arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶

رشد 400 درصد نمادی يك شركت تنها در 33 روز معاملاتی / آقای شاپور محمدي، دچار فراموشي شده ايد؟

در بازار فرابورس شاخص کل با 3 واحد کاهش به رقم 906 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 308 میلیارد تومان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرويس اقتصادی «انتخاب»: مهدي نوروزي: در پایان معاملات امروز یکشنبه 27 فروردین ماه  1396 ، شاخص کل بورس 88 واحد افزایش داشت و به رقم 78471 واحد رسید. در این راستا، نمادهای شپنا با 60 واحد ، فارس با 55 واحد ، شبندر با 42 واحد ، بیشترین تاثیرمثبت و اخابر با 31 واحد ، وبملت با 13 واحد ، وتجارت با 13 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 312 میلیارد تومان رسید.

در بازار فرابورس شاخص کل با 3 واحد کاهش به رقم 906 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 308 میلیارد تومان رسید.

بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای معاملاتی خصدرا ( صنعتی دریایی ایران ) با رقم تقریبی 25 میلیارد و 700 میلیون تومان ، خساپا ( سایپا ) با رقم تقریبی 15 میلیارد و400 میلیون تومان ، فاهواز (لوله و نورد اهواز ) با رقم تقریبی 12 میلیارد و 100 میلیون تومان ، لکما( کارخانجات مخابراتی ایران) با رقم تقریبی 12 میلیارد و 100 میلیون تومان ، شپنا ( پالایشگاه نفت اصفهان ) بارقم تقریبی 11 میلیارد و 800 میلیون تومان ، تپکو ( توليدتجهيزات‌سنگين‌هپكو )  با رقم تقریبی11 میلیارد و 200میلیون تومان است .

در بازار چه خبر بود ؟

در گروه فرآورده های نفتی ، با  افزایش تقاضا در نمادهای پالایشگاهی و تشکیل صف های خرید قیمتی در نمادهای معاملاتی شپنا ( پالایشگاه نفت اصفهان ) ، شتران ( پالایشگاه نفت تهران ) ، شبریز ( پالایشگاه نفت تبریز ) شاخص کل بورس تهران نیز افزایش یافت.  

مقایسه عدد امروز شاخص کل ( شرکتهایی که بزرگترهستند و سهام بیشتری در بازار دارند  تاثیر بیشتری هم بر شاخص می گذارند )  با افزایش بیش از 88 واحد  با عدد شاخص کل هم وزن( میان شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص تقاوتی وجود ندارد ) با کاهش بیش از 20 واحد می تواند این واقعیت را بهتر نشان دهد که عدد شاخص کل که معمولا برای گزارش دهی به مدیران بالادستی و معیاری برای  عملکرد بازار سرمایه مورد توجه عموم قرار میگیرد ، تا چه اندازه می تواند غیرقابل اتکا باشد .

در گروه های دیگر بازار ،  غلبه عرضه بر تقاضا ، زمینه کاهش قیمت در اکثر نمادها را فراهم آورد  در این راستا  نماد معاملاتی ذوب ( ذوب آهن اصفهان ) با تشکیل صف فروش بیش از 100 میلیون برگه سهمی در قیمت 843 ریال و حجم معاملات بیش از 61 میلیون برگه سهمی به معاملات امروز خود پایان داد .
همچنین نمادهای معاملاتی شپلی در قیمت 744 ریال ، پلاسک در قیمت 1094 ریال ، وبیمه در قیمت 643 ریال ، غمارگ در قیمت 6373 ریال ، بهپاک در قیمت 5354 ریال ، هرمز در قیمت 2249 ریال ، کاذر در قیمت 2256 ریال ، فلوله در قیمت 6647 ریال ، غدیس در قیمت 7066 ریال ، وگستر در قیمت 2297 ریال ، شتوکا در قیمت 7403 ریال با صف های فروش همراه شدند .

در بازار پایه فرابورس ، نماد معاملاتی تپکو ( توليدتجهيزات‌سنگين‌هپكو ) با معاملات ببش از 105 میلیون برگه سهمی در قیمت 1074 ریال صف خرید بیش از 1 میلیون برگه سهمی را تشکیل داد.

حجم معاملات نمادهای معاملاتی لکما ( کارخانجات مخابراتی ایران ) با بیش از 124 میلیون برگه سهم و  فاهواز ( لوله و نورد اهواز ) با بیش از 185 میلیون برگه سهم جالب توجه بود .

از دیگر معاملات خیره کننده بازار پایه فرابورس با دامنه نوسان روزانه 10 درصدی ، معاملات مربوط به نماد معاملاتی خصدرا ( صنعتی دریایی ایران ) است .

خصدرا امروز با حجم معاملات بیش از 19 میلیون برگه سهمی و ثبت ارزش معاملات بیش از 25 میلیارد تومان ، بار دیگر در قیمت 13528 ریال صف خرید شد.

خصدرا تنها در 33 روز معاملاتی قیمت سهامش بیش از 400 درصد  رشد داشته است که هنوز مشخص نیست که این رشد خیره کننده به چه دلایلی بوده است .

از آنجاییکه شفافیت و ارائه به موقع اطلاعات از مهترین کارکردهای بازار بورس در تمام دنیا می باشد رشد 400 درصدی قیمت سهام یک شرکت آن هم فقط در 33 روز معاملاتی بیش از از هرچیز عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار را زیر سوال می برد که در این شرکت چه اتفاقاتی افتاده است که تا به این لحظه هنوز مشخص نشده است ؟!

آیا این رشد عجیب و کوتاه مدت به دلایل بنیادی انجام شده است و یا  نقدینگی هدفمندی در جهت مقاصد سفته بازی  زمینه  افزایش شدید قیمت سهام این شرکت  را در کوتاه مدت فراهم آورده است ؟!
به عنوان یک سوال کلی ومهم ، آیا شاپور محمدی رئیس جوان سازمان بورس و اوراق بهادار ، وظیفه اصلی این سازمان را فراموش کرده است ؟!

در پایان معاملات امروز ، نمادهای معاملاتی سفارود و شزنگ به تابلوی معاملات بازگشتند و در مقابل نمادهای معاملاتی رتاپ با توجه به ابهام در ارائه اطلاعات ، غپینو جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه ، غمارگ جهت برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي و عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه ،  وآذر و فپنتا با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم متوقف شدند.

نظرات بینندگان