arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۹۶۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵

در دادگاه قاتل مسلح ۶ شهروند اراکی چه گذشت؟ + تصاویر

دادگاه رسیدگی به پرونده جنایت خونین دی‌ماه امسال اراک توسط قاتل مسلح رسیدگی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 صدای شلیک‌های متناوب صبح روز 22دی ماه95 خبر از شروع یک چهارشنبه خونین داشت که از از ساعت ساعت آن دلهره و خون می‌بارید، جنایت هولناکی که در آن 6نفر از شهروندان اراکی در جنایتی مسلحانه کشته شدند.

در تاریخ 22 بهمن‌ماه امسال جنایتی هولناک و خونین با استفاده از اسلحه از سوی جوانی در اراک به وقوع پیوست که قتل 6 نفر از شهروندان اراکی را بر اثر درگیری و اصابت گلوله در دو محل کوی علی‌ابن‌ابی‌طالب و خیابان طالقانی اراک به دنبال داشت و این اغاز 15ساعت دلهره‌آور در اراک بود.

از ساعت 5صبح تا 20 چهارشنبه 22 دی ماه مردم اراک ساعات پراسترسی را تجربه کردند، هر چند در عملیات ضربتی و حرفه‌ای دستگاه‌های انتظامی و امنیتی استان مرکزی موفق شدند قاتل و تمام همدستان وی را دستگیر کنند.

پس از دستگیری عوامل این جنایت سیاه، کار رسیدگی به پرونده آغاز شد و علی‌رغم اینکه رسیدگی به پرونده‌های جرم مدت زمانی حدود 6 ماه تا یک سال نیاز دارند و دلیل اینکه این پرونده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود ظرف مدت دو ماه بررسی و به صدور حکم منجر شد.

هرچند پس از این دستگیری، شایعات مختلفی در اراک منتشر شد به طوری که در روزهای متمادی بارها شایعاتی همچون اعدام قاتل مسلح اراکی در شهر منتشر و از سوی مسئولان تکذیب شد.

با این حال، براساس اعلام قبلی روابط عمومی دادگستری کل استان مرکزی و طبق هماهنگی و برنامه‌ریزی انجام گرفته دادگاه رسیدگی به جرم این قاتل مسلح صبح امروز به صورت علنی و در شعبه یک کیفری اراک به ریاست قاضی محمدرضا رحمتی برگزار شد.

وکلای تسخیری به سبب نداشتن تمکن مالی از متهمان دفاع کردند

به دلیل اینکه متهمان این پرونده در مدت مذکور قادر به عقد قرارداد با وکیلی برای پیگیری امور در این پرونده نبودند مجموعه قضایی استان مرکزی دو وکیل از وکلای تسخیری مجموعه را برای دفاع از این دو متهم اختصاص داد تا عدالت رعایت شود.

این دادگاه در تاریخ 17 اسفند 95 در دادگستری کل استان مرکزی واقع در انتهای خیابان هپکو با حضور دو متهم پرونده مذکور، اولیای دم، یک نفر از مضربان گلوله توسط قاتل، جمعی از خبرنگاران رسانه و وکلای مربوطه راس ساعت 9 صبح آغاز شد.

تشریح جنایت خونین اراک از زبان مقام قضایی

جانشین دادستان استان مرکزی در آغاز این جلسه مشروحی از سوانح مورخ 22 بهمن‌ماه 95 را ارائه داد و گفت: پس از اعلام وقوع حادثه در 2 منطقه خیابان سی‌متری فوتبال و خیابان طالقانی و انجام اقدامات لازمه از سوی ارگان‌های امنیتی، عملیات بررسی صحنه جرم آغاز و اکیپ پزشکی قانونی در محل حاضر شدند که ملاحظه کردند در طبقه سوم ساختمان مسکونی خانواده مقتولان به اختصار فامیلی میم، 3 نفر از اعضای خانواده به نام‌های "ع.م"، "م.م"، "ص.ع" با اصابت گلوله به قتل رسیده‌اند و 2 نفر دیگر به نام‌های "ف.ا" و "ا.م" مجروح و در راستای انجام عملیات درمانی توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده و احدی از مجروحان به نام "ف.ا" در بیمارستان جان سپرد.

وی افزود: آثار اصابت گلوله بر روی دیوارهای محل وقوع جرم به عنایت وجود داشته و هریک ازمقتولان با شلیک و اصابت چند گلوله به قتل رسیده‌اند و در محل پوکه‌های ناشی از تیراندازی کشف و باتوجه به آنها مشخص شد که اسلحه مورد استفاده متهم از نوع کلاشینکف بوده است.

جانشین دادستان استان مرکزی اضافه کرد: نخستین گزارش مرجع انتظامی حاکی از آن است که تیراندازی‌ توسط فردی به نام "ع.ص" به انجام رسیده و پس از این بررسی‌ها دستور انقال مقتولان به آرامستان صادر شد و به‌صورت همزمان یک حادثه تیراندازی منجر به قتل نیز درمنطقه سی‌متری فوتبال و در منزل شخصی به نام د.س اعلام شد که این فرد نیز درحالی که مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت به قتل رسید.

وی ادامه داد: فردی از این خانواده به نام "د.س" با اصابت گلوله در قسمت راه‌پله به سمت بالا به قتل رسید و فرزند این خانواده به نام "س.س" که از سمت پایگرد بالا به سمت طبقه پایین در حرکت بوده با اصابت گلوله از ناحیه کتف مجروح و به بیمارستان منتقل شده است و شخصی به‌نام "ا.ر" که در منزل مجاور این افراد سکونت داشته به محض حضو در جلوی درب منزل مورد ضرب اصابت گلوله قرار گرفته و به بیمارستان منتقل شده است.

این مقام قضایی استان مرکزی با اشاره به تحقیقات اولیه گفت: تحقیقات نخستین انجام شده در محل محرز شد که هر 2 تیراندازی در منازل مسکونی مذکور توسط فردی به‌نام "عباس.ص" انجام شده که در این منزل نیز آثار شلیک گلوله‌های متعدد رویت و پوکه‌های گلوله‌های متعددی در محل کشف شده همگی از اسلحه کلاشینکف شلیک شده بودند و دستور انتقال مقتولان مذکور نیز پس از بررسی به آرامستان صادر شد.

وی بیان کرد: در صورتی که متهم شناسایی شده بود و با یک قبضه اسلحه کلاشینکف به همراه مهمات جنگی آن در سطح شهر متواری بود و موجبات رعب و وحشت عمومی را فراهم کرده بود و تمامی تدابیر در راستای دستگیری این فرد به انجام رسید و در نهایت متهم با انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی در ساعت 20:30 دقیقه 22 بهمن 95 توسط پلیس آگاهی دستگیر و به مرجع انتظامی انتقال داده شد.

جانشین دادستان استان مرکزی ادامه داد: در تحقیقات انجام شده از محل سکونت متهم عباس.ص آثار اصابت گلوله به دیوار و شیشه منزل مسکونی شخص نامبرده مشخص و چند پوکه و فشنگ کشف شده است لذا با عنایت به دلایل ذیل به این شرح:

وی خاطرنشان کرد: شرح شکایت اولیای دم مقتولان این واقعه و تحقیقات معموله در دادسرا و تقاضای قصاص از طرف اولیای دم مقتولان در ملا‌عام و همچنین گزارش مرجع انتظامی، بازپرس کشیک و صورت جلسه مورخ 22 بهمن 95 در زمینه شرح صحنه‌های جرم به شرح صفحات 3، 4، 7 و 8 پرونده و گواهی‌های پزشکی قانونی در شرح علت مرگ اجساد به ضرب گلوله در صفحات 183 تا 184 پرونده و همچنین نحوه اتهامات متهم در زمینه ایجاد رعب و وحشت در فضای عمومی و ایجاد ناامنی عمومی اقدام متهم در فضاهای عمومی و مجازی و رسانه‌ها و کشف اسلحه جرم و مهمات مربوطه که در تاریخ 28 بهمن 95 تعداد 57 عدد فشنگ جنگی کلاشینکف به انبار دادسرا به وی تفهیم شد.

این مقام قضایی استان مرکزی  افزود: نتیجه کمیسیون گواهی قانونی در تاریخ 25 بهمن 95 به این شرح است که علل بارز بیماری موثر روانپزشکی در نامبرده احراز شده و متهم در زمان وقوع جرم از سلامت روانی کامل برخوردار بوده و دارای قدرت تمیز و اراده بوده است.

جانشین دادستان استان مرکزی در ادامه به اظهارات صورت گرفته در خصوص متهم ردیف اول "عباس.ص" در تاریخ 23 بهمن 95 اشاره کرد و گفت:

در تحقیقات نخستین دستگیری متهم نامبرده ضمن قبول تیراندازی‌های منجر به قتل با عنایت به ضرورت کشف سلاح وقوع جرم در نهایت در ساعت 12:45 دقیقه بامداد مورخ 23 بهمن 95 درحالی که توسط اشخاصی به نام‌های و.ن و ع.س نگهداری می‌شد اسلحه کلاش با 60 تیر کشف و در تحقیقات انجام شده از متهم مذکور وی به انگیزه وقوع جرم اظهار داشته است.

درحالی که پیرو پرونده کیفری دیگری در حبس به‌سر می‌برده متوجه می‌شود که از سمت خانواده مقتول پرونده سال گذشته آزار و اذیت‌هایی شامل حال مادر قاتل شده است و روسری و چادر مادر قاتل در خیابان از سر وی بیرون آورده شده است و پدر این خانواده در بستر بیماری به‌سر می‌برده انگیزه قتل خانواده را کینه‌توزی و دلیل انجام قتل در خانواده ع.م را به این شرح عنوان کرده که قبل از دستگیری قصد ازدواج با مقتوله م.م را داشته‌ام و به همین منظور جهیزیه خریداری کرده و در منزلی که اجاره کرده‌ بودم مستقر کرده بودم که پس از بازداشت تا قرار آزادی به وسیله وصیغه متوجه شدم اموال و وسایل تهیه شده در اختیار این خانم وجود ندارند و با این وضع حاضر به ازدواج با وی نشده است.

قاتل در زمینه به‌دست‌آوردن اسلحه اظهار دارد که چندسال است این اسلحه را از شهر خرم‌آباد خریداری و با اسلحه کلتی که داشته‌ام تعویض کرده‌ام و آن را در کوه نگهداری می‌کرده‌ام.

قاتل در روز وقوع حادثه اسلحه مذکور را از کوه آورده و سپس به منزل مسکونی خود و خانواده‌اش روانه شده است و در ساعت 4:30 دقیقه مورخ 22 بهمن 95 در منزل خود اقدام به تیراندازی می‌کند و سپس با یک دستگاه خودرو پراید به سمت منزل مسکونی "ع.م" حرکت می‌کند و پس از به صدا درآوردن زنگ این منزل مقتول "ع.م" به جلوی درب می‌آید و سپس همسر مقتوله "ف.ا" نیز به پشت سر مقتول حرکت می‌کند و سپس متهم به همراه شخص مقتول و همسرش به طبقه فوقانی منزل می‌روند و پس از درگیری لفظی تمامی اشخاصی که در آن منزل حضور داشته‌اند را مورد اصابت گلوله قرار می‌دهد و از محل خارج می‌شود.

پس از انجام قتل در منزل مقتول "ع.م" قاتل با موتورسیکلت به سمت منزل "د.س" روانه می‌شود و ابتدا زنگ منزل کناری را به اشتباه به صدا در می‌آورد و درحالی که اسلحه را کنار علمک گاز جلوی درب پنهان کرده بوده صاحب منزل را صدا می‌زند.

 

در این زمینه مادر مقتول "م.ر" می‌گوید با پرسیدم که با چه کسی کار دارد و نام "د.س" را به زبان آورد و به دلیل اینکه صورتش پوشانده شده بود شناسایی نکردم، همزمان از راهروی طبقه دوم قاتل را می‌بیند و به وی می‌گوید منزل فرد مورد نظر در مجاورت منزل آنها است.

"م.ر" می‌گوید از او پرسیدم که چه کسی است و چه کاری دارد و از پنجره پاگرد آن را نگاه کردم و سپس "د.س" را بیدار کردم که به جلوی درب رفت و به محض اینکه در را باز کرد به سمت وی شلیک شد و "م.ر" نیز که پشت سر "د.س" در حرکت بوده است در جلوی در مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و همزمان "ا.ر" نیز به جلوی در می‌آید که مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و همزمان "س.س" نیز در راهرو مورد اصابت گلوله قرار گرفته و از ناحیه کتف چپ مجروح می‌شود.

این درحالی است که "س.س" و "ص.آ" اظهار کرده‌اند که برادر متهم نیز همراه آن در صحنه وقوع جرم حضور داشته است که در تحقیقات انجام شده این امر اثبات نشده است و پس از آن سوار خودروی شخصی به‌نام "ع.س" می‌شود و از او می‌خواهد وی را به منطقه جهانگیری اراک ببرد و در آن لحظه اسلحه را در یک گونی پیچیده بوده است.

پس از آن در زمانی که به منطقه فوتبال باز می‌گردد از تجمع مردم متوجه می‌شود که عباس جرم انجام داده است زیرا قبل از وقوع این واقعه بارها از قاتل شنیده بوده است که هرکس مصوب این اقدامات شده باشد را می‌کشد.

مقام قضایی استان مرکزی در ادامه گزارشات، به تحقیقات صورت گرفته در خصوص متهم ردیف دوم "ر.ص" اشاره کرد و ادامه داد: 

درحالی که شب وقوع حادثه من در منزل خواب بودم برادرم با یک قبضه سلاح کلاشینکف به منزل آمد و گفت که می‌خواهم تورا بکشم و زمانی که قصد داشت اسلحه را به سمت من نگه دارد من به دست وی زدم و تیر رها شده به منزل خورد و سریع منزل را به مقصد خانه خواهرم ترک کردم و برای این کار از آژانس نزدیک منزل درخواست ماشین کردم و در آن تاریخ مادرم هم در آنجا بود و کرایه آزانس را نیز از خواهرم دریافت کردم.

حدود ساعت 7 صبح بود که "ع.س" با من تماس گرفت و اظهار داشت که عباس حال خوبی ندارد و از من درخواست کرد که به آنجا بروم که من نرفتم و گوشی خود را خاموش کردم و در زمانی که عباس این جرائم را انجام داده من به همراه آن نبوده‌ام  و در خانه خواهر خود مستقر شده بودم که ماموران در آن محل مرا دستگیر کردند.

اهانت خانواده "س" به مادرم اصلی‌ترین دلیل خروش و عصبانیت عباس بود اما انگیزه او از قتل خانواده "ع.م" به این دلیل است که آنها نسبت به معرفی عباس اقدام کرده بودند و "م.م" به عباس خیانت کرده بود و با هم حساب پولی نیز داشته‌اند و برادر کوچکتر نسبت به تهیه سلاح توسط قاتل اعترافی نداشته است.

با تحقیقات انجام شده مشخص شد که "ر.ص" نسبت به تهیه سلاح برای قاتل اقدام کرده و در آن زمان شخص قاتل در زندان به سر می‌برده است و "ر.ص" حدود 40 روز پیش از وقوع جنایت به همراه شخصی به اختصار نام "م.ش" که نسبتی فامیلی با یکدیگر داشته‌اند به بروجرد رفته و اسلحه را از شخصی به‌نام "س.ن" خریداری و مبلغ 4 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کرده است که 4 میلیون تومان از آن نقد بوده و ما بقی پول آن به‌صورت کارت به کارت پرداخت شده است.

جانشین دادستان اراک با اشاره به اظهارات قاتل در مورخ 2 اسفند 95 در زمینه انگیزه وقوع قتل گفت:

زمانی که در زندان بودم به "ر.ص" گفتم که برود و به اسم من یک اسلحه تهیه کند که به دنبال آن وی نسبت به تهیه اسلحه اقدام کرده و به همراه فردی به‌نام "م.ش" اسلحه را تهیه کرده است و هنگام آزادی آن را دریافت کردم.

زمانی که "ر.ص"، "م.م" و قاتل مذکور در مسیر برگشت از قم در اراک تصادف می‌کنند به منزل "ع.م" که اسلحه را نگهداری می‌کرده رفته‌اند و "م.م" در آن مکان اسلحه را می‌بیند که "ع.م" به قاتل اطلاع می‌دهد و ذکر می‌کند نگذارد "م.م" شکایت کند و از این موضوع احساس ترس داشته‌اند و به این دلیل غروب قبل از وقوع حادثه به مقابل منزل "ع.م" رفته و "م.م" را در این محل تهدید کرده است.

همچنین قاتل در تحقیقات اخیز اظهار داشته که در منزل خودشان هم تیراندازی کرده اما دلیل این اقدام ترساندن خانواده بوده است تا به دنبال آن نروند.

مستند به آیه شریفه 175 سوره مبارکه بقره و مواد 2، 16، 19، 126، 127، 124، 144، 164، 167، 171، 172، 211، 289 و بند الف ماده 290، 301، 351 و 381 قانون مجازات اسلامی مصوب 92 و ماده 618 قانون تعزیرات مصوب 75 و مفاد 2، 6 و 18 قانون مجازات اسلحه و مهمات، دارندگان غیرمجاز سلاح و تبره یک مفاد 311 و 314 قانون آئین دادرسی کیفری مصوب 92 تقاضای مجازات این افراد می‌شود.

جنایتی که سبب ایحاد رعب و وحشت عمومی و قتل 6نفر از همشهریان شد نا‌امنی را در بین مردم به وجود آورد به‌گونه‌ای که افراد این شهر جرات خروج از منازل خود را نداشتند و به شدت نظم و امنیت شهری منهل شد و این موضوع در رسانه‌های ملی از قبیل شبکه سراسری 20:30، شبکه خبر و رسانه‌های بومی و محلی شد و تقاضای مجازات متهمان این پرونده و درباره متهم ردیف اول قصاص می‌کنیم.

پرونده 3 نفر از متهمان این جنایت تفکیک شده و درحال بررسی است

قاضی این پرونده با اشاره به افراد دخیل در انجام این واقعه اظهار داشت: پرونده سه نفر از متهمان این حادثه که جرائمشان درحال بررسی است از بانیان اصلی تفکیک و در رده کیفری دیگری درحال بررسی است.

محمدرضا رحمتی افزود: پرونده 3 نفر از مصدومان 6 فقره قتل به‌صورت مجزا درحال پیگیری است و این رویه تا زمان پایان دوره درمان این افراد ادامه داد.

رئیس شعبه یک دادگاه کیفری استان مرکزی با بیان مجموع جرائم قاتل و ذکر نام مقتولان و مجروحان این حادثه خطاب به قاتل پرونده گفت: در تحقیقات انجام شده با صراحت قتل 6 تن از همشهریان و نگهداری اسلحه را پذیرفته‌ای و با این اقدامات سبب اخلال در نظم عمومی شده‌ای، اکنون در مقابل حضار اتهامات خود را بیان کن.

عامل جنایت خونین اراک از جنایت چهارشنبه خونین اراک می‌گوید

پس از صحبت‌های قاضی پرونده "عباس صحرایی" عامل این جنایت فرصت یافت تا از خود دفاع کرده و درباره این جنایت سخن بگوید، که شرح دفاعیات او به شرح زیر است:

انجام قتل 6 نفر از اعضای این دو خانواده را قبول دارم اما من سبب اخلال در نظم عومی نبوده و نشده‌ام.

خانواده مقتول سال گذشته مادر من را که پیرزنی 60 ساله است بی‌حرمت کرده و بدترین اهانت را به مادرم داشته‌اند و اکنون همان خانواده مدعی هستند که من مرد نیستم، باید بگویم چگونه مرد این خانواده که چنین ادعایی دارند به خودش اجازه داده که آن حرکت را با مادر من کند؟ من از ناموسم دفاع کرده‌ام.

مگر مادر من در ماجرای سال گذشته و قتل ف.س نقشی داشته و یا به فرزند برادرم گفته بود که ف.س را به قتل برساند که این خانواده چنان حرکنی را کرده‌اند، اگر اکنون ملاک اجرای عدالت است این عدالت باید برای من نیز حکم کند و بازهم می‌گویم تمامی کارهایم را قبول دارم، اما در برابر این مورد درخواست عدالت دارم.

بزدل نیستم و به صراحت می‌گویم که پس از آزادی نیت گرفتن رضایت از این خانواده را داشتم و این درحالی است که در دادگاه‌های سال گذشته د.س به من گفته بود که اگر پایت را از زندان بیرون بگذاری تورا به قتل می‌رسانم و در همان محل با لگد به سینه من زد.

پس از اینکه این خانواده مادر مرا بی‌حرمت کرده و او را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند پدر من سکته کرد و این در حالی است که پدر من 2 هفته قبل از اینکه دچار سکته شود به ملاقات من آمده بود و از اوضاع جسمی سالمی برخوردار بود.

در دادگاه‌های گذشته نیز اعلام کرده‌ام که شخص "د.س" و فرزند مقتول این خانواده در خانه خود اسلحه نگهداری می‌کردند و بنابر تهدیداتش نمی‌توانستم با چوب به مقابله با اسلحه بپردازم و این دلیلی شد که نسبت به تهیه اسلحه اقدام کنم و نیت آن را نداشتم که با آن قتلی انجام دهم.

در نبود من مادرم امنیت نداشت و مادر و برادرم بارها و بارها مورد آزار و اذیت این خانواده قرار گرفته‌اند، این خانواده چندین بار برادر کوچک‌ترم را تهدید کرده و حتی شیشه ماشینش را نیز شکانده‌اند اما اکنون مدعی هستند که اینگونه نیست.

شخص "د.س" به من گفته بود که مادرت را زده‌ایم و تصمیم ما به همین مرحله ختم می‌شود و منتظر تماشای مابقی آن باش، دلیل سکته پدرم را این حرکت می‌دانم.

هنگامی که از حرف‌های پدرم پی به اصل ماجرا بردم با خودم تصمیم گرفتم که بانیان این امر را بزنم و پس از آزادی اسلحه را از فردی که آن را نگهداری می‌کرد گرفتم و در کوه پنهان کردم و سپس در روز حادثه با خود به منزل بردم که با مخالفت مادر و برادرم مبنی بر اینکه اقدامی انجام ندهم مواجه شدم و برای اینکه بتوانم از خانه خارج شوم و آنها به دنبال من نیایند اقدام به تیراندازی کردم.

پس از این قاتل از روز حادثه و جنایت خونین چهارشنبه 22 دی ماه می‌گوید:

از منزل خود با یک خودرو پراید دربست به سمت منزل "ع.م" حرکت کردم و پس از اینکه زنگ در را به صدا در آوردم مقتول "ع.م" در را باز کرد که با تهدید اسلحه آن را به سمت طبقه بالا هدایت کردم تا با او حرف بزنم و در آن لحظه به او گفتم که اگر همسرت در اینجا حضور دارد به او بگو که وارد نشود زیرا قصد آزار رساندن به هیچکس را نداشتم اما یکباره مقتول "ع.م" به سمت من خروش آورد که ناخودآگاه به سمت او شلیک کردم.

پس از اصابت گلوله به مقتول "ع.م" مادرش به سمت من آمد که شروع به شلیک به سمت آنها کردم و به خاطر ندارم که به چه ترتیبی اما 5 نفر از آنها را مورد شلیک قرار دادم و سپس به سمت منزل مقتول "س" راهی شدم.

ابتدا زنگ منزل "ا.س" را به صدا درآوردم و با اینکه شالی به صورتم پیچیده بود "د.س" که از پنجره مرا دید شناسایی کرد و هنگامی که برای صحبت کردن به جلوی در آمد به او گفتم که رسم مردانگی آن نیست که به یک زن آزار برسانی و سپس "ا.س" فریاد زد که پایین نیاید زیرا اسلحه من را دیده بود که بعد از آن "د.س" و سپس همسرش و "ا.س" و "س.س" را مورد شلیک قرار دادم.

من احتمال داده بودم که این خانواده مادرم را مورد اذیت و آزار قرار دهند و به همین دلیل از مقتول "ع.م" درخواست کردم که به من مهلتی دهد که منزلمان را به تهران ببرم تا خانواده‌ام در امان باشند اما این فرد با وجود درخواست من مهلت را از من سلب کرد و در امر دستگیری من مشارکت داشت.

مقتوله "م.م" سال‌ها با برادرش مشکل داشت و تنها به این دلیل که در این زمینه کمکی به برادرش که رفیق چندساله خودم نیز بود کرده‌ باشم اقدام به ازدواج با او کردم که این فرد علی‌رغم اینکه برای او مایحتاج آغاز زندگی را فراهم کرده بودم بازهم مورد خیانت واقع شدم.

بارها گفته‌ام که نیت من رضایت گرفتن بود و قصد آسیب‌رساندن به همسر مقتول "ع.م" را نداشتم اما "د.س" را به خاطر ناموسم مورد شلیک قرار دادم و اگر 100بار دیگر هم زنده شوم بازهم اورا می‌کشم.

"ر.ص" متهم ردیف دوم این پرونده با اشاره به اتهاماتش در این دادگاه به دفاع از خود پرداخت که مشروح دفاعیات وی به این شرح است:

تهیه اسلحه را با صراحت می‌پذیرم اما باید بگویم که برادرم تا زمان آزادی از ماجراهای پیش آمده هیچ اطلاعی نداشت و در یکی از ملاقات‌ها از من درخواست تهیه یک اسلحه را کرد و پس از تهیه آن اسلحه را در منزل دوست برادرم پنهان کردم.

اسلحه تهیه شده از نوع کلاشینکف و با تعداد 105 فشنگ بود که در ازای آنها مبلغ 4 میلیون و 500 تومان از پول برادرم پرداخت کردم که مبلغ 4 میلیون از آن نقدی و 500 هزار تومان نیز به‌صورت کارت به کارت پرداخت شد و شخص فروشنده پس از اتمام معامله اسلحه را در اراک و درب منزل به من تحویل داد.

مقتول پرونده سال گذشته و "د.س" هر دو اسلحه داشتند و "د.س" برادرم را بارها تهدید کرده بود و در دادگاه آخر نیز به‌صورت علنی اعلام کرده بود که مادرت را مورد آزار قرار می‌دهیم و بارها نیز در خیاان برای شخص خودم ایجاد مزاحمت کردند که دیگر به ندرت از خانه خارج می‌شدم اما حرمت رفاقت و روابطی که با هم داشتیم از تنظیم شکایت خودداری می‌کردیم، اما این مزاحمت‌ها به همراه پیامک‌های تهدیدآمیز همچنان ادامه داشت.

برادرم از نیت خود برای تهیه اسلحه حرفی به میان نیاورد و پس از بیان این درخواست تا چنروز جوابی به او نمی‌دادم تا در نهایت با خانه تماس گرفت و درخواست ملاقات با مرا داشت که به ملاقاتش رفتم و سپس به من گفت که ا یکی از رفیقانش برای تهیه اسلحه هماهنگی لازم را انجام داده و از من درخواست کرد که پول را برای انجام کار و تهیه اسلحه به همراه خود به محل معامله ببرم.

من هیچگاه قصد آزار رساندن و یا به قتل رساندن خانواده "س" را نداشتم زیرا اگر هدفم انجام چنین کاری بود اسلحه حدود 2 ماه در اختیار من قرار داشت و برادرم پس از بازگو شدن مسئله آزار رسانی به مادرم تصمیم به انتقام‌جویی گرفته است.

برادر من با خانواده مقتول "ع.م" یکسری حساب‌های نقدی و غیره داشتند که در این راستا باید بگویم برخی از وسایل منزل و گردنبند طلایی را که برای مقتوله م.م تهیه شده بود را شخصا برده‌ام و بار دیگر تکرار می‌کنم مشکل اصلی ما با خانواده "س" بی‌حرمتی به مقام والای مادر بود.

اتهاماتی که در تحقیقات نخستین مبنی بر خیانت من به برادرم ثبت شده تحت فشار بوده و بها فشار بازپرس هرآنچه که بیان می‌شد را ذکر کرده‌ام، آخرین دفاع من در مقابل جرم‌هایی که مرتکب شده‌ام این است که می‌پذیرم حرکت اشتباه انجام داده‌ام و اگر می‌دانستم تهیه اسلحه چنین پایانی دارد هیچگاه نسبت به تهیه آن اقدام نمی‌کردم.

در پایان دادگاه رسمی این پرونده با تکذیب ادعای "ر.ص" مبنی بر تحت فشار قراردادن آن توسط بازپرس اعلام کرد که  مجرمان در زمان بازپرسی از آزادی بیان برخوردارند و هیچ بازرسی نمی‌تواند نطر خود را به مجرمان ابلاغ کند.

دادگاه با توجه به نظریه جمیع اوراق و محتویات پرونده و تحقیقات و با استعانت از ایزد سبحان ختم رسیدگی به این پرونده را اعلام و حکم نهایی را اعلام کرد، البته این حکم به مدت 20 روز قابلیت تغییر را دارد و طرفین پرونده مجاز به اعلام اعتراض نسبت به آن هستند.

به گزارش تسنیم، در پایان جلسه "قاضی رحمتی" قاضی رسیدگی کننده به پرونده اعلام کرد رسانه‌ها براساس قانون تا نهایی شدن رای از اعلام آن خودداری کنند درحالی‌که از همان ساعت اولیه پایان دادگاه رسانه‌های رسمی و غیررسمی استان مرکزی با اشاره به رای بیان داشتند «در نشست علنی محاکمه عاملان این قتل‌ها، عباس صحرایی متهم ردیف اول این پرونده به جرم مباشرت در 6 فقره قتل عمد به 6 بار قصاص نفس (اعدام در ملاعام) در منطقه شهرک علی ابن ابیطالب (فوتبال اراک) محکوم شد. 

این قاتل همچنین به دلیل حمل و نگهداری یک قبضه اسلحه کلاشینکف و 57 فشنگ به هفت سال حبس تعزیری درجه پنج و به جرم اخلال در نظم عمومی به یک سال تعزیری درجه پنجم و 74 ضربه شلاق محکوم شد. 

«"ر.ص" متهم درجه دوم این پرونده نیز به جرم معاونت در قتل 6 شهروند اراکی، خرید و نگهداری یک قبضه اسلحه کلاشینکف، 57 فشنگ و ترغیب متهم درجه اول به اقدام به قتل به 55 سال حبس و 2 سال اقامت اجباری در شهرستان ایذه محکوم شد.»

از کار خود پشیمان نیستم

"عباس صحرایی" عامل این جنایت پس از این جنایت پای صحبت با خبرنگار تسنیم نشست و در پاسخ به این سئوال که آیا از رفتار خود پشیمان است یا خیر با قاطعیت گفت خیر و ادامه داد: پشیمانی از نظر مابقی افراد می‌تواند به چند نوع تعریف شود که آیا از کرده خود پشیمانم یا خیر، اما اگر در برابر خودای خودم ابراز پشیمانی کنم بحثی است که میان من و خدایم مطرح است.

عباس صحرایی در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توانست تصمیم بهتری بگیرد یا خیر گفت: کار از این بحث‌ها گذشته و این حرف‌ها را باید قبل از این کارها زده می‌شد.

از جوانان جامعه درخواست دارم که از کاری که توسط من انجام شد الگوبرداری‌های منفی نکنند که اگر درگیری ساده‌ای پیش آمد اقدام به قتل و خون‌خواهی کنند و از این حرف که گفته‌ام به‌خاطر ناموسم دست به انجام چنین اقداماتی زده‌ام اینگونه برداشت نکنند که در مواجهه با هر اقدامی از جانب دیگران برای نوامیس خود می‌توانند دست به جرم و جنایت بزنند.

ماجرای این قتل‌ها از سال گذشته ادامه داشته که در زندان و تهدیدهای متوالی خلاصه شده بود که در نهایت مادرم را مورد آزار قرار دادند و به این دلیل سه مرتبه نسبت به جابه‌جایی محل سکونتمان اقدام کردیم که خانواده‌ام در زمان غیاب من از آزار این خانواده در امان باشند.

من هم همانند سایر انسان‌ها عقل دارم و به اقدامات خود فکر می‌کنم و دیوانه نبوده‌ام که بی‌دلیل دست به چنین اقدامی بزنم.

آخرین آرزوی من این است که انسان‌ها به مرحله‌ای از عرفان برسند که گذشت را به کینه‌توزی ترجیح دهند و هر مسئله‌ای را دنباله دارد نکنند، چرا همه افراد مداوم انگشته اشاره را به سمت من می‌گیرند که چرا این کار را انجام داده‌ای و یا چرا اسلحه تهیه کرده‌ای و این درصورتی است که اگر "د.س" برای مادرم که هیچ نقشی در این ماجرا نداشت مزاحمت ایجاد نمی‌کرد این مسئله به اینجا کشیده نمی‌شد.

وی در پاسخ به این سئوال که اکنون اگر آزاد شوی چه می‌کنی؟ افزود: به زندگی عادی خود برمی‌گردم و اگر این مسائل پیش نمی‌آمد در کنار خانواده‌ام به آرامی زندگی می‌کردم.

در اسرع وقت به پرونده حادثه خونین اراک رسیدگی شد

قاضی پرونده و رئیس دادگاه شعبه یکم کیفری استان مرکزی در حاشیه این دادگاه به خبرنگار تسنیم گفت: در تاریخ 22 دی‌ماه سال 95 دو متهم با تهیه اسلحه کلاشینکف 9 نفز ار شهروندان اراکی را مورد اصابت گلوله قرار دادن که 6 نفر از این افراد به قتل رسیدند.

محمدرضا رحمتی ادامه داد: روال معمول بررسی پرونده‌های قتل زمانی معادل 6 ماه تا یک سال نیاز دارد تا به مرحله محاکماتی برسند اما در این پرونده به لطف الهی و تلاش شبانه‌روزی همکاران در دادسرا و دادگاه ظرف مدت زمان کمتر از دو ماه سیستم قضائی استان مرکزی موفق شد این پرونده را به مرحله محاکماتی برساند.

وی بیان کرد: امروز در تاریخ 17 اسفند ماه 95 جلسه رسمی رسیدگی دادگاه به جرائم این دو متهم تشکیل شد و در پایان جلسه رای دادگاه صادر شد و رای به متهمین ابلاغ شد که البته این رای قطعی نیست و اولیای دم، متهمین و وکلای این پرونده می‌توانند نسبت به رای صادر شده اعتراض داشته باشند و این رای قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

گزارش از نسترن شریفی، مبین جلیلی

نظرات بینندگان