arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۵

تیلرسون برای مهار کره شمالی به چین رفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه سفر رسمی خود به چین را با هدف گفت وگو با مقامات این کشور برای افزایش فشارها بر کره شمالی آغاز کرد.
 
به گزارش انتخاب، این مقام آمریکایی که با همین هدف سفر آسیایی خود را از چند روز قبل شروع کرده است، ابتدا به ژاپن رفت و دیروز (جمعه) در کره جنوبی بود.
 
بر اساس اعلام امروز رسانه های کره جنوبی از جمله یونهاپ، او قرار است در پکن با «وانگ یی» همتای چینی خود دیدار و با وی درباره راههای مقابله و مهار تهدیدهای کره شمالی از ناحیه تسلیحات هسته ای گفت وگو کند.
 
پیشتر آمریکا تاکید کرده بود که تیلرسون در پکن از مقام های چین خواهد خواست تا فشارها بر کره شمالی را برای توقف برنامه پرتاب موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی و آزمایش های هسته ای افزایش دهد.
 
وزیر خارجه آمریکا که برای دیداری دو روزه به چین آمده است، پیش از این در سئول پایتخت کره جنوبی گفت که صبر راهبردی آمریکا به پایان رسیده و گزینه اقدام نظامی علیه کره شمالی روی میز است.
 
این یکی از تندترین اظهار نظرهای یک مقام آمریکایی در سال های اخیر علیه کره شمالی محسوب می شود که تاکنون به دلیل فشارهای آمریکا بر تقویت نیروی بازدارندگی خود تاکید کرده و پنج آزمایش اتمی هم انجام داده است.
 
در همین حال چین خواستار شروع مذاکرات شش جانبه هسته ای شده و فشار و تحریم را در دو دهه گذشته علیه کره شمالی بی ثمر دانسته است.
 
مذاکرت شش جانبه هسته ای از سال 2003 با حضور آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، کره شمالی و کره جنوبی با هدف عاری ساختن شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای آغاز شد اما این مذاکرات پس از آزمایش های هسته ای کره شمالی در سالهای 2006 ، 2009 و 2013 تا به امروز به حالت تعلیق در آمده است.
 
تیلرسون بعدازظهر امروز مصاحبه مطبوعاتی در پکن برگزار می کند و در جریان این سفر با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری و «یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی چین دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
 
ترامپ رئیس جمهور آمریکا در آستانه سفر وزیر خارجه اش به پکن در توییتی رفتارهای کره شمالی را بد توصیف کرد و افزود که پیونگ یانگ با واشنگتن بازی می کند در حالی که چین کار زیادی نکرده است.
 
خبرگزاری یونهاپ نیز امروز در گزارشی نوشت: تیلرسون پکن را تحت فشار قرار خواهد داد تا کره شمالی را ترغیب کند برنامه هسته ای تسلیحاتی اش را کنار بگذارد.
در همین حال موضوع استقرار سامانه موشکی «تاد» آمریکا در کره جنوبی که چین به شدت مخالف آن است از سوی طرفین مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
مقام های چین در نظر دارند در باره وضعیت دریای جنوبی و حضور نظامی آمریکا در این منطقه و تنش های موجود با وزیر خارجه این کشور گفت و گو کرده و اعتراض خود را در باره استقرار تاد و حضور نظامی آمریکا در این آبها به اطلاع وی برسانند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان