arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۸۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶

۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی قالیباف/ سالانه ۹ میلیارد تومان هزینه نگهداری تونل امیرکبیر

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد شهردار تهران گفت: حجم مجموع بدهی به پیمانکاران، اشخاص، بانک‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره در طی مدتی که آقای قالیباف شهردار تهران است، حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد شهردار تهران گفت: حجم مجموع بدهی به پیمانکاران، اشخاص، بانک‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره در طی مدتی که آقای قالیباف شهردار تهران است، حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، محمد علی تندگویان، عضو شورای اسلامی شهر تهران، درباره عملکرد شهردار تهران و ارزیابی کارنامه وی، اظهار داشت: در ۴ سال اخیر آقای قالیباف، هیچ وقت پاسخ سوال و تذکر ما را در شورا ندادند، به طور مثال در موضوعات مهمی مانند حادثه پلاسکو و همچنین هزینه تمام شده پل صدر و تونل نیایش وقتی درخواست کردیم که بیایند و توضیح بدهند، هیچ وقت پاسخگوی شورا برای عملکرد خودشان نبودند.
 
وی با اشاره به اینکه دوره مدیریت قالیباف دوره طولانی مدتی بود و نمی‌توانند؛ توجیه کنند که وقت برای انجام کار نبود، گفت: در ۱۲ سال اخیر تقریبا هیچ نوع درآمد پایداری را در شهر نداشتیم و پایه هیچ نوع درآمد پایداری هم ایجاد نشد. حداقل کاری که می‌شد؛ انجام شود، تولید درآمد از زباله شهر است که هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد؛ در تهران روزانه ۷ هزار زباله ایجاد می‌شود در حالی که هیچ درآمد پایداری را در این بخش نداشتیم؛ این زباله‌ها نه تبدیل به نیروی برق شد و نه تبدیل به فرآورده‌های دیگر و این در حالی است که عوارضش از مردم اخذ می‌شود.
 
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در اجرای پروژه‌ها، اولویت‌بندی وجود نداشت و اقدامات تبلیغاتی برای اجرایی شدن پروژه‌ها بیشتر مدنظر بود، خاطرنشان کرد: احداث پل طبقاتی صدر یا تونل نیایش ممکن است؛ نیاز شهر باشد، ولی جزو اولویت‌های ما نبود. به طور قطع احداث و بهره‌برداری مترو واجب‌تر است، اما ایشان به دلیل بهره‌برداری‌های تبلیغاتی این پروژه ها را در اولویت قرار داد که البته بعد از ۴ سال هنوز عدد و رقم اجرایی شدن این پروژه‌ها را نداریم.
 
تندگویان با اشاره به اقدامات بدون تحقیق و کارشناسی در شهر تهران، گفت: به طور مثال هزینه احداث تونل امیرکبیر ۱۳۰۰ میلیارد تومان است و سالانه ۹ میلیارد تومان بابت هزینه نگهداری پرداخت می‌کنند، ولی اصلا هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود؛ چون هیچ تحقیقی برای اجرای پروژه صورت نگرفته و بعد از اجرایی شدن نیز پلیس راهور اجازه بهره‌برداری را نمی‌دهد.
 
وی ادامه داد: پروژه ۱۷ شهریور نیز با هزینه کلان انجام شد و بدون هیچ نوع بازدهی باید جمع‌آوری شود و دوباره به حالت اولیه خودش بازگردد. در شهر مجموعه کارهایی انجام شد که فاقد تحقیقات و بیشتر تبلیغاتی بوده است. به طور مثال دریاچه چیتگر یا دریاچه خلیج فارس که قرار بود به عنوان جایگاه تفرجی، مردم از آن بهره‌مند شوند، آنقدر برج در اطراف آن ساخته شده که دیگر چشم‌اندازی برای دریاچه وجود ندارد.
 
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شهردار بعدی هر کسی باشد تا بخواهد ساماندهی مالی را انجام دهد، سال‌ها زمان می‌برد. حجم مجموع بدهی به پیمانکاران، اشخاص، بانک‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره حدود ۶۰-۷۰ هزار میلیارد تومان است. ۱۴ هزار میلیارد تومان بدهی به اشخاص و ۲۰ میلیاردتومان بدهی بانکی است که متاسفانه سررسید هم دارد و هر ماه و هر سال با توجه به ضرایب بانکی این مبلغ افزایش می‌یابد؛ همچنین ۴۵ هزار میلیارد تومان هزینه پروژه‌های نیمه‌کاره و پروژه‌هایی است که در برنامه ۵ ساله آمده است.
 
تندگویان ضمن اشاره به اینکه بعد از ۱۲سال کارنامه قالیباف، کارنامه خوبی نیست و به خصوص در حوزه مالی قابل نقد و بررسی است، گفت: در این ۱۲ سال نه تنها درآمد پایدار ایجاد نشده، بلکه سرمایه‌های شهر خام‌فروشی شده و کلی بدهی به بار گذاشته شده است. شهردار بعدی که بیاید با کلی دیون و بدهی مواجه است.
 
وی افزود: مجموعه فروشگاه‌های شهروند بخشی از درآمد پایدار شهری است و از سال اول که وارد شورا شدیم، خواستیم که میزان سود واقعی شهروند اعلام شود. سال اول گفتند که شهروند، سود و ضرر ندارد و فروشگاهی است که براساس درآمدش، هزینه‌هایش را جبران می‌کند؛ ما به شدت اعتراض کردیم و بعدا مشخص شد که سالی ۳۰ میلیارد تومان سود داشته است.
نظرات بینندگان