arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۶ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵

ترامپ برای بخشیدن حقوق ریاست‌جمهوری دنبال موسسه خیریه می‌گردد

شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید گفته است که رئیس جمهوری آمریکا در پایان هر سال، تمامی حقوق ریاست جمهوری را به موسسات خیریه خواهد بخشید. وی از رسانه‌ها دعوت کرد تا در یافتن موسسات مستحق دریافت این مبلغ کمک کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید گفته است که رئیس جمهوری آمریکا در پایان هر سال، تمامی حقوق ریاست جمهوری را به موسسات خیریه خواهد بخشید. وی از رسانه‌ها دعوت کرد تا در یافتن موسسات مستحق دریافت این مبلغ کمک کنند.
 
به گزارش انتخاب،  اسپایسر یادآور شد که صرف‌ نظر کردن از حقوق ریاست جمهوری بخشی از وعده‌های دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی بوده است. وی افزود: رئیس جمهوری این تعهد را به مردم آمریکا داده بود و به آن عمل می‌کند.
 
دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی چند بار گفت که در صورت انتخاب به ریاست جمهوری فقط یک دلار حقوق دریافت خواهد کرد که حداقلی است که قانون اجازه داده است. با توجه به ثروت شخصی سرشار ترامپ، مخالفان او گفتند که خودداری از دریافت حقوق ریاست جمهوری نیاز به از خودگذشتگی فوق العاده‌ای ندارد.
 
برخی از منتقدان دونالد ترامپ هم این وعده را بخشی از رویکرد "عوام‌گرایانه" او به سیاست توصیف کردند و گفتند با توجه به هزینه اداره امور دولت و همچنین منافع یا خسارات عظیم تصمیمات درست یا اشتباه رئیس جمهوری، صرفنظر کردن یا نکردن از حقوق تعیین شده برای این سمت تاثیری در وضعیت کشور ندارد.
 
در حالیکه دونالد ترامپ بارها رسانه‌ها را مورد انتقاد قرار داده و آنان را به غرض‌ورزی علیه خود متهم کرده است، سخنگوی کاخ سفید خطاب به خبرنگاران گفت: او از شما درخواست کرده تا در مورد تعیین اینکه این مبلغ کجا باید برود همکاری کنید. چاره اینکه دیگر نیازی به نظارت و تحقیقات بعدی نباشد این است که مطبوعات تعیین کنند که این پول باید به چه مصرفی برسد.
 
بعضی از رسانه‌ها خاطرنشان کرده‌اند که مطبوعات در مورد فعالیت‌های تجاری و حتی هدیه‌های ترامپ به موسسات خیریه گاه حساسیت نشان داده‌اند و در نتیجه، ممکن است اظهارات اسپایسر نوعی "طعنه" به این موضوع باشد.
 
در گذشته نیز بعضی از رئیسان جمهوری از دریافت تمامی یا بخشی از حقوق خود امتناع ورزیده‌اند. از جمله هربرت هوور (١٩٢٩-١٩٣٣) که در زمان رکود بزرگ سمت ریاست جمهوری را داشت و جان کندی (١٩٦١ ترور ١٩٦٣) که دارای ثروت شخصی قابل توجهی بودند حقوق خود را بخشیدند.
 
جورج واشنگتن، رهبر جنبش استقلال طلبی و نخستین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که از جمله زمینداران ثروتمند زمان خود بود پس از انتخاب به ریاست جمهوری به کنگره اطلاع داد که قصد ندارد حقوقی از بابت خدمت به کشورش دریافت کند و تا این شبهه ایجاد نشود که قصد دارد از این طریق به ثروت خود بیفزاید.
 
نمایندگان کنگره این نظر را رد کردند و گفتند که اگر رئیسان جمهوری برای دوره کاری خود پول کافی دریافت نکند، ممکن است در صدد سوء استفاده از مقام برای کسب درآمد برآیند. در نتیجه، کنگره آمریکا حقوقی را که مناسب می‌دانست برای رئیسان جمهوری تعیین کرد هر چند در مورد بخشیدن این مبلغ - از جمله به موسسات خیریه - منعی وجود ندارد.
 
حقوق رئیس جمهوری آمریکا، که حقوق برخی از مقامات ارشد حکومت آمریکا با توجه به آن تعیین می‌شود، هر چند سال یک بار مورد تجدید نظر کنگره قرار می‌گیرد. در سال ٢٠٠١ و دوره ریاست جمهوری جورج بوش، کنگره حقوق رئیس جمهوری را از ٢٠٠ هزار دلار در سال به ٤٠٠ هزار دلار در سال افزایش داد و گفت که این افزایش لازم است تا بتوان حقوق مقامات ارشد دولتی را در انطباق با افزایش هزینه زندگی، افزایش داد. حقوق ٢٠٠ هزار دلاری در سال١٩٦٩ تعیین شده بود.
 
حقوق رئیس جمهوری آمریکا مشمول مالیات بردرآمد است اما نظارت دیگری بر نحوه استفاده از آن وجود ندارد.
 
علاوه بر حقوق سالانه، رئیس جمهوری هر سال ٥٠ هزار دلار برای هزینه‌های ضروری جهت انجام وظیفه و ١٩ هزار دلار برای هزینه سفر دریافت می‌کند اما نحوه کابرد این کمک هزینه‌ها تحت نظارت دقیق قرار دارد.
 
حقوق بازنشستگی رئیسان جمهوری در حال حاضر ١٩٩ هزار دلار در سال است. رئیسان جمهوری پس از بازنشستگی در کسب درآمد از منابعی مانند سخنرانی، نوشتن کتاب و نظیر اینها تا حدی که به سوء استفاده از موقعیت قبلی آنان تعبیر نشود با ممنوعیتی مواجه نیستند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان