arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۸ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶

افزایش مراودات تجاری ایران و آلمانی‌ها

ایالت اقتصاد و صنعت باواریا، با حضور برترام بروسارت رییس اتحادیه، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران و مارکوس ویتمان قائم‌مقام امور بین‌الملل وزیر اقتصاد ایالت باواریا صبح امروز در اتاق تهران افتتاح شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایالت اقتصاد و صنعت باواریا، با حضور برترام بروسارت رییس اتحادیه، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران و مارکوس ویتمان قائم‌مقام امور بین‌الملل وزیر اقتصاد ایالت باواریا صبح امروز در اتاق تهران افتتاح شد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از اتاق تهران، برترام بروسارت در ابتدای سخنان خود به شناخت کامل اتحادیه اقتصاد و صنعت باواریا و اتاق تهران از یکدیگر اشاره کرد و اعتماد و روابطه مستحکم شکل گرفته را نتیجه این شناخت عنوان کرد.
 
او با اشاره به افزایش روابط تجاری بین ایران و ایالت باواریا گفت: من هم مانند شما دغدغه این را دارم که سطح روابط با آنچه در سال 2005 بوده هنوز فاصله دارد اما خوشحالم که روند مراودات فزاینده است. در سال قبل صادرات ایالت باواریا به ایران 35 درصد افزایش یافته است. در دو ماه نخست سال 2017 نیز صادرات ما به ایران و واردات ما از ایران هر دو فزاینده بوده است.
 
رییس اتحادیه اقتصاد و صنعت باواریا با تاکید بر این که حضور آنها در اقتصاد ایران درازمدت و با برنامه خواهد بود گفت: این خصلت آلمان‌هاست که سیاست‌های بلندمدت و با لحاظ کردن انتفاع هر دو طرف اتخاذ کنند. خلاف دیگر کشورهای اروپایی که ممکن است علاقمند باشند با شرکت‌های دولتی و بزرگ همکاری داشته باشند، ما به دنبال مشارکت و همکاری با شرکت‌های کوچک و متوسط هستیم. با این حال می‌دانیم هنوز روابط بانکی سخت و دچار مشکل است و برخی بازرگانان ایرانی مراودات‌شان با باواریا را از طریق کشور ثالث انجام می‌دهند.
 
افتتاح شعب بانک‌های ایران در مونیخ طی دو ماه آینده
 
بروسارت با ابراز امیدواری نسبت به حل شدن مشکلات بانکی بین ایران و آلمان عنوان کرد که بانک خاورمیانه ظرف دو ماه آینده یعنی در ماه جولای، شعبه خود در مونیخ را راه‌اندازی خواهد کرد. او افزود: بانک سینا نیز در حال پیگیری امور مربوط به افتتاح شعبه در آلمان است که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد. ضمن این که باید اشاره کنم گشایش‌هایی که در روابط رخ داده است بدون همکاری اتحادیه اقتصاد و صنعت باواریا و اتاق تهران، و چانه‌زنی و فشار از جانب ما به وقوع نمی‌پیوست. ما تلاش زیادی کردیم تا بخشی از مسایل حل شود. همان‌طور که اکنون در مورد مساله افتتاح حساب ایرانیان در آلمان با وزارت اقتصاد در حال مذاکره هستیم که این مساله نیز حل شود. البته تاکید می‌کنم که افتتاح حساب بانکی در آلمان برای خود آلمان‌ها نیز فرایندی سخت‌گیرانه است.
 
او هم‌چنین در مورد سختی فرآیند صدور ویزا عنوان کرد که با سفیر سابق آلمان در تهران مشورت کرده و با سفیر فعلی نیز جلسه‌ای به این منظور برگزار می‌کند. بروسارت افزود: ما به جد معتقدیم که بروکراسی آلمانی با صداقت کار می‌کند و نسبت به آن شک نداریم اما قطعا برای تسریع روند با سفیر مذاکره می‌کنیم. ضمن این که سفیر جدید مدت زیادی نیست که کار خود را شروع کرده و شاید کمی زمان نیاز داشته باشد.
 
استراتژی آلمان‌ها همکاری بلندمدت است
 
در ادامه این نشست، مارکوس ویتمان با بیان این که دولت ایالتی باواریا ظرف 25 سال گذشته در بسیاری از کشورهای دنیا، دفتر افتتاح کرده است، اعلام کرد که ایالت باواریا قصد دارد در سال جاری در تهران نیز چنین کاری انجام دهد. قائم‌مقام وزارت اقتصاد ایالت باواریا هم‌چنین خبر داد که طی ماه‌های آینده هیاتی تجاری متشکل از خریداران کالا و خدمات ایرانی در باواریا به ایران سفر می‌کنند تا از نزدیک با تولیدکنندگان ایرانی آشنا شوند.
 
ویتمان توضیح داد که فعالان اقتصادی ایالت باواریا کار با خوشه‌های صنعتی در همه کشورها از جمله ایران توسعه می‌دهند و در حال حاضر در حوزه صنعت هوا و فضا، شیمی و ماشین‌سازی با بنگاه‌های ایرانی مذاکره برای مشارکت و همکاری دارند.
 
او هم‌چنین در مورد انتقاد مسعود خوانساری از روند کُند توسعه همکاری‌های دوجانبه گفت: چینی‌ها 25 سال قبل همین حرف شما را می‌زدند و معتقد بودند که فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها سریع‌تر از ما در فرآیند مشارکت و همکاری گام برمی‌دارند. اما اکنون مراودات ما با چین، چهار برابر ایتالیا و فرانسه است. آلمان جزیره ثبات در اتحادیه اروپاست و ما کارهایمان را با استراتژی بلندمدت دنبال می‌کنیم.
نظرات بینندگان