arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۶

وزیر ارشاد در دیدار همتای تونسی: آثار موزه هنرهای معاصر بیش از ٢/٥ میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دیروز در دیدار با همتای تونسی بر توجه و اهمیت ایران به صنعت سینما تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دیروز در دیدار با همتای تونسی بر توجه و اهمیت ایران به صنعت سینما تاکید کرد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر خود در تونس با محمد زین‌العابدین وزیر فرهنگ تونس دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
 
صالحی امیری در ابتدای این دیدار گفت: «وجه اشتراکات بسیاری بین جوامع ایران و تونس وجود دارد و نخبگان دو کشور می توانند گفت‌و‌گوهای سازنده‌ای با یکدیگر داشته باشند. گفت و گوی فرهنگی نقش به سزایی در شناخت دو ملت از یکدیگر دارد و ایجاد جبهه واحد در مقابله با تروریسم و خشونت ضروری است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد حاکمیتی فرهنگ و هنر ایران می تواند با تولید آثار مشترک در حوزه فیلم، سینما، ارکستر و موسیقی، برگزاری دوره های آموزشی هنری و ... بر گسترش روابط فرهنگی و هنری دو کشور بیفزاید.»
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «موزه هنرهای معاصر تهران از موزه های معتبر و مطرح در حوزه هنرهای تجسمی است که آثار موجود در این موزه بیش از دو و نیم میلیارد دلار ارزش ‌ذاری می‌شود.»
 
صالحی امیری با اشاره به در پیش بودن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ادامه داد: «بیش از ١٢ هزار ناشر در ایران داریم و نمایشگاه کتاب تهران بیش از ٣ میلیون بازدید کننده دارد.»
 
او ضمن دعوت از همتای تونسی خود برای حضور در آیین گشایش سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، افزود: «گستردگی حوزه فرهنگ و هنر آنقدر زیاد است که نمی توان فقط به هفته فرهنگی اکتفا کرد و باید رفت و آمدهای اصحاب فرهنگ و هنر دو کشور با هدف شناخت فرهنگ و تمدن یکدیگر را افزایش دهیم. در زمینه نسخ خطی و آرشیو ملی و رسانه ای نیز می توان همکاری های مشترک داشت. تقویت تونس را تقویت مردم سالاری می دانیم و کشورهای عربی و آفریقایی باید از این کشور الگوبرداری کنند. صلح و آرامش موجود در تونس باعث خوشحالی است و ما آمادگی هرگونه انتقال تجارب به این کشور را داریم.»
 
در ادامه این دیدار محمد زین العابدین وزیر فرهنگ تونس با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور، گفت: «مناسبات ایران و جهان عرب در زمینه های گوناگون علمی و فرهنگی در هر دو جانب تاثیر گذاشته است که منتهی به تمدن غنی اسلامی شد و اسلامی را مطرح کرد که ناظر بر عقلانیت و معنویت است.»
 
او افزود: «از سال ٢٠١١ مراودات دو کشور فعال تر شد و طی پنج سال گذشته شاهد برگزاری هفته های فرهنگی، رویدادهای سینمایی و ... میان دو کشور بوده‌ایم که آثار مثبتی را به همراه داشته است. امروز هم شاهد برخی فعالیت های دو جانبه از جمله هفته فیلم فرهنگی در تونس هستیم و به زودی نیز هیاتی را برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر به تهران اعزام می‌کنیم. انسان منبع فرهنگ و هنر است و تلاش ما این است تا روح تازه‌ای در فضای جدید حاکم بر فرهنگ بدمیم.»
 
در بخش دیگری از این دیدار محمدمهدی حیدریان معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی، سمعی و بصری گفت: «حدود ١٠ سال پیش ایران و تونس یک فیلم مشترک ساختند و به زودی نیز میزبان فیلمسازان جوان تونسی در جشنواره بین‌‌المللی فیلم فجر هستیم.»
 
او افزود: «سالانه حدود ٢٠٠ فیلم بلند و ٤٠٠ فیلم کوتاه در ایران ساخته می شود و فیلم های ایرانی به طور سالانه بیش از ٣٠٠ جایزه بین المللی را کسب می‌کنند.»
 
حیدریان ضمن تاکید بر گسترش همکاری های سینمایی بین دو کشور، ادامه داد: «روابط نباید محدود به برگزاری هفته های فرهنگی باشد و آثار فرهنگی و هنری باید به بازار محصولات فرهنگی دو کشور راه یابد.»
 
در ادامه علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در حوزه موزه هنرهای معاصر آمادگی همکاری مشترک با کشور تونس را داریم. در حوزه های موسیقی مقامی و برپایی ارکسترهای بزرگ موسیقی آمادگی مذاکره و گفت و گو برای همکاری مشترک با تونس را نیز داریم.»

نظرات بینندگان