arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۷۹۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶

سیل گردشگر در اصفهان راه افتاد

بیشتر از ۸۳ هزار گردشگر خارجی درحالی فروردین‌ماه، اصفهان را برای سفر انتخاب کردند که به اذعان تورگردان‌ها و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگران استان اصفهان، سرازیر شدن چنین موجی از گردشگران خارجی در چند دهه‌ی اخیر بی‌سابقه بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیشتر از ۸۳ هزار گردشگر خارجی درحالی فروردین‌ماه، اصفهان را برای سفر انتخاب کردند که به اذعان تورگردان‌ها و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگران استان اصفهان، سرازیر شدن چنین موجی از گردشگران خارجی در چند دهه‌ی اخیر بی‌سابقه بوده است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، فریدون اله‌یاری در این‌باره گفت: ماه فروردین به واسطه تداخل با تعطیلات نوروزی، محدودیت و کمبود زیرساخت و ازدحام جمعیت در جاده‌ها معمولا در برنامه‌ی زمانی سفر گردشگران خارجی لحاظ نمی‌شود، بیشتر خارجی‌ها از نیمه این ماه به ایران می‌آیند، اما امسال برخلاف سال‌های گذشته از همان آغاز فروردین، موج بی‌سابقه‌ای در آمار گردشگران خارجی راه افتاده که به اذعان تورگردان‌ها در چند دهه اخیر بی‌نظیر و بی‌سابقه بوده است و پیش‌بینی می‌شود در اردیبهشت ماه تعداد آن‌ها حتی بیشتر از ماه پیش شود.
 
وی با اشاره به بازدید بیش از ۸۳ هزار گردشگر خارجی از آثار تاریخی اصفهان، اظهار کرد: معمولا بعد از پایان هر ماه آمار اقامت گردشگران از مراکز رسمی دریافت می‌شود، اما هنوز این آمار کامل نشده، آن ۸۳ هزار نفر هم تعداد بازدیدکنندگان آثار تاریخی تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که بلیت فروشی داشته‌اند.
 
برزیلی‌ها و تایلندی‌ها راه اصفهان را پیدا کرده‌اند
 
به گفته‌ او، در این مدت گردشگران فرانسوی بیشترین بازدید را از اصفهان داشته‌اند و شهروندان ایتالیایی، اسپانیایی و آلمانی به ترتیب در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند. علاوه‌بر این، حضور چینی‌ها، آسیای شرقی‌ها و آمریکایی‌ها در بین گردشگران بهاره‌ی اصفهان قابل توجه و پررنگ بوده است.   
 
وی ادامه داد: این مدت از بازارهای جدیدی مثل برزیل و تایلند هم گردشگرانی داشتیم که برخلاف عادت گذشته، به همراه تور و گروهی به اصفهان سفر کرده‌ بودند و این اتفاق روزنه‌ی جدیدی در تعاملات ایران با بازارهای جدید گردشگری است که می‌توانند فصل غیرپیک و کم سفر ایران را پوشش دهند.   
 
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به کمبود ظرفیت اسکان و زیرساخت در شهر اصفهان و اتخاذ سیاستی برای انتقال رویدادهای اجتماعی و فرهنگی به فصول کم‌سفر و خلوت، اظهار کرد: از طرق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین مقامات استان پیگیر مصوبه‌هایی هستیم تا برخی رویدادها به زمان دیگری موکول شوند و همه توان شهر  به خدمت گردشگری گرفته شود.
 
وی اضافه کرد: درکنار جابه‌جایی زمانی که امسال برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه اتفاق افتاده و از فصل گردشگری خارج شده، یکی از بحث‌های جدی تعامال با هتل‌های شاخص استان در زمان برگزاری رویدادها بود. همچنین جابه‌جایی هفته اصفهان که هر سال در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود نیز در دستور جدی قرار گرفته، اگرچه اجرای آن به امسال نرسید، اما تصمیم بر آن است این هفته به زمان مناسبت‌تری موکول شود تا به گردشگری آسیب نرساند، در عین حالی که برای اصفهان در فصل کم‌سفر جذابیتی ایجاد کند.
 
ایرانیان مقیم خارج به دنبال خانه‌های تاریخی
 
«اله‌یاری» سپس درباره ایجاد زیرساخت تازه در اصفهان به صدور ۶۷ مجوز احداث هتل در استان اشاره کرد و افزود: عملیات ساخت ۳۷ هتل آغاز شده و ۳ واحد دیگر درحال طی کردن مراحل قانونی برای ساخت هستند. البته که مجوزهای آن‌ها صادر شده، اما چون سرمایه‌گذار هنوز کار را آغاز نکرده و پیشرفت فیزیکی نداشته‌اند، در دسته هتل‌های درحال ساخت قرارداده نشده است.
 
وی همچنین از استقبال سرمایه‌گذاران برای خرید خانه‌های تاریخی و تبدیل آن‌ها به تاسیسات گردشگری خبر داد و گفت: در گذشته این خانه‌ها که رها شده و متروکه و درحال تخریب بودند معضلی برای استان بویژه شهر اصفهان به شمار می‌آمدند، اما درحال حاضر سرمایه‌گذاران زیادی بویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور برای خرید این خانه‌ها و تبدیل به هتل و سایر تاسیسات گردشگری رغبت نشان می‌دهند و این خانه‌ها به مزیتی در دفاتر معاملات ملکی تبدیل شده است. ما هر روز با تقاضایی برای تبدیل این خانه‌ها به مجموعه‌ای گردشگری مواجهیم.
 
او درباره حضور سرمایه گذاران خارجی در پروژه‌های گردشگری اصفهان نیز گفت: سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر با شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ وارد این پروژه‌ها شده‌اند، ولی از سوی ایرانیان مقیم خارج تقاضاهایی زیادی برای سرمایه‌گذاری در تاسیسات گردشگری بویژه خانه‌های تاریخی وجود دارد.
نظرات بینندگان