arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۶

مواردی که باعث بروز سنگ در سیستم ادراری می شود را بشناسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سنگ کلیه رسوب ماده معدنی و نمک‌هاست که درکلیه ته‌نشین می‌شود.
به گزارش میزان، افرادی که کلیه های سنگ سازی دارند بهتر است عوامل مهم ایجاد آن را بشناسند و از آنان پرهیز کنند تا کمتر دچار سنگ کلیه شوند و در راه درمان این عارضه بکوشند در این مطلب لیستی از آنان را برایتان اورده ایم.

 سنگ کلیه رسوب ماده معدنی و نمک‌هاست که درکلیه ته‌نشین می‌شود. اغلب به علت مواد شیمیایی موجود در ادرار مانند اسید اوریک، فسفر، کلسیم و اسید اکسالیک به وجود می‌آید و شکل و حجم آن می‌تواند از اندازه شن تا یک سنگ کوچک یا متوسط باشد. اما عوامل بروز سنگ کلیه به نقل از سایت «Readers Digest».

مصرف کم مرکبات

مصرف کم مرکبات و سبزیجات می‌تواند به سنگ کلیه منجر شود. برخی مرکبات دارای ماده ای است که استعداد تولید سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. منیزیم نقش حیاتی در کاهش خطر بروز سنگ کلیه دارد؛ بنابراین، برای دریافت منیزیم کافی مصرف سبزیجات را افزایش دهید زیرا نقش مهمی در جذب و تراکم کلسیم در بدن دارد. منیزیم پایین در بدن می‌تواند کلسیم اضافه تولید شده را سمی کند و به مشکلاتی مانند سنگ کلیه منجر شود.

مصرف زیاد اسفناج

اسفناج سرشار از اکسالیت است. این ماده شیمیایی به کلسیم می‌چسبد و باید از طریق ادرار دفع شود. تراکم زیاد این ماده، در ادرار باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود.

مصرف بیش از حد چای یخ (آیس‌تی)

از آن جا که چای سیاه منبع اگزالات است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطر تولید سنگ را بیشتر کند. به تازگی گزارش شده است مردی در انگلستان که بیش از حد چای یخ مصرف می‌کرد به علت بالا بودن اگزالات کلسیم در ادرار، دچار از کارافتادگی کلیه شد.

داروهای میگرن

‏مصرف داروی میگرن باعث تغییر میزان PH خون می‌شود که خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

افراط در مصرف مسهل‌ها

افراط در مصرف مسهل‌ها (رونده‌ها)، با توانایی بدن در جذب و مصرف مواد مغذی تداخل ایجاد می‌کند و ممکن است به عدم تعادل الکترولیت‌های بدن منجر شود که این امر می‌تواند خطر بروز سنگ کلیه را افزایش دهد.افراط در مصرف مسهل‌ها می‌تواند باعث کم شدن آب بدن نیزبشود.

سابقه خانوادگی

افرادی که سابقه خانوادگی سنگ کلیه دارند، مستعدتر به ابتلای این بیماری هستند.

مصرف زیاد نمک

مصرف زیاد نمک میزان کلسیم دفع شده توسط کلیه‌ها را بالا می‌برد و احتمال بروز سنگ‌کلیه را سرعت می‌بخشد. از خوردن غذاهای فرآوری شده که سرشار از نمک است بپرهیزید.

نوشابه خطر بروز سنگ کلیه را افزایش می‌دهد

اسید فسفریک نوشابه، ادرار را اسیدی می‌کند. بررسی‌های انجام گرفته، نشان می‌دهد که مصرف نوشابه به بروز سنگ کلیه منجر می‌شود. حتی کودکان ۵ ساله‌ای که نوشابه و قند مصرف می‌کنند احتمال بیشتری دارد دچار سنگ کلیه شوند. همچنین مصرف زیاد قند، اندازه کلیه را افزایش می‌دهد. حذف کردن نوشابه از برنامه غذایی، برگشت سنگ کلیه را ۱۵درصد کاهش می‌دهد.

عفونت مکرر ادراری

این نوع عفونت می‌تواند نشانه سنگ کلیه باشد زیرا سنگ جریان ادرار را مسدود می‌کند و به عفونت مکرر لوله ادراری منجر می‌شود.

چاقی مفرط

زنانی که بیش از ۲‌هزار و ۲۰۰‌کالری در روز مصرف می‌کنند ۴۲درصد بیشتر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند. با بالا رفتن وزن احتمال ایجاد تغییر در دستگاه ادراری وجود دارد که ممکن است به ایجاد سنگ کلیه منجر شود.

جراحی برای کاهش وزن

جراحی برای کاهش وزن، خطر بروز سنگ کلیه را بیشتر می‌کند؛ زیرا پس از این نوع جراحی، میزان اگزالات افزایش می‌یابد.

‏IBS، یا سندروم بی‌قراری روده

‏بیماران مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی مانند IBS، بیماری کرون و کولیت در معرض خطر بروز سنگ کلیه قرار دارند؛ زیرا این مشکلات با کاهش آب بدن باعث بروز سنگ کلیه می‌شود.

چه کسانی در معرض بیماری های کلیوی قرار دارند

-افراد بالای ۶۰ سال

-بیماران دیابتی

-افراد با فشار خون بالا

-افرادی با پیشینه بیماری های قلبی و سکته مغزی

– دارای سابقه خانوادگی در زمینه بیماری های کلیوی

-افراد سیگاری

-افراد چاق

منبع: روزنامه خراسان
نظرات بینندگان