arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۲۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۳ - ۳۰ اسفند ۱۳۹۵

گزارشی از اولین روز ثبت نام انتخابات شوراها / حضور پررنگ داوطلبان / چه کسانی تاکنون کاندیدا شده اند؟

ثبت نام از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا صبح روز دوشنبه ششم اسفند در سراسر کشور آغاز شد و تا ا 6فروردین در تمامی فرمانداری‌ها و بخشداری‌های سراسر کشور انجام می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ثبت نام از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا صبح روز دوشنبه ششم اسفند در سراسر کشور آغاز شد و تا ا 6فروردین در تمامی فرمانداری‌ها و بخشداری‌های سراسر کشور انجام می‌شود.

انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین انتخابات رباست جمهوری در روز 29 اردیبهشت برگزار می‌شود.

وزیر کشور از محل ثبت نام کاندیداهای شوراها بازدید کرد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح روز 30 اسفندماه در اولین دقائق ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا با حضور در فرمانداری قزوین از محل ثبت نام داوطلبان این انتخابات بازدید کرد و در حاشیه این بازدید  گفت: در این دوره به طور مجموع 110 هزار نفر به عنوان اعضای شوراها انتخاب می‌شوند.

وی اظهار داشت: همه تمهیدات لازم از سوی وزارت کشور برای برگزاری یک انتخابات امن، سالم و قانونی پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای برگزاری انتخابات در اردیبهشت ماه 96 از آمادگی کامل برخوردار هستیم و هیچ مشکل و دغدغه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

داوطلبان با مدارک کامل بیایند

رییس ستاد انتخابات شهرستان تهران‌ به خبرنگار ایسنا  گفت: به داوطلبان انتخابات شوراها توصیه می‌کنیم که حتما قبل از مراجعه به فرمانداری تهران مدارکی که در قانون به آن اشاره شده است را تکمیل کرده و به همراه داشته باشند تا در زمان ثبت‌نام معطل نشوند؛ زیرا با ازدحام جمعیت در فرمانداری مواجه هستیم و کسانی که مدارک آن‌ها تکمیل نباشد، ثبت‌نام از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

علی اصغر ناصر بخت خاطر نشان کرد: داوطلبان حتما باید سوء پیشنه همراه داوطلبان باشد که البته بیشتر افراد هم این گواهی را همراه داشته‌اند ،  ولی برخی از افرادی که برای ثبت‌نام می آیند این گواهی را به همراه ندارند.

معاون سیاسی فرماندار تهران در جمع خبرنگاران نیز با تاکید بر همراه داشتن گواهی سوءپیشینه برای داوطلبین ثبت نام در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: همراه نداشتن گواهی سوءپیشینه و نقص مدارک بیشترین مشکل در دو ساعت ابتدایی از زمان آغاز ثبت نام کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده است.

وی افزود: در روند انجام ثبت نام‌ها از دو ساعت نخست بیشترین مشکل مربوط به نقص مدارک داوطلبین به ویژه عدم همراه داشتن گواهی سوءپیشینه بوده است. قطعا داوطلبینی که گواهی سوءپیشینه به همراه ندارند ثبت نام آن‌ها میسر نخواهد بود. بی‌تردید مدارک ذکر شده در قانون باید توسط خود فرد داوطلب به محل ثبت نام آورده شود و نقص مدارک و یا مراجعه وکیل فرد برای ثبت نام امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به این‌که «در دوره قبل حدود دو هزار نفر در انتخابات شورای شهر تهران ثبت نام کرده بودند» گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در این دوره نسبت به دوره قبلی افراد بیشتری برای ثبت نام مراجعه کنند.

معاون سیاسی فرماندار تهران ادامه داد: از حیث مسائل امنیتی شرایط پایدار و کاملا مهیا برای ثبت نام از داوطلبین است.

وی در پاسخ به این سوال که افرادی که گواهی سوءپیشینه را به همراه ندارند چه تدبیری برای آن‌ها اندیشیده خواهد شد؟ گفت: همراه داشتن گواهی عدم سوءپیشینه اصلاحیه قانون است و سال‌هاست که اجرایی شده است؛ لذا باید داوطلبین از پیش تدبیر لازم را در این خصوص می‌اندیشیدند اما در حال حاضر افرادی که به پلیس 10+ مراجعه کرده‌اند و رسید انگشت‌نگاری را به همراه دارند از آن‌ها ثبت نام می‌کنیم اما افرادی که به کلی این گواهی را ندارند ثبت نام آن‌ها میسر نخواهد بود.

حضور پررنگ داوطلبان

عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز در همان ساعات اولیه از حضور پررنگ داوطلبان برای کاندیداتوری پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا خبر داد و گفت: این حضور نشان دهنده حضور با شکوه مردم در انتخابات است.

6 هزار و 200 شعبه رای در استان تهران پیش‌بینی شده است

رییس ستاد انتخابات استان تهران نیز در جمع خبرنگاران گفت: عملیات اجرای ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات شوراها در شانزده فرمانداری و 32 بخشداری استان تهران در حال انجام است.

شهاب الدین چاووشی، پس از بازدید از فرمانداری تهران اظهار داشت: روند ثبت‌نام‌ها به خوبی پیش می‌رود و تاکنون حدود 150 نفر برای ثبت‌نام به فرمانداری تهران مراجعه کرده‌اند. امیدواریم که شاهد برگزاری یک انتخابات با شکوه و حماسی در 29 اردیبهشت 96 باشیم.

وی ادامه داد: تا پایان وقت اداری ششم فروردین‌ماه ثبت‌نام‌ها به پایان خواهد رسید و هیات‌های اجرایی کار بررسی صلاحیت نامزدها را آغاز می‌کنند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در 19 شهر استان تهران که اعضای شورای شهر آن بین هفت تا 9 نفر است، انتخابات الکترونیکی برگزار می‌شود. در مجموع نیز شش هزار و 200 شعبه اخذ رای در استان پیش‌بینی است و برای 32 نقطه عشایری نیز باید صندوق رای پیش‌بینی شود.

رییس ستاد انتخابات استان تهران در پایان گفت‌: در پانصد و سه روستای استان تهران نیز انتخابات شوراها برگزار می‌شود.

سیاسی شدن موفقیت شوراها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای کشور گفت: شوراها نهادهای مدنی هستند و سیاسی شدن این نهادها، آسیبی است که دستیابی به توفیق را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

بهرام پارسایی روز دوشنبه 30 اسفند در حاشیه بازدید از ستاد مرکزی انتخابات شهرستان شیراز، به خبرنگاران گفت: شوراها هر چه کمتر به سمت مسائل سیاسی و جناحی سوق داده شوند، کارایی بیشتری خواهند داشت.

وی با اشاره به سابقه عضویت خود در شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: اعتقاد دارم که تعداد 21 عضو برای کلانشهری نظیر شیراز، حتی در مواردی کم هم بود، اما کاهش تعداد اعضاء تصمیمی است که مجلس اتخاذ کرده و باید به آن احترام گذاشت و تمکین کرد.

وی با بیان این‌که «در دوره پنجم فعالیت شوراها، تجریه فعالیت با 13 عضو می‌تواند مجلس را در اتخاذ تصمیمات بعدی کمک کند»، گفت: شورا یک نهاد مدنی تخصصی است اما باید مجموعه‌ای از تمام تخصص‌ها را در خود داشته باشد؛ تخصص البته وقتی با تعهد و تجربه تلفیق می‌شود، کارایی خواهد داشت.

عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان این‌که «مردم ایران، بصیر و آگاه به شرایط و مسائل بوده و هستند»، گفت: مردم نشان داده‌اند که انتخاب‌های‌شان آگاهانه است و تعهد، تخصص و تجربه را به عنوان شاخص‌های اصلی انتخاب اعضاء شوراهای اسلامی مدنظر قرار می‌دهند.

وی با بیان این‌که «استعلام از مراجع چهار گانه ملاک تائید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی است»، گفت: فهرستی از جرایم و تخلفات انتخاباتی به محض ثبت‌نام، در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و در آن 29 ماده مشخص شده است که تخطی از آنها جرم محسوب خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که در این دوره از انتخابات شاهد حضور گسترده مردم بوده و انتخاباتی سالم و امن را تجربه کنیم.

چه کسانی داوطلب شدند؟

نخستین ثبت نام برای این انتخابات در استان سیستان و بلوچستان به انجام رسید.

هم‌چنین شخصیت‌هایی از قشرهای متفاوت از جمله، شهربانو امانی، ابراهیم اصغرزاده، هادی، ساعی،  عبدالحسین مختاباد ، انصاری، حقانی ، علی صابری و ... با پایگاه‌های سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و هنری و .. تاکنون برای کاندیداتوری در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند. 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان