arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۰

روسيه، آمريکا را به قطع همکاري تهديد کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشريه آمريکايي «فارين پاليسي» از تهديد مسکو به قطع همکاري با واشنگتن در صورت موافقت کنگره اين کشور با قانون انتقاد از وضعيت حقوق بشر در روسيه، بعنوان زنگ خطري براي پشت پا زدن کرملين به تلاش کاخ سفيد براي ترميم و بهبود روابط دو کشور ياد کرد.

فارين پاليسي نوشت: براساس استدلال کاخ سفيد، معاهده کاهش تسليحات هسته اي موسوم به «نيو استارت»، همکاري روسيه در مسايل منطقه اي و موافقت با انتقال ملزومات مورد نياز نيروهاي آمريکايي در افغانستان از طريق خاک روسيه، از جمله دستاوردهاي ترميم مناسبات آمريکا - روسيه يا همان «ريست باتم» است.اما، روسيه درصدد است از اين سه اهرم با ارزش براي آمريکا بمنظور واداشتن کنگره به مخالفت با لايحه اي استفاده کند که براساس آن، صدور رواديد براي مقامهاي روسي متهم به نقض حقوق بشر لغو خواهد شد.

وجه تسميه اين قانون که به «قانون حاکميت قانون پاسخگويي 2011 شرگئي مگنيتسکي» معروف است، به اين وکيل روس برمي گردد که آمريکا ادعا مي کند در راستاي مبارزه با فساد، در سال 2009 در روسيه زنداني شد و بر اثر شکنجه در زندان درگذشت. خبرگزاري ريانووستي روسيه نيز اعلام کرده است که وزارت خارجه آمريکا از تلاش براي تصويب اين طرح در کنگره حمايت کرده است.

براساس سندي که فارين پاليسي به نسخه اي از آن دست يافته و مقامهاي دولت آمريکا نيز بر وجود آن صحه گذاشته اند، مقامهاي ارشد دولت روسيه به همتايان آمريکايي شان هشدار داده اند که در صورت تصويب اين قانون در کنگره واکنش جدي نشان خواهد داد.
نظرات بینندگان