arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۷ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۵

چهره نه چندان فرهنگی، رییس کتابخانه ملی شد

رییس جمهوری در حکمی، اشرف بروجردی را برای یک دوره چهار ساله به عنوان «رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران» منصوب کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس جمهوری در حکمی، اشرف بروجردی را برای یک دوره چهار ساله به عنوان «رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران» منصوب کرد.
 
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر «انتخاب» ، مهمترین سابقه ی وی، معاونت اجتماعی وزارت کشور است و البته رییس کمیته بانوان ستاد روحانی را نیز عهده دار بوده است. بروجردی سابقه جدی و چندانی در حوزه فرهنگ ندارد و همان معدود سوابق وی، سنخیت چندانی با جایگاه مهمی چون «کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران» ندارد.
 
این در حالی است که چهره های فرهیخته ای چون رئیس جمهور اسبق در راس این کتابخانه بوده اند و حضور برجستگانی چون آیت الله محقق داماد در هیات امنای این کتابخانه، آن را به پاتوق بزرگان و علما تبدیل کرده بود.
 
چهره نه چندان فرهنگی، رییس کتابخانه ملی شد

از سوي ديگر، دولت روحانی این نقطه قوت را دارد که بسیاری از نخبگان و اهالی فرهنگ که حاضر نبودند با دولت قبلی کار کنند، از همکاری با این دولت استقبال می کنند و این مسوولیت دولت جدید را دوچندان می کند ، اما به نظر می رسد در مورد پست مذکور، چندان توجهی به این نقطه قوت نشده است، هر چند خانم بروجردی فردی قابل احترام و فعال اجتماعی محسوب می شود.
 
این درحالیست که پیش از این، از مسجد جامعی وزیر اسبق ارشاد به عنوان گزینه قطعی ریاست کتابخانه ملی یاد می شد و حتی گفته می شد، انتصاب وی در جلسه هیات دولت بررسی و تایید شده بود.
 
به گزارش انتخاب، متن حکم حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
سرکار خانم دکتر اشرف بروجردی
 
در اجرای تبصره(2) ماده (5) قانون اساسنامه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و بند (3) مصوبه مورخ 1381.6.2 شورای عالی اداری و تأیید هیأت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، با عنایت به تعهد و تجربیات ارزنده سرکار عالی به موجب این حکم به مدت چهار سال به عنوان «رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران» منصوب می‌شوید.
 
توفیق شما را در انجام وظایف محوله با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
 
حسن روحانی
 
رییس جمهوری اسلامی ایران
 

* مروری بر روسای کتابخانه ملی از آغاز تاسیس
مهدی بیانی؛ بنیانگذار و نخستین رییس کتابخانه ملی ایران بود. بیانی از سوم شهریور ماه 1316 تا 13 خرداد ماه 1340 ریاست کتابخانه ملی ایران را بر عهده داشت. نخستین رییس کتابخانه ملی ایران صاحب کتاب‌ها و مقاله‌های متعددی در زمینه فلسفه، خوشنویسی و کتابداری است. فهرست ناتمام تعدادی از کتاب‌های کتابخانه سلطنتی در سال 1352 و کتابشناسی کتاب‌های خطی سال 1353 از جمله آثار وی محسوب می‌شود.


علی اصغر شمیم، از سال 1319 تا سال 1321 رییس کتابخانه ملی ایران بود. وی دارای مدرک کارشناسی تاریخ و جغرافیا از دانشسرای عالی تهران در سال 1310 و استادی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و دانشکده پلیس، همکاری در تاسیس کلاس‌های اکابر ( آموزش بزرگسالان) و اداره کل نگارش و کمیسیون فیلم و نمایش از جمله فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شمیم محسوب می‌شود.


ناصر شریفی، اولین ایرانی دارای مدرک کتابداری است که از سال 1340 تا 1341 ریاست کتابخانه ملی ایران را بر عهده داشت. وی کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه، کارشناسی ارشد و دکترای کتابداری را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. وی دارای تالیفات بیشماری در زمینه کتابداری به زبان انگلیسی است و پایان نامه دکترای شریفی مربوط به شیوه فهرست‌نویسی کتاب‌های فارسی بود که هنوز در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی دارای مدال طلای جهانی به مناسبت خدمات ویژه برای ترویج کتابداری جهان در سال 1364 و جایزه خدمت از سوی دولت مراکش در سال 1374 است.


ایرج افشار پژوهشگر، ایران‌شناس و کتاب‌شناس ایرانی، کارشناس رشته قضایی از دانشکده حقوق دانشگاه تهران است که از خرداد تا دیماه 1328 ریاست کتابخانه ملی ایران را بر عهده داشت. ریاست انتشارات دانشگاه تهران، رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران و ریاست مرکز ملی کتاب وابسته به کمیسیون ملی یونسکو در سال 1348 از جمله فعالیت‌های دیگر وی در عرصه فرهنگی است.


صفا ابراهیم، از سال 1342 تا 1345 رییس کتابخانه ملی ایران بود. وی کارشناسی فلسفه و علوم تربیتی را از دانشسرای عالی تهران درسال 1317 کسب کرد. وی جزء اولین کسانی بود که تالیفاتی در زمینه کتابداری منتشر کرد. «سمینار نقش کتابخانه‌ها در آموزش سالمندان و آموزش اساسی» تالیف «سیریل» با ترجمه ابراهیم صف، «کتابخانه‌های ملی» و «تشکیلات جدید کتابداری» از جمله تالیفات وی است.


بهروش جمشید، از سال 1346 تا 1353 مدیر اداره کتابخانه‌ها و سرپرست کتابخانه ملی ایران بود. وی مدرک کارشناس اقتصاد از دانشکده حقوق دانشگاه تهران داشت و از سال 1345 تا 1351 دبیر کل هیات امنای کتابخانه‌های عمومی و استاد کتابداری کلاس‌های آموزش کتابداری بود. دریافت نشان درجه پنج تاج از وزارت فرهنگ و هنر در سال 1350 از افتخارات دیگر وی محسوب می‌شود.
 

ذکا یحیی، که سال 1347 رییس کتابخانه ملی بود دارای کارشناسی باستان شناسی از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود. ریاست موزه هنرهای تزیینی سال 1337، معاون اداره کل موزه‌ها و فرهنگ عامه سال 1340، رییس موزه مردم شناسی سال 41، رییس انتشارات اداره کل باستان شناسی بود. وی خالق بیش از 140 مقاله و بیش از 40 کتاب در زمینه تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران است. «تاریخ عکاسی و عکاسان پیگام در ایران»، «فرهنگ کسروی» و «جستارهایی درباره مردم آذربایجان» از جمله آثار اوست.
 

ناصر مظاهری تهرانی رییس کتابخانه ملی ایران از سال 1348 تا سال 1353 دارای کارشناسی باستان شناسی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد علوم تربیتی از کالج مکالستر آمریکا و کارشناسی ارشد کتابداری از دانشگاه کوئین انگلستان درسال 1364 است. وی اولین رییس انجمن کتابداران ایران از سال 1346 تا 1348 و پایه گذار کتابخانه‌های مرکز مطالعات تاریخی برای یونسکو است.مظاهری صاحب مقاله‌های متعددی در مجله پیام یونسکو و دانستنی‌های کتابداری است.


علی حق ازلی، از سال 1353 تا 1354 رییس کتابخانه ملی ایران بود. وی معاون اداره کل فرهنگ و هنر مازندران، اداره کل کتابخانه‌‌ها و همچنین کتابخانه ملی ایران از سال 1345 تا 1354، معاون اداره کل نمایندگی‌های فرهنگی در خارج و همچنین کارشناس متخصص آموزشی فرهنگی در وزارت فرهنگ و هنر بود.
 

جلال طباطبایی، مدیر کل کتابخانه ملی ایران از اوایل سال 1354 تا 28 مرداد ماه همان سال بود. دبیری آموزش و پرورش و سرپرست اداره نگارش وزارت فرهنگ و هنر از جمله سمت‌های دیگر وی است.
 

ایرج زنده پور، سرپرست کتابخانه ملی ایران از مرداد تا آبان ماه سال 1354 دارای کارشناسی تاریخ و جغرافیا، کارشناسی ارشد علوم تربیتی و جامعه‌شناسی و ادبیات است. رییس و مدیر اداره کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر، مسوول کمیته کتاب و انتشارات جشن فرهنگ و هنر درسال 1350، مشاور وزیر فرهنگ و هنر و سرپرست کتابخانه ملی ایران به مدت چند ماه در سال 1354 از جمله سوابق فرهنگی وی محسوب می‌شود.
 

عبدالعلی سیاوشی، ازسال 1354 تا 1356 رییس دیگر این کتابخانه است. وی دارای کارشناسی زبان فرانسه از دانشسرای عالی مدیریت بود. ریاست آموزش و پرورش بوشهر، مدیر کل امور اداری وزارت فرهنگ و هنر از سال 1356 تا 1357، ریاست تعلیمات اساسی و اداره بازرگانی استان آذربایجان شرقی را هم در کارنامه خود دارد.


عبدالله لک مظاهری، مدیر بعدی است که از سال 1356 تا 1358 رییس کتابخانه ملی ایران می‌شود. کارشناسی تاریخ و جغرافیا از دانشکده ادبیات و دانشسرای عالی تهران، دبیر دبیرستان‌های گرگان، مدیر کل روابط فرهنگی وزارت فرهنگ و هنر، رایزن فرهنگی ایران در پاکستان به مدت هفت سال و انتشار یک دوره تاریخ سال اول تا پنجم برای دبیرستانی‌ها از جمله فعالیت‌های شاخص فرهنگی این رییس کتابخانه ملی محسوب می‌شود.
 

فریدون بدره‌ای، مدیر کل کتابخانه‌ ملی ایران از سال 1358 تا 1359 کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی زبان‌های باستانی و دکترای زبانشناسی و زبان‌‌های باستانی در سال 1350 و همچنین کارشناسی ارشد کتابداری در سال 1351 از دانشگاه تهران است. آثار او بیش از 50 کتاب و ده مقاله است که اکثرا ترجمه آثار ارزشمند به زبان فارسی است. «ناشناخته» «مجموعه 9 داستان»، «بزرگان فلسفه هنری»، «واژگان نوشتاری کودکان دبستانی ایران» از جمله آثار بدره‌ای است.
 

مصطفی محمدی عراقی، مدیر کل کتابخانه ملی ایران ازسال 1359 تا 1360 است. وی کارشناسی فلسفه و حکمت و همچنین کارشناسی ارشد علوم قرآنی و حدیث را از دانشکده الهیات و معارف اسلامی در کارنامه خود داشت.
 

حسین محی الدین الهی قمشه ای، مدیر کل کتابخانه‌ ملی ایران از سال 1360 تا 1361؛ دارای کارشناسی فلسفه و دکترای معارف اسلامی از دانشگاه تهران است. گزیده فیه مافیه ( مقالات مولانا ) در معرفی جلال الدین بلخی و شرح مقالات او، گزیده «منطق الطیر» در معرفی عطار و هفت شهر عشق او،« شرح گلشن راز» شیخ محمود شبستری، کتاب «مقالات»، ترجمه گزیده ای از سخنان شکسپیر، بررسی آثار ترجمه شده اسلامی به زبان انگلیسی، ترجمه کتاب «پیامبر اثر خلیل جبران»، تصحیح«دیوان حافظ»، مجموعه ای از آثار وی است.
 

محمد کاظم زرکشان، مدیر کتابخانه ملی ایران از سال 1361 تا 1362 دارای کارشناسی معقول و منقول، کارشناسی ارشد حقوق از دانشگاه تهران و دکترای جامعه‌شناسی و حقوق از سوربن فرانسه در سال 1357 تا 58 است.
 

عباس نورصالحی، مدیر دیگر کتابخانه ملی ایران از سال 1362 تا 1363 بود. وی کارشناسی تاریخ و جغرافیا، کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی از دانشگاه تهران در سال 1342 دارد. سرپرستی مجتمع آموزشی ناشنوایان باغچه‌بان، رییس سازمان اسناد ملی ایران و مشاور مالی وزارت آموزش و پرورش در سال 62 را در کارنامه خود دارد.
 

احمد فخاری، سرپرست کتابخانه ملی ایران درسال 63 تا 64 شد. وی کارشناس ارشد علوم اجتماعی از دانشگاه تهران، معاون اجرایی و قائم مقام یونسکو، کارشناس امور فرهنگی در کمیسیون ملی یونسکو بوده است.
 

سید حسن شهرستانی، رییس کتابخانه ملی ایران از سال 1364 تا 1366 کارشناسی مهندسی کشاورزی از دانشگاه تهران، دکترای ادبیات و هنر در سال 1378 است. وی عضو هیات رییسه شورای جهانی آرشیو، استادیار دانشگاه هنر، مشاور عالی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از سال 1381 تاکنون است و کتاب‌ها و مقالات متعددی در زمینه ادبیات و عرفان منتشر کرده است.
 

محمد رجبی، ریاست کتابخانه ملی ایران را از سال 1366 تا 1371 بر عهده گرفت. وی کارشناسی فلسفه، کارشناسی ارشد و دکترای فرهنگ و زبانشناسی باستانی از دانشگاه تهران دارد.
 

سیدمحمد خاتمی؛ مشاور فرهنگی رییس جمهور و رییس کتابخانه ملی در سال 1371 تا سال 1376 بود. وی کارشناسی فلسفه از دانشگاه اصفهان، رییس مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان، نماینده مردم اردکان میبد در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، سرپرست موسسه کیهان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1361 تا 1371 و رییس جمهور ایران سال 1376 تا 1380 بود. وی دارای کتاب‌ها و مقالات متعددی در زمینه اسلام، فلسفه، سیاست است. «فراماسونری» سال 1382، «آیین و اندیشه در کام خودکامگی» از جمله‌ آثار اوست.
 

سید کاظم موسوی بجنوردی، رییس کتابخانه ملی ایران از سال 1376 تا 1384 بود. وی رییس بنیاد مستضعفان، استاندار اصفهان، نماینده مجلس شورای اسلامی ، پایه گذار و سرپرست بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامی و پایه‌گذار حزب ملل اسلامی در سال 1340 است.
 

علی اکبر اشعری، رییس کتابخانه ملی از سال 1384 تا 1390، کارشناس ارشد مدیرت منابع انسانی از مراکز آموزشی مدیریت دولتی، معاون و مدیر کل آموزش و پرورش، قائم مقام و معاون مطبوعاتی و تبلغیاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر عامل شرکت انتشارات سروش در صداو سیما بود. اشعری مشاور فرهنگی شهرداری تهران از سال 1382 تا 84 ، رییس کمیته ملی حافظه جهانی، رییس شورای آرشیو جنوب و غرب آسیا (سواربیکا)، عضو هیات امنای شهر کتاب، رییس هیات امنای خانه کتاب سال 1385 بوده است.
 

اسحاق صلاحی کجور، از 4 تیرماه 1390 تا اول اسفند ماه 1392 رییس کتابخانه ملی بود. صلاحی 27 سال سابقه مدیریتی، اجرایی، آموزشی، فرهنگی و نظامی در کارنامه خود دارد و همچنین جانباز جنگ تحمیلی و از سرداران دفاع مقدس است. وی پیش از این به عنوان رییس ستاد احمدی‌نژاد در مازندران برای انتخابات سال 1388 و دوره دهم ریاست جمهوری معرفی شده بود و نامزد ورود به مجلس شورای اسلامی از چالوس و نوشهر بوده که رای نیاورد. قائم مقامی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، معاون وزیر رفاه وتامین اجتماعی، معاون فرماندهی نیروی دریایی کشور و مسوول معاونت طرح وبرنامه و بودجه، مسوول دبیرخانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی از سوابق اجرایی وی محسوب می‌شود.

نظرات بینندگان