arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۰۶۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۶

9 نکته طلایی برای مقابله با سندروم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر، بیماری است که در حال حاضر درمان قطعی برای آن شناخته نشده است اما با دارو و کنترل بیماری می‌توان از دردهای شدید و عوارض جانبی این بیماری به خوبی جلوگیری کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سندرم روده تحریک پذیر، بیماری است که در حال حاضر درمان قطعی برای آن شناخته نشده است اما با دارو و کنترل بیماری می‌توان از دردهای شدید و عوارض جانبی این بیماری به خوبی جلوگیری کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از activebea، این بیماری نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای مشخص می‌شود. اسهال یا یبوست می‌توانند علامت غالب باشند که ممکن است به صورت متناوب ظاهر شوند.

1.مدیریت رژیم غذایی در راس تمام نکات قرار دارد

مشخص‌ترین راه برای جلوگیری از تحریک پذیری روده داشتن یک رژیم غذایی مناسب است. فرد مبتلا باید دقت داشته باشد بعد از مصرف کدام مواد غذایی بلافاصله احساس ناراحتی و درد می‌کنند. در برخی بیماران IBS به دلیل افزایش حساسیت احشایی، بسیاری از عادات غذایی می‌تواند پاسخ گوارشی شدیدی به همراه داشته باشد که می‌تواند به درد شکمی همراه با اسهال یا یبوست منجر شود.

2.فیبر خوب است یا خیر؟

همیشه شنیده‌ایم مصرف فیبر به هر اندازه برای بدن مفید است و چه بسا توصیه شده است روزانه فیبر زیادی به بدن برسانیم اما در رابطه با افرادی که مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر هستند این موضوع کمی پیچیده است. با توجه به تحقیقات اخیر، انواع خاصی از فیبر می‌تواند مشکلات جدی برای این دسته از بیماران به همراه داشته باشد. دو نوع فیبر وجود دارد : فیبر نامحلول و فیبر محلول. فیبر نامحلول، در آب حل نمی‌شود.

فیبرهای محلولی مانند جو دوسر، جو، چاودار و... بسیار برای این گروه از بیماران و افرادی که درگیر یبوست هستند مناسب است و نکته دیگر در این خصوص پرهیز از فیبر های نامحلول است مانند آجیل و سبوس.

3. FODMAP خود را ردیابی کنید!

اگر هرگز کلمه FODMAP را نشنیده‌اید باید بدانید این کلمه مخفف، الیگوساکاریدها، دی ساکارید، مونوساکاریدها و پلی ال است . این کربوهیدرات‌ها در دستگاه گوارش منجربه نفخ و ناراحتی‌های قابل توجهی می‌شود. به همین دلیل اغلب پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند یک رژیم غذایی با FODMAP کم (کربوهیدرات کم) انتخاب کنید. بدین معنا که از مصرف میوه، سبزیجات، محصولات گندمی، شیر و لوبیا در مقادیر زیاد استفاده نکنید. توصیه می‌شود افراد مبتلا برای داشتن یک رژیم کم کربوهیدرات از یک متخصص تغذیه کمک بگیرند.

4.تند تند غذا می‌خورید؟

سوء هاضمه، ناراحتی معده و سایر مشکلات گوارشی اغلب به دلیل برخی از عادات اشتباه رخ می‌دهد. یکی از این عادت‌های اشتباه که کنترل آن بسیار آسان است آرام غذا خوردن است. افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر به هیچ عنوان نباید سریع غذا بخورند.

5.حواستان به برنامه ریزی وعده های غذایی‌تان باشد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت سندروم روده تحریک پذیر، برنامه ریزی در وعده‌های غذایی است. بیماران نباید وعده‌های غذایی‌شان را به هیچ عنوان کم کنند و یا برای مدت های طولانی گرسنه بمانند. غذا خوردن در فواصل منظم و اجتناب از ترک شکاف زمانی طولانی بسیار حائز اهمیت است.

6.آب بخورید ، آب بخورید و باز هم آب بخورید

بهترین نوشیدنی روی کره خاکی «آب» است. برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر مناسب‌ترین و ایده آل‌ترین نوشیدنی آب است. شما باید حداقل 7 الی 8 لیوان آب در طول روز بنوشید. نوشیدنی‌هایی نظیر آبمیوه، نوشیدنی‌های گیاهی،چای و قهوه زیاد برای این دسته از بیماران توصیه نمی‌شود چرا که دارای شکر و کافئین هستند و علائم IBS را نیز افزایش می‌دهد .

7.دور نوشیدنی‌های گازدار را خط قرمز بکشید

نوشیدنی‌های گازدار جز ضرر هیچ منفعتی برای افراد ندارند. نفخ دردناک یکی از مضرات مصرف این دسته از نوشیدنی هاست. به همین سبب مصرف نوشیدنی‌های گازدار برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر اکیدا ممنوع است.

8.مدیرت استرس از همه چیز مهم تر است

شاید باعث تعجب‌تان شود، اما استرس یکی از عوامل اصلی بروز سندروم روده تجریک پذیر است. استرس همراه با اضطراب می‌تواند اثر مستقمی بر روی عملکرد فرایند گوارشی داشته باشد و برای افراد مبتلا به مشکلات روده بسیار مضر است. استرستان را با دویدن، کتاب خواندن، یوگا و بازی‌های کامپیوتری مدیریت کنید.

9.پروبیوتیک را امتحان کنید

مطالعات صورت گرفته توسط موسسه بهداشت جهانی نشان داده است پروبیوتیک‌ها یا مکمل‌های غذایی برای هضم غذا بسیار مفید است. همچنین تحقیقات نشان داده است علائم سندروم روده تحریک پذیر با مصرف پروبیوتیک‌ها کاهش می‌یابد. ماست یکی از بهترین خوراکی‌های برای این دسته از بیماران است.
نظرات بینندگان