arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۶۱۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۹ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
یک رسانه ژاپنی:

متحد نبودن رئیسی و قالیباف می‌تواند پاشنه آشیل اصولگرایان باشد

خبرگزاری کیودو با اشاره به فضای رقابت‌های انتخاباتی در ایران گزارش داد: کاملا روشن است که روحانی و جهانگیری در یک تیم رقابت می‌کنند، اما حضور مستقل رئیسی و قالیباف در این رقابت‌ها می‌تواند به پاشنه آشیل اصولگرایان تبدیل شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری کیودو با اشاره به فضای رقابت‌های انتخاباتی در ایران گزارش داد: کاملا روشن است که روحانی و جهانگیری در یک تیم رقابت می‌کنند، اما حضور مستقل رئیسی و قالیباف در این رقابت‌ها می‌تواند به پاشنه آشیل اصولگرایان تبدیل شود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، نظرسنجی انجام شده توسط مرکز افکارسنجی دانش‌آموزان نشان می‌دهد که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نسبت به پنج کاندیدای دیگر در رقابت‌های انتخاباتی ایران شانس بیش‌تری برای پیروزی دارد.
 
بر اساس آمارهای این مرکز نظرسنجی، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹ مه در ایران ۴۳/۵ درصد از ایرانی‌ها به روحانی، ۲۲/۶ درصد به محمدباقر قالیباف شهردار تهران رای خواهند داد.
 
عباس عبدی یک تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با کیودو تاکیدکرد:‌ در میان نامزدهای ریاست جمهوری، حسن روحانی شانس بیش‌تری دارد چرا که مدیریت یک کشور نیازمند ویژگی‌های خاص است که روحانی بیش از دیگر نامزدها از آن برخوردار است.
 
دو هفته پس از مشخص شدن نام کاندیداهای دارای صلاحیت از میان هزار و ۹۰۰ ثبت‌نام کننده، بیش‌تر عیان شده است که روحانی، فردی میانه‌رو و اسحاق جهانگیری معاونش یکی از دیگر از نامزدهای این انتخابات در یک تیم بازی می‌کنند، در حالی‌که هنوز نشانی از اتحاد میان رقبای اصولگرای آن‌ها یعنی قالیباف و رئیسی دیده نمی‌شود.
 
عبدی هم‌چنین گفت:‌ روحانی و جهانگیری کاملا با یکدیگر هماهنگ هستند و یکی از آن‌ها سرانجام به نفع دیگری کنار خواهد رفت اما رئیسی و قالیباف به طور مستقل پیش می‌روند و این می‌تواند به پاشنه آشیل اصولگرایان تبدیل شود.
 
سید مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی‌طبا که هر دو مستقل هستند دیگر نامزدها در رقابت‌های پیش رو به شمار می‌آیند که سهم آن‌ها در این نظرسنجی در مجموع کمتر از چهار درصد است.
 
پیش از برگزاری اولین مناظره زنده تلویزیونی میان این کاندیداها در روز جمعه به نظر می‌آمد که رئیسی رقیب اصلی روحانی باشد، اما حضور قوی قالیباف در این مناظره نشان داد که اصلی‌ترین رقابت میان تیم روحانی و قالیباف خواهد بود.
 
قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ با اختلاف حدود ۱۲ میلیون رای در برابر روحانی شکست خورد. وی با وجود شکست در سه دور انتخابات پیشین بسیار علاقه‌مند به پیروزی در این رقابت است و روی موضوعات مقابله با فساد و اشتغال‌زایی کار می‌کند.
 
به گزارش کیودو، رئیسی فعالیت انتخاباتی‌اش را با انتقاد از مدیریت روحانی در حوزه اقتصاد و نرخ بیکاری در کشور آغاز کرد.
 
وی وعده داده است که سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند و یارانهها را تا سه برابر افزایش دهد اما مردم در مرکز تهران می‌گویند که از عملکرد رئیس‌جمهور کنونی ناراضی‌اند، چرا که معتقدند روحانی بدون گرفتن امتیازی با قدرت‌های جهانی توافق کرده است.
 
روحانی که حمایت قابل توجهی پس از امضاء توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به دست آورد، خود می‌گوید که ایرانی‌ها با انتخاب وی به تندروی و تقابل با جهان، نه گفته‌اند.
 
خبرگزاری کیود در ادامه با اشاره به این‌که هیچ یک از نامزدها تاکنون دیدگاهشان درباره سیاست خارجی را اعلام نکرده‌اند، گزارش داد: اما همگی آن‌ها گفته‌اند که از توافق هسته‌ای که مورد تائید رهبری ایران است، حمایت می‌کنند.
 
علی واعظ، تحلیلگر گروه بحران بین‌الملل مستقر در بروکسل به کیودو گفت: راهبرد اصلی ایران حفظ توافق هسته‌ای و مقصر دانستن آمریکا برای تضعیف آن است و مهم نیست که چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود.
 
ایران حدود ۲۰ میلیون جمعیت در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال دارد و کشوری جوان محسوب می‌شود اما آمارها نشان می‌دهد که حدود ۲۵/۹ درصد آن‌ها بیکار هستند. این مساله میزان نارضایتی را از مدیریت کشور افزایش داده و راه را برای رقبای روحانی باز کرده است.
نظرات بینندگان