arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶

ظریف: اگر مدیران سابق مفهوم کاغذپاره را بهتر درک می‌کردند از اموال ایران راهزنی نمی‌شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در "چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا" در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما شرکت و سخنرانی کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین، فرازهایی از سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان به شرح زیر است:

طراحان تحریم برنامه های ویژه ای را برای فلج کردن سیستم بانکی کشور طراحی کرده بودند. کلیدی ترین تحریم های اعمال شده علیه ایران بانکها و سیستم مالی کشور را هدف قرار داده بود و بخش اعظمی از مذاکرات هسته ای را هم این موضوع به خود اختصاص داد. گرچه علیرغم بد عهدی های آمریکا هنوز با عادی شدن اوضاع در این حوزه فاصله وجود دارد، ولی تا حد زیادی به شرایط قبل از تحریم ها بازگشته ایم. در سایه برجام و البته با همت همکاران سیستم بانکی کشور با جرات می توان ادعا کرد که زنجیرهای قبلی بسته شده در دست و پای سیستم بانکی اکنون باز شده اند.

تنها کمتر از ۱۰۰ روز از شروع به کار دولت تدبیر و امید، با توافق موقت ژنو، ماهیانه ۷۰۰ میلیون دلار از منابع مالی این کشور - که به شدت به آن نیاز حیاتی بود - آزاد شد و در اختیار نظام بانکی کشور قرار گرفت و پس از نهایی شدن برجام، ده ها میلیارد دلار پول های مسدود شده ایران آزاد شده و در اختیار سیستم بانکی کشور قرار گرفت.

امروز درآمدهای نفتی کشور نصیب بانک مرکزی شده و شبکه بانکی کشور نیز به سوئیفت متصل شده است. ما امروز شاهد کاهش هزینه بیمه و تامین مالی هستیم؛ هر چند در حد و اندازه وضعیت اقتصاد ایران نیست و از شرکای خود در OECD انتظار داریم که در این زمینه تسهیلات بیشتری در قبال ایران صورت دهند.

متاسفانه جریمه های سنگین از سوی آمریکا علیه بانکهای بزرگ بین المللی و بویژه سخنان دولت جدید آمریکا فضای بین المللی بانکداری با ایران را غبارآلود کرده است.

اعتقاد داریم شرکای تجاری و پولی ایران باید به این واقعیت اطمینان داشته باشند که ایران امن ترین و شفاف ترین کشور برای همکاری اقتصادی در منطقه است. ایران بر مردم خود متکی است و مردم امنیت و آرامش کشور را تامین کرده اند و این خود بهترین سرمایه برای شرکای خارجی برای حضور در ایران و تعامل با آن است.

سیاست های خاص دولت گذشته مشکلات کشور درمسایل خارجی را تشدید کرد. اگرمدیران آن زمان مفهوم کاغذ پاره را بهتر درک می کردند اموال ایران مورد راهزنی آمریکا قرارنمی گرفت. براساس برخی منابع مالی دریک مورد ۳۵ میلیارد دلار در فرایندی خاص سر از جاهایی درآورد که بخشی از آن در پرونده فساد اقتصادی عیان شد و مردم از آن با خبر شدند.

تمامی نمایندگی های سیاسی و کلیه دیپلمات های وزارت امور خارجه در مرکز و نمایندگی ها در کنار ماموریت های سنتی خود موظف اند تسهیل در روابط اقتصادی را با الویت دنبال کنند.

وزارت امور خارجه در حوزه صادرات برای کمک به افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی، خدمات فنی و مهندسی و اعزام نیروهای متخصص برای خود الویت های خاصی تعریف کرده است.

وزارت خارجه از تمامی ظرفیت های خود برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، ارتقاء تولید ملی و اشتغال جوانان استفاده کرده و خود را در این مسیر بیش از پیش متعهد می داند.

نظرات بینندگان