arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۸۳۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶

پیکر ۲۲معدنچی یورت شناسایی شد، بی‌خبری از سرنوشت ۱۳نفر

مدیرکل بحران گلستان گفت: امیدواریم تا ظهر یا بعدازظهر جستجوها برای شناسایی پیکر معدن‌کاران مفقود در حاده انفجار معدن یورت به نتیجه برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل بحران گلستان گفت: امیدواریم تا ظهر یا بعدازظهر جستجوها برای شناسایی پیکر معدن‌کاران مفقود در حاده انفجار معدن یورت به نتیجه برسد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین؛ حدود ۲۰ ساعت پس از انفجار مهیب معدن زمستان یورت در آزادشهر گلستان، هنوز جستجوها برای یافتن معدنچی‌های گرفتار زیرآوار ادامه دارد. هرچند که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شب گذشته به خبرآنلاین گفت که همه ۳۵ معدنکار، متاسفانه جان‌باخته اند.
 
مروتی معاون استاندار گلستان می‌گوید: پیکر ۲۲ معدن‌کار پیدا شده و ۲۱ پیکر به خارج از تونل انتقال داده شده است: دقایقی پیش پیکر بیست و دومین کارگر فوت شده پیدا شد که به دلیل طولانی بودن مسیر هنوز از معدن خارج نشده است.
 
اما آنطور که مدیرکل بحران گلستان می‌گوید، هنوز از سرنوشت ۱۳ نفر خبری نیست.
 
صادقعلی مقدم دقایقی پیش گفت: تاکنون پیکر ۲۱ معدنکار از تونل بیرون آمده است. با توجه به اینکه پیش بینی شده بود ۳۵ نفر داخل تونل باشند، جستجو برای ۱۳ نفر که در انتهای تونل حاضر بودند، ادامه دارد.
 
به گفته او نیروهای کمکی طبس و مازندران برای تسریع در کار امداد و جستجو افزوده شده اند: با این حال با توجه به حجم گاز متان و منوکسیدکربن، کار به سختی پیش می رود
 و هر لحطه امکان انفجار وجود دارد.
 
مدیرکل بحران گلستان درباره علت این حادثه گفت: علت چنین حوادثی در معادن زغال‌سنگ، وجود گاز است.، مثل این معدن که گازخیز است، خطر انفجار هم بیشتر است. در معدن زمستان یورت هم تجمع گاز متان عامل انفجار بوده. ظاهرا تعمیرکار برای برای استارت یک لوکوموتیو اقدام می‌کند این انفجار اتفاق افتاده است.
 
او درباره زمان پایانی عملیات امداد و نجات گفت: شرایط تونل متفاوت است، امیدواریم تا ظهر یا بعدازظهر، به نتیجه برسیم. اما در مراحلی از کار مواجه می شویم با افزایش غلظ گاز که کار را با تاخیر مواجه می کند، چون احتمال انفجار دوباره بالا می‌رود. اما از کرمان هم نیروی امدادی اعزام شدند تا نیروی تازه نفس امدادی داشته باشیم.
 
همچنین معاون استاندار گلستان گفت: این معدنکاران دچار گازگرفتگی شده بودند. معدن دارای دو کارگاه فرعی است که به کارگاه دوم دسترسی وجود ندارد. انفجار در عمق ۱۴۰۰ متری اتفاق افتاده. در این جادثه، با دو اتفاق برخوردیم؛ یکی انفجار اولیه، یکی دیگر هم شیوع گاز منوکسید کربن بود که باعث گازگرفتگی تعداد زیادی از معدن‌کاران و جان‌باختن آنها شده است.  
 
حضور دو وزیر دولت در آزادشهر برای رسیدگی به حادثه انفجار معدن
 
علی ربیعی وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نعمت‌زاده، صنعت، معدن و تجارت برای رسیدگی به حادثه انفجار در تونل معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر شامگاه چهارشنبه وارد استان گلستان شدند.
 
وزیر کار شب گذشته پس از بررسی ها اعلام کرد متاسفانه همه ۳۵ معدن‌کار مفقودی جان‌باخته‌اند.
 
سه روز عزای عمومی در استان گلستان
 
آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان و دکتر حسن صادقلو استاندار گلستان در پیامی به مناسبت جان باختن مظلومانه جمعی از هم استانی های عزیز در حادثه تلخ معدن آزادشهر سه روز عزای عمومی در استان اعلام کردند.
 
متن این پیام مشترک به شرح زیر است:
 
"حادثه تأسف برانگیز در معدن آزاد شهر و خبر جان باختن و مجروح شدن جمعی از کارگران شریف آن خطّه، مایه تأسف و تألم شدید همگان و اینجانبان شد. این ضایعه جانگداز را به حضرت بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (دامت برکاته العالیه) و مردم گرانقدر استان گلستان به ویژه خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌نماییم و سلامت تمامی مجروحان را از خداوند متعال خواستاریم. بدین خاطر از روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ‌ماه، سه روز در استان گلستان، عزای عمومی اعلام می‌ نماییم."
نظرات بینندگان