arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۰۱۰۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۶ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۵

سهم 75 درصدی ایران از کشفیات مواد مخدر در سال جاری

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با اشاره به موفقیت کشور در خصوص کشف مواد مخدر که مورد توجه نماینده سازمان ملل قرار گرفت، به لزوم اقدامات هماهنگ و منسجم همراه با همپوشانی تمامی بخش‌ها در این حوزه تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با اشاره به موفقیت کشور در خصوص کشف مواد مخدر که مورد توجه نماینده سازمان ملل قرار گرفت، به لزوم اقدامات هماهنگ و منسجم همراه با همپوشانی تمامی بخش‌ها در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش انتخاب،  محمدمسعود زاهدیان در آخرین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی در سال جاری با تاکید بر این نکته که افغانستان و پاکستان تهدیدی جدی در بخش مواد مخدر برای کشور هستند، گفت: برخی نقاط کشور حساسیت بیشتری در خصوص مسائل مربوط به مواد مخدر به دلایل مختلف از جمله موقعیت جغرافیایی دارند.

وی بیان کرد: استان مرکزی در کریدور شمال، جنوب، شرق و غرب قرار گرفته و از محورهای مواصلاتی انتقال بار و کالا است، همچنین این استان در مسیر ترانزیت اروپا قرار دارد با این شرایط و به دلیل احتمال جاسازی مواد مخدر در بارهایی که از مسیر این استان حمل می شود، در این خصوص باید دقت و توجه لازم صورت گیرد.

زاهدیان عنوان کرد: امسال حدود 75 درصد کشفیات مواد مخدر دنیا مربوط به ایران است که این آمار مطلوب بوده و نشان می دهد که گام مهمی در این خصوص برداشته ایم.

وی با بیان اینکه دو میلیون مصرف کننده مواد مخدر در کشور شناسایی شده اند افزود: موضوع اعتیاد تنها به یک فرد معطوف نمی شود و در حقیقت یک خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد و با احتساب خانواده چهار نفره حدود هشت میلیون نفر در کشور درگیر با مسئله مواد مخدر هستند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در رابطه با شناسایی مصرف کنندگان مواد مخدر عنوان کرد: بانک اطلاعاتی از معتادین دستگیر شده از طریق شناسایی بر اساس عنبیه چشم و انگشت نگاری در برنامه تعریف شده و این بانک در سال آینده تکمیل می شود.

زاهدیان ادامه داد: در سال جاری 613 تن انواع موادمخدر کشف شد که نسبت به سال گذشته 14 درصد رشد داشته است. همچنین جمع آوری معتادین در سال جاری 29 درصد و دستگیری قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر نیز یک درصد افزایش یافته است.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با تاکید بر شناسایی باندها و شبکه های مواد مخدر بیان کرد: این اقدام از برنامه های مهمی است که با جدیت پیگیری می شود.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با اشاره به لزوم تعریف طرح های اجتماع محور بویژه در سکونتگاه‌های غیر رسمی افزود: این طرح ها باید به صورت استانی تهیه و اجرا شود تا گامی موثر در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و عمل به منویات مقام معظم رهبری برداشته شود.

زاهدیان با بیان این نکته که در استان مرکزی اقدامات موثری در رابطه با مبارزه با مواد مخدر انجام شده و شورای مبارزه با مواد مخدر عملکرد خوبی داشته است، عنوان کرد: مرکز نگهداری معتادان ابراهیم آباد اراک ظرفیت های خوبی در راستای نگهداری و درمان معتادان دارد اما از همه ظرفیت آن استفاده نمی شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین از راه اندازی یک مرکز مشاوره و مددکاری پلیس در حوزه موادمخدر در سال 96 با تامین اعتبار از موادمخدر ناجا در اراک خبر داد.

به گزارش ایسنا، استاندار مرکزی نیز با قدردانی از عملکرد مثبت و موثر شورای مبازره با مواد مخدر استان گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات موثری در خصوص مبارزه با مواد مخدر انجام شده که نیروی انتظامی در این رابطه نقش مهمی داشته است.

محمود زمانی قمی افزود: سوق دادن افراد جامعه به سمت استفاده از مواد مخدر و گسترش اعتیاد در جامعه از توطئه های دشمنان ماست که برای این منظور از هیچ تلاشی چشم پوشی نمی‌کنند و در برابر این توطئه ها تاکنون ایستادگی موثری شده است.

وی عنوان کرد: با وجود اینکه حساسیت هایی در خصوص اطلاع رسانی عمومی در رابطه با کشت مواد مخدر وجود دارد، اما این اطلاعات باید به صورت دقیق در اختیار مسئولین مرتبط قرار گیرد و کشاورزان و دهیاران باید در این خصوص مطلع شوند.

به گزارش ایسنا، معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: موضوع اجتماعی کردن مباحث مرتبط با کاهش آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد مورد توجه مسئولین این استان قرار دارد و برای اولین بار در کشور سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی تدوین و به تایید وزارت کشور رسید.

شکرالله حسن بیگی ادامه داد: دستگاه ها و نهادها برای اجرای طرح های اجتماع محور در این استان همکاری موثری داشته اند و اقدامات مطلوبی انجام شده است.

وی بیان کرد: مرکز کمپ ماده 16 اراک ظرفیت 200 نفر اسکان معتادین را دارد اما به دلیل کمبودهای ناشی از مشکلات مالی تنها قادر به پذیرش 100 تا 120 نفر در این مرکز هستیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری استان مرکزی عنوان کرد: یکی از نیازهای استان مرکزی، تجهیز خودروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر است که انتظار همکاری در این خصوص را داریم.

به گزارش ایسنا، فرمانده انتظامی استان مرکزی نیز گفت: هفت هزار و 113 کیلوگرم انواع موادمخدر در سال جاری در استان کشف شده که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.

سردار کیومرث عزیزی بیان کرد: در سال جاری تاکنون 13 هزار و 505 معتاد دستگیر شده اند، 223 دستگاه خودرو و 89 دستگاه موتورسیکلت در راستای مبارزه با قاچاقچیان در استان کشف شده است.

وی عنوان کرد: به جز شهرستان های ساوه، خمین، محلات و شازند در دیگر شهرستان‌های استان افزایش کشف موادمخدر را شاهد بوده ایم.

به گزارش ایسنا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی نیز با تاکید بر این موضوع که این استان در زمینه نگهداری معتادان ماده 16 از استان های برتر کشور است، گفت: افزایش ظرفیت مرکز نگهداری ابراهیم آباد اراک را در برنامه داریم.

نبی‌الله شاه محمدی حیدری افزود: کمیته مقابله شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی مقام اول کشور را به خود اختصاص داده و کمیته فرهنگی و پیشگیری این شورا نیز جزو سه استان برتر کشور است .

وی تاکید کرد: خانواده ها و مدارس نقش موثری در آگاه سازی نسل جوان از عواقب و خطرات مصرف موادمخدر دارند، این گروه ها باید آگاه و مطلع شوند که برای این منظور برنامه ریزی شده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان