arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۶۴۷
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶

ماجرای سفر پر حاشیه روحانی به معدن آزاد شهر

در پی وقوع انفجار و فاجعه انسانی در معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر، رئیس جمهوری سفری به این منطقه داشت که البته با حاشیه هایی همراه بود و به روایت معاون معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت، پای درد و دل و صحبت های معدن کاران نشست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی وقوع انفجار و فاجعه انسانی در معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر، رئیس جمهوری سفری به این منطقه داشت که البته با حاشیه هایی همراه بود و به روایت معاون معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت، پای درد و دل و صحبت های معدن کاران نشست.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه یعنی چهار روز بعد از وقوع حادثه انفجار معدن زغال سنگ آزاد شهر، حسن روحانی برای بررسی دقیق تر وضعیت این حادثه به منطقه آزادشهر استان گلستان سفر کرد و طی آن با کارگران معدن و خانواده تعدادی از داغ دیدگان این حادثه دیدار داشت؛ اما این سفر با حواشی نیز همراه بود، به طوری که برخی سایت های خبری تلاش کردند تا با برجسته سازی آنها، شایعه حمله معدنکاران و خانواده شان را به خودروی حامل رئیس جمهوری مطرح کنند.
 
در پایان دیدار روحانی از معدن زمستان یورت آزادشهر و هنگام خروج وی از محل، تعدادی از افراد که برخی سایت های خبری آنها را معدنکاران و خانواده قربانیان حادثه معرفی کرده بودند، به خودرو حامل رئیس جمهوری حمله ور شدند.
 
جعفر سرقینی – معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت- درباره وقایع این سفر به ایسنا گفت: رئیس جمهوری در این سفر به محل معدن زغال سنگ رفت و با خانواده قربانیان این حادثه و کارگران معدن دیدار و گفت‌وگو کرد و مستقیما به صحبت های آنها که حتی گاهی به تندی می‌کشید نیز گوش داد.
 
وی ادامه داد: در پایان ملاقات‌ها رئیس جمهوری دستوراتی را درباره این حادثه از قبیل رسیدگی فوری به موضوع وضعیت پرسنل مخصوصا در دوره ای که هنگام تعطیلی موقت معدن بیکار می شوند را صادر کرد. هم چنین طی دستوری از کمیته حقیقت یاب خواست تا عوامل موثر و افراد مقصر در این حادثه را شناسایی کرده و طبق قوانین با آنها بر خورد کنند.
 
سرقینی درباره حواشی پیش آمده در این سفر نیز اظهار کرد: به هر حال مردم و خانواده قربانیان داغدار هستند و واکنش هایی را نسبت به حادثه پیش آمده نشان دادند که البته رئیس جمهور نیز به آنها واقف بود و با صبر به حرف ها و گلایه های آنها گوش داد.
 
اظهارات سرقینی در حالی است که فیلم هایی در فضای مجازی از طریق کانال های تلگرامی برخی سایت های خبری با عنوان حمله کارگران به رئیس جمهوری منتشر شده که طبق پیگیری ها و گفت وگوی خبرنگار ایسنا با حاضرین در محل معدن، با وجود ناراحتی زیاد کارگران از حادثه رخ داده ولی افراد حمله کننده به خودرو حامل رئیس جمهوری عمدتا کارگر نبوده و به نظر می‌رسد این افراد، نیروهایی با لباس مبدل از بیرون معدن بودند که به قصد تشویش فضای حضور روحانی در معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر به آن محل آمده بودند. این در حالی است که طی یکی دو روز گذشته تبلیغات و فضاسازی مخربی از سوی تعدادی رسانه های محلی در مورد حضور روحانی در آزادشهر صورت گرفته بود.
 
در این میان برخی افراد و شبکه های اجتماعی همچنان در تلاش هستند به شایعات درگیری محافظان رئیس جمهوری با کارگران دامن بزنند، در حالی که ویدیوها نشان می‌دهد رئیس جمهوری در جمع کارگران معدن آزاد شهر به شکل مستقیم حضور یافته و در زمان حمله افراد ناشناس به خودروی حامل وی نیز هیچ برخورد تندی از سوی محافظان وی با این افراد صورت نگرفته است. روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه تونل معدن زغال سنگ زمستان یورک آزادشهر گلستان بر اثر خطای ایمنی و انفجار گاز متان انباشته شده در محیط تونل معدن فرو ریخت که حدوده ۳۰ نفر از کارگران معدن در تونل های زیرزمینی محبوس شدند و بیش از ۲۰ معدنکار نیز جان خود را در این حادثه از دست دادند.
 
این معدن تحت تصدی گری دولتی نبود و متعلق به بخش خصوصی است که عمده سهام آن، حدود ۲۰ درصد به شرکت مهر اقتصاد ایرانیان – وابسته به بسیج – بوده و دیگر سهامداران خردتر نیز شامل تکادو – مربوط به شرکت سپاهان-، نگین طبس و کارمندان بازنشسته زغال‌سنگ و مردم عادی است.
 
پر واضح است که پیگیری هرچه سریعتر و شناسایی مقصران این حادثه ناگوار و اطلاع رسانی در مورد کارهای صورت گرفته کمترین توقعی است که از دولت می رود.
نظرات بینندگان