرفتار شده‌اند، آتش‌نشانان به‌سرعت عملیات اطفا را آغاز کردند، با فروکش‌کرن شعله‌ها، آتش‌نشانان با جسد بی‌جان ٤ نفر از سرنشینان مینی‌بوس مواجه شدند که پس از ایمن‌سازی محل حادثه اجساد برای انتقال به پزشکی قانونی به عوامل انتظامی تحویل داده شده است.» او اضافه کرد: «به جز راننده که به علت سوختگی به مراکز درمانی منتقل شد و ٤ جان‌باخته، این مینی‌بوس هیچ سرنشین دیگری نداشته است.»
 
هاشم‌آبادی همچنین درباره علت وقوع این حادثه هم گفت: «کارشناسان سازمان آتش‌نشانی مشغول تحقیق و بررسی درباره علت این آتش‌سوزی هستند، اما احتمال می‌دهیم رها‌شدن شیلنگ‌ گازويیل علت حریق این مینی‌بوس باشد. به گفته برخی رهگذران و خودروهای عبوری از داخل موتور این مینی‌بوس دود غلیظ و سیاهی خارج می‌شده که راننده با مشاهده دود، در حاشیه خیابان توقف می‌کند، در موتور که در داخل اتاق است را باز می‌کند و همین مسأله باعث شعله‌ور شدن آتش می‌شود، او از در طرف راننده خودش را نجات می‌دهد، اما ٤ سرنشین دیگر در میان شعله‌های آتش گرفتار می‌شوند. با این همه اظهارنظر قطعی درخصوص دلیل این حادثه نیاز به بررسی بیشتری دارد.»
 
این در حالی است که محمدرضا نوش‌آبادی یکی از مسئولان شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به «شهروند» گفت که سه جان‌باخته این حادثه از کارمندان شرکت هما بودند و قربانی چهارم این آتش‌سوزی از کارکنان سازمان هواپیمایی کشور بود: «آقای شهری بازنشسته همراه با خانم باقرخان کارمند بخش بیمه درمانی و علی باقری از نیروهای بخش بازرگانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در این حادثه کشته شدند.» او درباره هویت چهارمین قربانی این حادثه هم به «شهروند» گفت: «آقای طهماسبی هم از کارمندان سازمان هواپیمایی کشوری بود که متاسفانه در این حادثه همراه با سه نفر دیگر از نیروهای شرکت هما، جان باختند.» نوش‌آبادی با تأکید بر پیگیری و بررسی علت این حادثه گفت: «دلیل آتش‌سوزی مینی‌بوس هنوز مشخص نیست، ما منتظر اعلام نظر کارشناسان آتش‌نشانی هستیم و به محض مشخص‌شدن علت حادثه، اطلاع‌رسانی کامل در این زمینه انجام می‌شود.»

نظرات بینندگان