arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۷۹۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶

۸بیماری ناشی از کمبود ویتامین D

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مطالعات نشان داده است که تقریبا ۴۲ درصد جمعیت آمریکا دچار کمبود ویتامین دی هستند. نور خورشید منبع غنی ویتامین دی محسوب می‌شود.

به گزارش انتخاب به نقل از جام جم، سرطان‌های پروستات و سینه از جمله سرطان‌هایی است که در نبود کافی ویتامین دی گریبان گیر افراد می‌شود البته این ویتامین حیاتی بدن در سلامت روان افراد نیز بی تاثیر نیست و شواهد نشان داده است افسردگی‌های شدیدی در پی کمبود ویتامین دی بروز می‌کند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از activebeat ، همان طور که گفتیم کمبود ویتامین دی، افراد را مبتلا به  انواع بیماری‌های خطرناک و حتی مرگ زودرس می‌کند.

1.خطر بیماری‌های قلبی و عروقی

متخصصان قلب آمریکا دریافتند سطح پایین بیماری‌های عروق کرونر را در حدود 32 درصد افزایش می‌دهد و همچنین حدود 20 درصد از بیماری‌های مربوط به سیستم رگ‌های خونی قلب بالا می‌رود. روزانه باید حداقل 600واحد ویتامین دی به بدن برسد تا سیستم ایمنی بدن و عملکرد قلب افزایش یابد.

2.احتمال مرگ زودرس

یک پژوهش که در مجله آمریکایی بهداشت عمومی منتشر شد، نشان داد کمبود ویتامین دی منجربه مرگ زودرس افراد می‌شود در این تحقیق دانشمندان 32مطالعه مختلف روی اتصالات سطح خونی دارای ویتامین دی پایین انجام دادند و پی بردند کمبود این ویتامین با مرگ زودرس بی‌ارتباط نیست. افرادی که سطح ویتامین دی بدنشان کمتر از 30 میلی لیتر است تا حد قابل توجهی خطر مرگ زودرس آنها را تهدید می‌کند و کمتر به انواع بیماری‌ها مبتلا می شوند.

3.زوال عقل

سطح پایین ویتامین دی، افراد را در سن بالا به زوال عقل و آلزایمر مبتلا می‌کند. کمبود ویتامین دی حدود 122درصد خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد .

4.شانس نجات از سرطان

تحقیقات برجسته در مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم نشان داده است، اگر بیماران مبتلا به سرطان در صورت داشتن سطح بالایی از ویتامین دی، بهبودی درصد بالاتری را داراست همچنین دانشمندان معتقدند افرادی که درگیر سرطان‌های روده بزرگ، پستان و لنفوم هستند با داشتن سطح بالای ویتامین دی بهبودی آن ها 2 برابر افزایش می‌یابد.

5.کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن

مدت زمان زیادی است که ارتباط بین ویتامین دی و سلامت سیستم ایمنی بدن تشخیص داده شده است. محققان دانشگاه فنلاند ارتباط بین کمبود ویتامین دی با بیماری ذات الریه را نیز به اثبات رساندند و ادعا کردند حدود 2.5 برابر با توجه به ضعف سیستم ایمنی بدن بیماری ذات الریه افزایش می‌یابد. همچنین سطح ویتامین دی درصد بیماری‌های تفسی را افزایش میدهد.

6.افسردگی

همان طور که در ابتدا گفتیم سطح پایین ویتامین دی بر روی سلامت روان نیز بی‌تاثیر نیست. یک مطالعه منتشر شده در مجله انگلیسی روانپزشکی نشان داد سطح ناکافی ویتامین دی حدود 2 برابر میزان ابتلا به بیماری‌های روانی از جمله افسردگی را افزایش می‌دهد. محققان با پژوهش روی 31هزار نفر دریافتند کمبود ویتامین دی عملکرد منطقه‌ای را در مغز به نام هیپوکامپ مختل می‌کند.

7.سطوح بالاتری از درد و التهاب

هنگامی که از سطح ویتامین دی پایینی برخوردار هستید با ضربه‌ای دچار التهابات شدید و دردناک می‌شوید. 30 درصد از بیمارانی که از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند مستعد ابتلا به یک بیماری ورم مفاصل به نام پسوریاتیک می‌شوند. به همین سبب تحقیقات نشان داده است حدود 62 درصد از افراد مبتلا به ورم مفاصل دچار سطح پایینی از ویتامین دی هستند.

8.افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات

موسسه ملی سرطان اعلام کرد، در بیماران با سطوح بالای ویتامین دی سرطان‌های پروستات، لوزالعمده، سینه و روده بزرگ بسیار کم دیده شده است. در مردانی که سطح ویتامین دی پایینی دارند حدود 5 برابر بیشتر از دیگر مردان به سرطان پروستات مبتلا می شوند.
نظرات بینندگان