arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
«انتخاب» گزارش می دهد:

کاندیدایی که می آید تا هزینه یک تاکتیک شود / ضرغامی با چه هدفی کاندیدا شد؟

اصولگرایان چینش پازل انتخابات 96 را از ساده ترین قطعه آن آغاز کردند ؛ عزت الله ضرغامی نامزد رقابت اردیبهشت ماه شده است‌. او با نامزدهای دیگر اصولگرایان فرق دارد ؛ یک تفاوت عمده که وضعیت او را نیز متمایز کرده است . ضرغامی به نظر تنها مصداقی است که برای رییس جمهور شدن نیامده ؛ او آمده تا به صورت تمام و کمال در خدمت جناح باشد. یک انتخاب ویژه برای یک ماموریت ویژه‌؛ آقای مهندس برنامه سخت و سنگینی در پیش دارد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاندیدایی که می آید تا هزینه یک تاکتیک شود / ضرغامی با چه هدفی کاندیدا شد؟

سرویس سیاسی «انتخاب»؛ محسن پورحسین: اصولگرایان چینش پازل انتخابات 96 را از ساده ترین قطعه آن آغاز کردند ؛ عزت الله ضرغامی نامزد رقابت اردیبهشت ماه شده است‌. او با نامزدهای دیگر اصولگرایان فرق دارد ؛ یک تفاوت عمده که وضعیت او را نیز متمایز کرده است . ضرغامی به نظر تنها مصداقی است که برای رییس جمهور شدن نیامده ؛ او آمده تا به صورت تمام و کمال در خدمت جناح باشد . یک انتخاب ویژه برای یک ماموریت ویژه‌؛ آقای مهندس برنامه سخت و سنگینی در پیش دارد . او باید حرف های زیادی بزند و پیام های متعددی را منتقل کند. حسن روحانی این را به خوبی فهمیده مثل همه صاحبان تحلیلی که انتخابات 96 را رصد می کنند . این فهم را میتوان را در این پیام حسام الدین آشنا دید که گفته :« بازی گردانی که خود بازیگر می شود؛ تبریک به آقای مهندس سید عزت الله ضرغامی بابت احساس مسئولیت برای اعلام مشارکت در جذابترین سریال سیاسی سال 1396.»

نامزدی عزت الله ضرغامی حرف های گفتنی زیادی دارد ؛ از پشت صحنه ها تا آنچه از همین روبنای ماجرا می توان حس کرد و فهمید . نامزدی فردی که قبلا گفته بود :« یکی از تفریحات من این است که شب‌ها شایعات مربوط به خودم را می‌خوانم و کارهای نکرده خود را محاسبه می‌کنم؛ می‌گویند ستادهای انتخاباتی من در سراسر کشور تشکیل شده و دفتر مرکزی ستاد انتخاباتی نیز در خیابان جمهوری است؛ می‌گویند با یک مقام عالی‌رتبه دیدار انتخاباتی داشته‌ام و هر روز یک حرف و کار جدید درباره خودم می‌شنوم که خود از آن بی‌اطلاع هستم. شایعات مرتبط با کاندیداتوری‌ام در انتخابات در حالی مطرح می‌شود که بنده هیچ اقدامی برای کاندیداتوری نکرده‌ام و حتی به خودم اجازه نداده‌ام که به این موضوع فکر کنم.»

دستی که رو شد

عزت الله ضرغامی می گوید :« دعوت جبهه مردمی انقلاب برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را پذیرفتم»

سوال : آیا جمنا از همه آن افرادی که در لیست خود آورده دعوت کرده که نامزد انتخابات شوند ؟ مثلا آیا جمنا از محسن رضایی خواسته که او هم نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند ؟ آیا در جمنا ساز و کار نامزدی در انتخابات و رسیدن به گزینه واحد از آخر به اول دنبال می شود؛ یعنی ابتدا از افراد خواسته می شود که نامزد انتخابات شوند و رسما کاندیداتوری اشان را اعلام کنند و بعد دعوت به کناره گیری می شوند ؟ اگر رویه چنین است که البته بسیار عجیب و قابل تامل به نظر می رسد چرا در مورد بقیه افراد این روش پیگیری نشده است ؟ مثلا چرا سایر گزینه های آن لیست 14 نفره هنوز رسما اعلام نامزدی نکرده اند ؟ آیا جمنا از آنها در خواست اعلام کاندیداتوری نکرده یا آنها تمایل ندارند مانند ضرغامی خود را نامزد جمنا معرفی کنند ؟

پاسخ این سوال چندان سخت نیست . زمان آنچنان تنگ شده که فرصت نمایش در میان راستگرایان را به اتمام خود نزدیک ساخته؛ حالا وقت رونمایی از میز بازی است. یک پنج ضلعی پیش روی ما قرار خواهد گرفت که یک ضلع آن عزت الله ضرغامی است ؛ به همین سادگی !

مهندسی اذهان توسط آقای مهندس

حالا برنامه چیست و عزت الله ضرغامی دقیقا چه نقشی خواهد داشت ؟ در میان اصولگرایان یک ضعف عمده به صورت قابل توجهی خود نمایی می کند . آنها توانایی برقراری دیالوگ و رابطه با مردم را ندارند . گویی عادت کرده اند همیشه نگاهی از بالا به پایین داشته باشند . همین هم موجب شده آنها هر وقت به رای مردم احتیاج داشته باشند کمتر به آن دست یابند . باید این نقیصه را جبران کنند . آنها که ستاره سخنرانی های یک طرفه اند اکنون در کارزار انتخابات باید رخ به رخ رقیب قرار گرفته و به جای منولوگ میدان مبارزه و رقابت را در دیالوگ دنبال کنند. مرور خاطرات مناظره های سال 92 به ما یادآوری می کند که چگونه محمد باقر قالیباف با آن خطای فاحش بزرگترین ضربه انتخاباتی را از حسن روحانی خورد و یا سعید جلیلی چگونه با ضعف در بیان و مواجهه کلامی مقهور قدرت بیان شیخ دیپلمات و علی اکبر ولایتی شد. یا همه به خاطر دارند که غلامعلی حدادعادل چگونه به یکباره از خاطرش رفت که نامزد انتخابات است و خود را در سطح «روابط عمومی وضع موجود» پایین آورد و همین هم موجب شد با آن درصد پایین در نظرسنجی ها تصمیم به کناره گیری از انتخابات را اتخاذ کند. اصولگرایان می دانند باید رقابتی داغ با حسن روحانی را ترتیب دهند که اگر غیر از این باشد آنها با شکستی سنگین صحنه انتخابات را ترک خواهند کرد . این رقابت داغ حرف های داغ می خواهد ؛ مباحثه و مجادله می خواهد. این از نامزدهای پیش تر سنجیده شده بر نیامده ، نامزد اصلی هم البته نباید صاحب چنین خصوصیتی شود . او باید با وقار و متین باقی بماند . پس یک نفر باید هزینه این تاکتیک شود ؛ چه کسی بهتر از عزت الله ضرغامی ؟

او سال ها رییس صدا وسیما بوده ؛ هم در رسانه ملی بوده و هم همکلام اهل سیاست . هم می تواند به دوربین چشم بدوزد و هم می‌تواند در چشم نامزدها خیره شود. حرف های ناگفته زیادی هم در سینه دارد . او در تمام این مدت این تصویر را از خود به نمایش گذاشته که منتقد وضع موجود است ؛ معترض حسن روحانی است . او یکبار همین اواخر خطاب به حسن روحانی نوشته است :«روحانی نباید فراموش کند که در سال ۹۶، یک مدافع است و نه یک مهاجم!» او درست نوشته قرار است روحانی مدافع وضع موجود اما این را ننوشته که قرار است خودش یکی از مهاجمان به وضع موجود باشد . اینکه در نهایت اصولگرایان با نامزدی همزمان سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف مواجه خواهند شد یا اینکه شکل دیگری از رقابت با حضور فردی مانند ابراهیم رییسی پدید خواهد آمد شاید چندان در وضعیت عزت الله ضرغامی مهم و تاثیر گذار نباشد. او نامزد انتخابات شده به خواست جمنا ؛ او در انتخابات خواهد ماند به خواست جمنا . او برای کار رسانه ای کاندیدا شده است . باید حرف هایی رابزند که نامزدهای دیگر توانایی بیانش را ندارند و نامزد اصلی هم نباید آنها را بزند .

تفریح شبانه عزت الله ضرغامی تمام شده او باید به مسایل جدی تری فکر کند . آیا او توانایی بازیگری برای اصولگرایان را دارد ؟

نظرات بینندگان