arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۱۶۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵

عفونت کلیه و نشانه‌های ان چیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 عفونت دردناک و ناراحت کننده کلیه هنگامی که باکتری ها از طریق مثانه وارد شده و به یک یا هر دو کلیه حمله می کنند، شکل می گیرد.

به گزارش "اکتیو بیت"، عفونت کلیه که از نظر پزشکی به نام «پیلونفریت» شناخته می شود، اگر در مراحل اولیه و به موقع درمان شود، آسیب جدی به کلیه نمی رساند. در ادامه با چند نشانه که خبر از عفونت کلیه می دهند، بیشتر آشنا می شویم.

 

درد کلیه

درد و ناراحتی در قسمتی از بدن که کلیه مبتلا به عفونت در انجا قرار گرفته نشانه ای رایج در میان بیماران محسوب می شود. همچنین، ممکن است دردی مبهم در قسمت پایین کمر و یا ناحیه تناسلی احساس شود. آشکار است که هر بیمار مبتلا به عفونت کلیه درجه ای متفاوت از درد (برخی حتی بدون درد) و نشانه های مختلف را تجربه می کند.

با این وجود، بروز درد شدید در عفونت کلیه رایج است و بسیاری از بیماران از انتشار درد در پهلوها و کمر خود زیر قفسه سینه یعنی جایی که کلیه ها قرار گرفته اند، شکایت می کنند. حتی بسیاری از دردی که از پایین شکم به سمت کمر و ناحیه کشاله ران حرکت می کند، شکایت می کنند. به طور معمول، درد در عفونت کلیه پخش می شود که به معنای امواج درد شدید است.

تب و لرز

بروز هر گونه عفونت می تواند با شکل گیری تب و افزایش دمای بدن که با لرز همراهی می شود، نمایان شود. عفونت کلیه در نتیجه تولید بیش از اندازه باکتری در این اندام رخ می دهد که با اتصال باکتری ها به دیواره کلیه نشانه های عفونت از جمله تب نمایان می شوند. در صورت عدم درمان، عفونت کلیه می تواند تب خفیف تا بالا را موجب شود که با لرز همراه است. اگر تبی ناگهانی و غیر قابل توضیح را تجربه کرده اید بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

خستگی

کمبود انرژی در میان بیماران مبتلا به عفونت کلیه شایع است. در این شرایط بیمار چنان احساس ضعف و خستگی می کند که تنها تمایل به خوابیدن دارد. استراحت برای مبارزه بدن با عفونت ضروری است.

 

احساس دفع ادرار اضطراری

در صورت وخیم‌تر شدن عفونت کلیه، و گسترش آن به مجرای خروجی مثانه، بیمار حتی اگر مثانه خود را خالی کرده باشد، ممکن است احساس دائمی و ناگهانی نیاز به دفع ادرار را تجربه کند. پس از استفاده از توالت ممکن است این احساس را داشته باشید که توانایی تخلیه مثانه خود را نداشته و مایع همچنان باقی مانده است. همچنین، ادرار شما می تواند بوی بدی داشته باشد و با وخیم‌تر شدن عفونت این شرایط بدتر شود.

نیاز مداوم و خسته کننده به دفع ادرار اغلب یکی از نشانه های نخست عفونت کلیه است. نیاز به استفاده از توالت می تواند با فشار و سنگینی در بخش پایین شکم و همچنین دردی مبهم و ضرباندار همراه باشد. به خاطر داشته باشید که احساس نیاز مداوم و اضطراری به دفع ادرار از جمله نشانه های سنگ کلیه و عفونت دستگاه ادراری (UTI) نیز محسوب می شود.

تهوع

تهوع خفیف و حتی استفراغ می توانند از جمله نشانه های ابتلا به عفونت کلیه باشند که به از دست دادن اشتها، خستگی و کاهش وزن به واسطه کمبود تغذیه در بیمار منجر می شود. همچنین، ممکن است به واسطه کم آبی بدن احساس تهوع داشته باشید که وضعیتی شایع محسوب می شود زیرا بدن در تلاش است تا باکتری های مضر را از طریق تکرر ادرار از بدن دفع کند.

تهوع و ناراحتی معده می توانند به چند دلیل رخ دهند. به عنوان مثال، ممکن است به واسطه درد و فشار در قسمت شکم که ناشی از عفونت است، احساس تهوع داشته باشید. تهوع و استفراغ می تواند در نتیجه عملکرد نادرست کلیه ها رخ دهند. به خاطر داشته باشید که کلیه ها مسئول دفع سموم هستند و هنگامی که این اندام ها به اندازه کافی سریع کار نمی کنند ممکن است استفراغ برای پاکسازی مواد زائد موجود در بدن رخ دهد.

 

بیماری زردی

بسیاری از کودکان مبتلا به عفونت کلیه که به خوبی درمان نشده اند، در نهایت به زردی مبتلا می شوند. افراد مبتلا به این بیماری زرد شدن رنگ پوست خود و به طور ویژه تغییر رنگ قسمت سفید چشم ها را تجربه می کنند. بیماری زردی می تواند هنگامی که خون حاوی میزان بیش از اندازه بیلی روبین است، رخ دهد. بیلی روبین رنگدانه ای است که به طور طبیعی هنگام تجزیه سلول های قرمز خون و دفع از طریق صفرا تولید می شود.

اگرچه صفرا در واقع سبز رنگ است، با این وجود، هنگامی که با باکتری های موجود در روده بزرگ واکنش نشان می دهد، بیلی روبین به رنگ قهوه ای تیره یا زرد تیره در می آید. زردی به طور معمول زمانی رخ می دهد که کبد عملکرد درستی ندارد. همچنین، این بیماری می تواند هنگامی که مواد زائد بدن به درستی از طریق ادرار دفع نمی شوند - وظیفه آن بر عهده کلیه ها است - نیز شکل بگیرد.

کسالت شبیه به سرماخوردگی

احساس بیماری همانند این که به آنفلوآنزا مبتلا شده باشید در میان افرادی که از عفونت کلیه رنج می برند، شایع است. بر همین اساس، اگر دارای تب، سر درد، تهوع، دردهای عضلانی و ناراحتی معده هستید ممکن است فکر کنید دچار سرما خوردگی شده اید. اما این نشانه ها در بیماران مبتلا به عفونت های دستگاه ادراری نیز رایج هستند. عفونت های باکتریایی می توانند به هر قسمت از دستگاه ادراری شما از جمله مثانه، کلیه ها، حالب ها و مجرای خروجی مثانه حمله کنند.

هنگامی که باکتری ها به مجرای خروجی مثانه حمله می کنند و به سمت مثانه حرکت می کنند (این شرایط به نام التهاب مثانه شناخته می شود) یک عفونت دستگاه ادراری به راحتی می تواند به عفونت کلیه تبدیل شود. اگر یک عفونت دستگاه ادراری به درستی درمان نشود، باکتری ها می توانند به تکثیر خود ادامه داده و به سمت حالب ها حرکت کنند و در نهایت کلیه ها را تحت تاثیر قرار دهند. عفونت کلیه در پزشکی به نام پیلونفریت شناخته می شود که می تواند وارد جریان خون شده و موجب شکل گیری بیماری جدی در سراسر بدن شود. خوشبختانه، پیلونفریت به طور معمول با تجویز آنتی بیوتیک ها قابل درمان است.

 

خون در ادرار

افرادی که به عفونت حاد کلیه مبتلا هستند اغلب از وجود خون در ادرار خود شکایت دارند. هنگامی که گلبول های قرمز در ادرار قابل مشاهده هستند این شرایط به عنوان «هماچوری» شناخته می شود. هماچوری می تواند زمانی که یک عفونت دستگاه ادراری از مثانه و مجرای خروجی مثانه (قسمت پایین دستگاه ادراری) به قسمت بالای دستگاه ادراری (کلیه ها و حالب ها) گسترش یافته است، شکل بگیرد. یک عفونت کلیه حاد در این حالت به عنوان پیلونفریت A شناخته می شود.

هنگامی که در عملکرد کلیه ها اختلال ایجاد شده است، خون می تواند در ادرار پدیدار شود. کلیه های سالم به منظور پالایش خون و سموم فعالیت می کنند. هنگامی که کلیه ها برای دفع مواد زائد از بدن ادرار تولید می کنند، دفع سموم امکان پذیر می شود. اگر خون در مسیر حرکت از کلیه ها به سمت مثانه به درستی پالایش نشود شاهد حضور آن در ادرار خواهیم بود.

درد پهلو

بیمار مبتلا به عفونت کلیه اغلب می تواند دردی مبهم - ایجاد می شود و از بین می رود - در پهلوها و پایین کمر نزدیک به مکانی که کلیه ها قرار گرفته اند را تجربه کند. درد پهلو دارای ویژگی هایی مانند فشار، درد ضرباندار، یا ناراحتی در پهلو، بخش بالایی شکم یا کمر درست زیر دنده ها و بالاتر از لگن است. به طور معمول، درد پهلو مربوط به کلیه با شدت بیشتر در یک سمت بدن شکل خواهد گرفت.

 

درد پهلو ناگهانی و مزمن می تواند در نتیجه یک وضعیت پزشکی جدی (به عنوان مثال، عفونت دستگاه ادراری یا عفونت کلیه) ایجاد شود. اگر درد پهلو به طور ناگهانی رخ داده می تواند در نتیجه سنگ کلیه یا دیگر مشکلات کلیه نیز باشد.
نظرات بینندگان