arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۷۳۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶

شاخص کل بورس 88 واحد رشد کرد/ شرکت فرابورس همه را شوکه کرد!

در پایان معاملات امروز یکشنبه 3 اردیبهشت ماه 1396 ، شاخص کل بورس 88 واحد افزایش داشت و به رقم 79390 واحد رسید. در این راستا، نمادهای تاپیکو با 57 واحد ، اخابر با 51 واحد ، فارس با 49 واحد ، بیشترین تاثیرمثبت و کگل با 33 واحد ، فملی با 28 واحد ، فولاد با 21 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 320 میلیارد تومان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب»؛ مهدی نوروزی : در پایان معاملات امروز یکشنبه 3 اردیبهشت ماه  1396 ، شاخص کل بورس 88 واحد افزایش داشت و به رقم 79390 واحد رسید. در این راستا، نمادهای تاپیکو با 57 واحد ، اخابر با 51 واحد ، فارس با 49 واحد ، بیشترین تاثیرمثبت و  کگل با 33 واحد ، فملی با 28 واحد ، فولاد با 21 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 320 میلیارد تومان رسید.

در بازار فرابورس شاخص کل با 4 واحد کاهش به رقم 912 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 244 میلیارد تومان رسید.

بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای معاملاتی کیسون ( شرکت کیسون ) با رقم تقریبی 18 میلیارد تومان ، خساپا ( سایپا ) با رقم تقریبی 12 میلیارد و 500 میلیون تومان ، رتاپ ( تجارت الکترونیک پارسیان ) با رقم تقریبی 11 میلیارد و 800 میلیون تومان ، حریل ( ریل پرداز سیر ) با رقم تقریبی 9 میلیارد و 300 میلیون تومان ، خصدرا ( صنعتی دریایی ایران ) بارقم تقریبی 9 میلیارد تومان ، تپکو ( توليد تجهيزات ‌سنگين‌ هپكو ) با رقم تقریبی 8 میلیارد و 200 میلیون تومان است .

بازار چه خبر بود ؟

در بازار پایه فرابورس ، ابلاغ مصویه ای از سوی معاونت عملیات و نظارت بازار شرکت فرابورس ، سبب تشکیل صف های فروش سنگین در اکثر نمادهای این بازار شد .

براساس این مصوبه ، در صورت عدم تکمیل اقرارنامه و بیانیه پذیرش ریسک  معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام  در بازار پایه فرابورس ایران توسط مشتریان برخط ، کارگزاران  می بایست دسترسی مشتریان برخط مذکور را تا زمان اخذ اقرارنامه و بیانیه پذیرش ریسک تکمیل شده ، مسدود نمایند.

سوال اینجاست که آیا شرکت فرابورس نمی دانست که قبل از ایجاد این بستر معاملاتی در بازار پایه ، می بایست مقررات لازم و کافی  را تصویب می کرد ؟!

امیدواریم پاسخ این سوال مهم و اقدام شائبه برانگیز مسئولین شرکت فرابورس هرچه سریعتر توسط مدیران این شرکت ارائه و شفاف سازی شود.

در نماد معاملاتی قثابت ( قند قثابت خراسان ) ،انتشار اطلاعیه شفاف سازی مبنی بر اینکه درحال حاضر شرکت قصد فروش دارایی های خود را نداشته و تعدیل مثبتی در رقم سود هر سهم خویش متصور نمی باشد ،   افزایش قیمت سهام این شرکت ادامه داشت و در قیمت 1705 ریال صف خرید پرحجمی را تشکیل داد .

اینکه چرا اطلاعات شفاف سازی تا به این حد کارکرد خود را در بازار سرمایه از دست داده است نکته ی مهمی است که ابعاد آن بایستی توسط متولیان بازار سرمایه  مورد ریشه یابی جدی قرار بگیرد .

در پایان معاملات امروز ، نمادهای معاملاتی وبشهر ، فزرین ، بهپاک  به تابلوی معاملات بازگشتند و در مقابل نمادهای معاملاتی سهگمت جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي ، همراه جهت برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي و عمومي عادي به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضاي هيات مديره متوقف شدند.
نظرات بینندگان