arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۶ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶

شرکت در انتخابات نه تنها حق ما بلکه وظیفه اخلاقی ماست

مصطفی ملکیان
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشکل اینجاست که کسانی گمان می کنند چون به لحاظ قانونی شرکت در انتخابات "حق" ماست پس به لحاظ اخلاقی هم شرکت در انتخابات حق ماست؛ ولی من می خواهم بگویم به لحاظ حقوقی شرکت در انتخابات حق ماست ولی به لحاظ اخلاقی وظیف ماست.
 
به گزارش ایران، اگر کسی شرکت در انتخابات نکرد بله از یکی از حقوقی که به لحاظ قانونی به او داده اند صرف نظر کرده و به شهروند خوب بودنش لطمه نمی خورد. چون شهروند خوب می تواند خودش از حق هایی که قانون به او داده صرف نظر کند. اما به لحاظ اخلاقی یک وظیفه اخلاقی را انجام نداده ام .حالا چرا وظیفه اخلاقی من شرکت در انتخابات است؟
 
 استدلال اخلاقی برای لزوم شرکت در انتخابات
 
 وظیفه اخلاقی هر کس این است که تا جایی که می تواند از درد و رنج دیگران بکاهد. اتفاقا یکی از مؤلفه های مشترک همه مکتب های اخلاقی این است. مکتب های اخلاقی در هزار و یک موضوع و مساله با هم اختلاف نظر دارند ولی یک فصل مشترکی دارند که همه شان علیرغم تمام اختلاف نظر ها در این فصل مشترک با هم اتفاق نظر دارند یکی از آن 9 اصلی-یا به نظر بعضی 10تا یا 13 یا 23 تا- که در آن اتفاق نظر دارند این است که وظیفه هر کسی این است که از درد و رنج دیگران تا جایی که می تواند بکاهد.
 
یکی از سرچشمه های  درد و رنج های انسان ها نظام سیاسی حاکم بر جامعه انسان هاست. نمی شود گفت که منحصرا همه مشکلات جامعه منبعث از نظام سیاسی حاکم بر جامعه باشد یا نظام سیاسی حاکم بر جامعه بزرگترین مشکل جامعه باشد یا یگانه مشکل جامعه باشد این مقدمه دوم در یک دانشی که از آن تعبیر می کنیم به جامعه شناسی نیازها محل بحث قرار می گیرد که انسان ها  به لحاظ جامعه شناختی نیازمند نظام سیاسی سالم و صالح هستند و اگر نظام سیاسی رو به فساد و عدم سلامت برود  درد و رنج مردم هم افزایش پیدا می کند.
 
 در نتیجه یکی از وظایف اخلاقی ما مبارزه با فساد سیاسی حاکم بر جامعه مان است.
 
بشر تا کنون نظام سیاسی ای سالم تر از دموکراسی کشف نکرده است؛ اگر روزی کشف کند این مقدمه چهارم دیگر از دست من گرفته می شود. البته اینکه تا امروز کشف نکرده معنی اش این نیست که تا ابدالآباد کشف نخواهد کرد ولی تا الآن که تقریبا سه هزار و اندی سال از اندیشه سیاسی در جهان می گذرد نظام سیاسی ای سالم تر از نظام دموکراتیک (نمی گویم دموکراتیک لیبرال یا دموکراتیک سوسیال یا دموکراسی دیگری فقط روی دموکراسی دارم تایید می کنم) کشف نکرده یا اختراع نکرده یا جعل نکرده است .
در این گام چهارم می خواهم به این نتیجه برسم که سعی در دموکراتیک کردن نظام سیاسی وظیفه من است که نظام سیاسی حاکم بر جامعه ام را دموکراتیک تر  و باز هم دموکراتیک تر بکنم  .
 
برای دموکراتیک کردن یک نظام شرط اول قدمش شرکت در انتخابات است راه دیگری برای دموکراتیک کردن نظام وجود ندارد؛ و به همین دلیل شرکت در انتخابات وظیفه اخلاقی ماست.
نظرات بینندگان