arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۸ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۶

تاکید ترامپ به العبادی در زمینه مشارکت فراگیر با عراق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حیدر العبادی و دونالد ترامپ در دیداری در واشنگتن بر ادامه‌ همکاری بین عراق و آمریکا جهت ریشه کن سازی تروریسم و تقویت توان عراق در زمینه نظامی و دیگر زمینه‌ها تاکید کردند. در حالی که ترامپ به العبادی پایبندی کشورش را در زمینه مشارکت فراگیر با عراق در سایه توافقنامه استراتژیک تاکید کرد.

به‌ گزارش ‌انتخاب، در بیانیه مشترک منتشر شده بعد از دیدار العبادی با ترامپ در کاخ سفید، آمده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ضمن استقبال از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق بر پایبندی کشورش به مشارکت فراگیر با عراق تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: ترامپ بر ادامه‌ حمایت آمریکا از عراق و ملت این کشور در جنگ مشترک علیه داعش تاکید کرد.

به موجب این بیانیه، ترامپ بر میزبانی العبادی در کاخ سفید به عنوان یکی از اولین مقامات جهانی تاکید کرد و از نقش عراق تقدیر و حمایت خود را از روابط مستحکم بین دو ملت آمریکا و عراق و اهمیت روابط بین دو کشور اعلام کرد.

العبادی و ترامپ در نشست خود از سطح همکاری نظامی ویژه‌ بین عراق و آمریکا در جنگ علیه داعش و عملیات آزادسازی موصل تقدیر کردند.

در این بیانیه آمده است که آن دو بر شکست دشمن به رغم وحشی‌گری آن تاکید و بر ادامه‌ مشارکت بین عراق و آمریکا جهت ریشه کن سازی تروریسم و تقویت قدرت این کشور در زمینه نظامی و زمینه‌های مهم دیگر با همکاری شرکای 68 عضو ائتلاف ضد داعش تاکید کردند.

آمریکا تاکید کرد که به حمایت و آموزش نیروهای عراقی تا تحقق پیروزی قطعی و دائمی علیه عملیات داعش تاکید کرد و از ظرفیت‌های عراق برای داشتن چنین شایستگی و توانایی تقدیر کرد و گفت‌: شراکت امنیتی بین عراق و آمریکا سنگ بنای مهمی برای امنیت دو کشور است.

همچنین در این بیانیه آمده است: امکان نابودی تروریسم تنها از طریق پیروزی نظامی محقق نمی‌شود. دو مقام عراقی و آمریکایی بر لزوم تقویت مشارکت بین دو کشور در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی از طریق توافقنامه چارچوب استراتژیک مشترک توافق کردند.

به موجب این بیانیه، این دو مقام طی ماه‌های آینده گام‌های ضروری برای تقویت همکاری اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گسترش چشم اندازهای همکاری در زمینه انرژی را بررسی خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: آمریکا از دیدگاه اقتصادی العبادی برای داشتن اقتصادی قوی و متنوع در عراق تقدیر کرد و آن را در جهت پاسخگویی به تمام نیازهای ملت عراق دانست و حمایت خود را از همکاری با عراق با صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: واشنگتن از تلاش‌های العبادی برای تقویت وحدت عراقی‌ها و حل و فصل مشکلات انسانی که کشورشان به خاطر وحشیگری داعش با آن روبرو است، تقدیر کرد.

بر اساس این بیانیه، دو طرف بر لزوم توسعه و تداوم روابط مثبت بین عراق و کشورهای هم جوار در منطقه جهت تقویت ثبات در خاورمیانه و کمک به عراق در بازسازی ویرانی‌ها تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: ترامپ از تلاش‌های عراق در ایجاد روابط سازنده با کشورهای منطقه و نقش مهم آن در تقویت قدرت عراق جهت رویایی با تروریسم تقدیر کرد و گفت‌: عراق و آمریکا به این مشارکت فراگیر خود طی سال‌های آینده ادامه‌ خواهند داد.

حیدر العبادی صبح روز دوشنبه بنا به دعوت رسمی دونالد ترامپ وارد آمریکا شد.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان