arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶

سیدحسن الحسینی:شفافیت در نظام مالی شهرداری؛ پیش شرط توسعه شهری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان گفت: شفافیت در نظام مالی شهرداری یکی از ابرچالش‌های مدیریتی شهر تهران است، تا زمانی که این معضل حل نشود توسعه شهری تهران امکان پذیر نیست.وی با بیان اینکه شهر تهران یکی از 30 شهر بزرگ دنیا به لحاظ جمعیتی است و گذار به جهانشهری را تجربه می‌کند، این تبدیل را دارای الزاماتی دانست و گفت: شهر تهران می‌بایست به لحاظ مدیریتی تغییراتی را مطابق با فرمول جهانی پشت سر بگذارد. دیپلماسی شهر باید با یک جهانشهر تطابق پیدا کند، تردد فرودگاهی تهران باید به روز شود و زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی به عنوان شریانهای حیاتی شهر نیازمند متحول شدن است.  
 
به گزارش انتخاب، در شرایط کنونی تهران 80 چالش دارد که در برنامه تفصیلی به آنها اشاره شده است و تا زمانی که این چالش‌ها مرتفع نشود، گذار به یک شهر توسعه یافته محقق نمی‌شود. در میان این چالش ها موضوع چالش مالی دارای اهمیت ویژه‌ای است. نظام مالی شهر تهران دارای تناقض‌های بسیاری است که پشت این تناقض ها منافع بزرگ مالی و غول رعب آور فساد خوابیده است. این موضوع زمینه‌ساز از بین رفتن اعتماد شهروندان شده در حالی که پیش شرط توسعه شهرها، نظام مالی شفاف است.
 
الحسینی با بیان اینکه بخش هزینه‌های شهری دارای سه بخش است، اظهار داشت: هزینه‌های ضروری اولین بخش را شامل می‌شود، که همه شهرها با آن مواجه هستند و مدیریت شهری می‌بایست از محل درآمد خود در این بخش هزینه کند. این بخش می‌تواند موضوعاتی همانند پروژه‌های عمرانی، زیباسازی، جمع‌آوری پسماند باشد. ویژگی این بخش اجتناب ناپذیر بودن این هزینه هاست. وی ادامه داد: بخش دیگری از هزینه های سربار است که باید نسبت مناسبی از کل هزینه ها باشد. این هزینه باید کمتر از ۷ درصد باشد اما در تهران حدود ۲۰ درصد است. این یعنی ما تهران را بسیار گران مدیریت می کنیم. این یعنی مدیریت شهری ما ناکارآمد است.  
 
شهرداری تهران در دوره مدیریت فعلی به دلیل افزایش شدید و غیرعادی تعداد پرسنل از 18 هزار نفر به 60 هزار نفر با مساله پرداخت حقوق مواجه است و این مساله منجر شده شهرداری حتی مجبور به فروش املاک برای پرداخت حقوق باشد!! و این یعنی شهرداری به شکل زامبی درآمده و در حال خوردن و از بین شهر تهران است.
 
مشاور عالی شهردار سابق تهران گفت: در حال حاضر تراکم جمعیت در تهران به ازای هر کیلومتر مربع 1550 نفر است و این رقم حتی از شهرهای نیویورک و شانگهای بیشتر است. در حال حاضر آمار رشد جمعیت نشان می دهد در مرکز تهران نرخ رشد جمعیت 5درصدی و در حاشیه هم نرخ 7.4درصدی داریم و این وضعیت هشداری برای پیش رفتن شهر تهران به سمت یک بحران بزرگ دیگر است.  
 
مشاور عالی سابق شهرداری تهران درآمد را بخش دیگری از نظام مالی دانست و خاطرنشان کرد: معضل شهرهای دنیا دسترسی به درآمد پایدار است وی ادامه داد: 30 تا 35 درصد درآمد شهرداری تهران درآمد ثابت است و سایر درآمدهای این بخش از محل شهرفروشی بدست می آید. که این موضوع هم به نوبه خود باعث شده شهر تهران از حالت طبیعی خارج شود، مسیر جریان هوا به واسطه برج های بلند مختل شود و آلودگی هوا در پایتخت در اکثر روزهای سال ماندگار شده است.  
 
عضو شورای عالی اصلاح طلبان اعلام کرد: در خصوص مدیریت شهری تنها راه حل اصلاح قانون شهری و تشکیل شورای شهری مقتدر با یک دیوان محاسبات شهری است تا بتواند بر عملکرد شهرداری در وهله اول نظارت داشته و جلوی انحراف را بگیرد. هنوز شورا چنین ابزاری را در اختیار ندارد.  
 
عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: حسن روحانی قطعا رای می آورد و رقبا امکان شکست دادن او را ندارند. وی با اشاره به دیدار چند ماه پیش خود و جمعی از اصلاح طلبان با جهانگیری و روحانی گفت ایجاد تغییر 50 درصدی در کابینه حتمی خواهد بود.
نظرات بینندگان