arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶

به بهره برداری رساندن بیش از ۱۹ هزار طرح نیمه تمام با تدبیر دولت یازدهم

بیش از ۱۹ هزار طرح نیمه تمام که یادگار بی تدبیری دولت گذشته بود، با برنامه ریزی های دولت تدبیر و امید تعیین تکلیف شد و به بهره برداری رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیش از ۱۹ هزار طرح نیمه تمام که یادگار بی تدبیری دولت گذشته بود، با برنامه ریزی های دولت تدبیر و امید تعیین تکلیف شد و به بهره برداری رسید.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، از جمله اقدامات مهم دولت تدبیر و امید در بخش صنعت، معدن و تجارت، تعیین تکلیف طرح های نیمه تمام بود که منجر به افزایش اشتغال و بالارفتن توان تولیدی کشور شد.
 
دولت یازدهم با تسهیل شرایط برای بخش خصوصی و نیز بهره گیری از نتایج ملموس برجام توانست با برنامه ریزی درست و اصولی در بخش صنعت، معدن و تجارت طرح های نیمه تمامی که میراث بی تدبیری های گذشته بود را به سرانجام برساند‌.
 
در همین راستا  بیش از ۱۹ هزار طرح نیمه تمام به صورت ایجادی یا توسعه ای، با سرمایه گذاری بیش از ۷۱ هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید. این طرح ها در مجموع برای ۳۰۲ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرد.
 
بنابر این گزارش، سایت دو پتروشیمی فجر، پتروشیمی های ایلام، مهاباد، لرستان، بندر امام و مبین، فولادهای خراسان، زرند ایرانیان و کاوه جنوب کیش، صنایع مس سنگون، ریخته گری پیوسته سهند، روکش آریا پویا، روغنکشی نوید خلیج فارس، صنایع کاغذی زرین برگ پرشیا، مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو و گروه صنعتی و پژوهشی فرهیختگان زرنام از جمله مهمترین پروژه های نیمه تمامی بودند که در دولت یازدهم به مرحله بهره برداری رسیدند.
 
پروژه های پتروشیمی بهره برداری شده
 
سایت دو پتروشیمی فجر در بندر ماهشهر استان خوزستان، با سرمایه مجوز ۱۵ هزار و ۵۰۳ میلیارد ریال در زمینه ساخت مواد و محصولات شیمیایی به صورت ایجادی به بهره برداری رسید که برای ۵۱۱ نفر اشتغالزایی ایجاد کرد.
 
همچنین پتروشیمی های ایلام، مهاباد و لرستان نیز در حوزه ساخت مواد و محصولات شیمیایی به تولید محصول می پردازند و نوع بهره برداری آن ها به  صورت ایجادی بود.
 
پتروشیمی ایلام  با سرمایه گذاری ۱۵هزار و ۳۸۹ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۴۵ نفر، پتروشیمی مهاباد با سرمایه گذاری ده هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۹۰ نفر و پتروشیمی لرستان با سرمایه گذاری ۹ هزار و ۳۸۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۶۱۰ نفر به بهره برداری رسیدند.
 
همچنین توسعه پتروشیمی بندر امام در ماهشهر با سرمایه گذاری ۱۸ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۱۱ نفر و طرح توسعه پتروشیمی مبین در عسلویه با سرمایه گذاری ۱۰ هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۴۲ نفر از جمله دیگر طرح های مصوب شده در حوزه پتروشیمی بود. پتروشیمی بندر امام در زمینه تولید کک و فرآورده های حاصل از نفت فعالیت می کند و پتروشیمی مبین انواع مواد و محصولات شیمیایی تولید می کند‌.
 
پروژه های فولادی به بهره برداری رسیده
 
طرح توسعه مجتمع فولاد خراسان در نیشابور با سرمایه گذاری هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی و اشتغال ۵۰۰ نفر و هم چنین پروژه توسعه فولاد کاوه جنوب کیش در بندرعباس با سرمایه گذاری شش هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۳۹۱ نفر در دولت یازدهم به بهره برداری رسید. این دو واحد تولیدی در زمینه ساخت فلزات اساسی به فعالیت می پردازند‌.
 
مجتمع فولاد زرند ایرانیان در زرند کرمان نیز با سرمایه گذاری پنج هزار و ۱۸۷ میلیارد ریالی و اشتغالزایی ۴۹۲ نفر ایجاد شد. این مجتمع در حوزه تولید کک و فراورده های حاصل از نفت فعال است.
 
طرح های فلزی و معدنی
 
در این حوزه ریخته گری پیوسته سهند در ایجرود زنجان در زمینه ساخت فلزات اساسی با سرمایه گذاری پنج هزار و ۴۰۳ میلیارد ریالی ایجاد شد و برای ۴۷۳ نفر ایجاد اشتغال داشت.
 
همچنین مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو در اردکان یزد نیز که در زمینه ساخت فلزات اساسی راه اندازی شد، برای ۶۰۰ نفر اشتغالزایی دارد. برای بهره برداری از این مجتمع هشت هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفت.
 
طرح توسعه مجتمع مس سنگون در ورزقان آذربایجان شرقی نیز با سرمایه گذاری پنج هزار و ۶۲۹ میلیارد ریالی برای ۱۵۰ نفر ایجاد اشتغال داشت. زمینه فعالیت این مجتمع  استخراج کانه های فلزی است.
 
طرح هایی در حوزه چوب، کاغذ و مواد غذایی
 
گروه صنعتی و پژوهشی فرهیختگان زرنام و روغنکشی نوید خلیج فارس در زمینه محصولات غذایی و آشامیدنی ها، صنایع کاغذی زرین برگ پرشیا در زمینه ساخت کاغذ و محصولات کاغذی و روکش آریا پویا در زمینه چوب و محصولات چوبی به جز مبل از جمله مهمترین طرح های بهره برداری شده از ابتدای شهریور ۹۲ تا پایان اسفند ۹۵ بود.
 
گروه صنعتی و پژوهشی فرهیختگان زرنام در ساوجبلاغ البرز با سرمایه گذاری هشت هزار و ۳۸۹ میلیارد ریالی ایجاد شد که برای دو هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرد. هم چنین روغنکشی نوید خلیج فارس در بندر ماهشهر که با سرمایه گذاری پنج هزار و ۹۳۵ میلیارد ریالی راه اندازی شد، برای ۱۴۱ نفر اشتغالزایی داشت.
 
دو مجتمع صنایع کاغذی زرین برگ پرشیا در ساوه و روکش آریا پویا در رشت نیز به ترتیب با شش هزار و ۱۱۳ میلیارد ریال و پنج هزار و ۶۸۱ میلیارد ریال در مجموع برای ۱۴۸ نفر اشتغالزایی ایجاد کردند.

نظرات بینندگان