arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵

تاثیر آلودگی‌ صوتی در بروز کم شنوایی/ آسیب صدای بالای ۸۵ دسی بل

یک کارشناس ارشد شنوایی شناسی، به تاثیر آلودگی‌ صوتی در بروز کم شنوایی اشاره کرد و گفت: افرادی که در معرض صدای بالای ۸۵ دسی بل قرار دارند، باید مراقب گوش‌هایشان باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک کارشناس ارشد شنوایی شناسی، به تاثیر آلودگی‌ صوتی در بروز کم شنوایی اشاره کرد و گفت: افرادی که در معرض صدای بالای ۸۵ دسی بل قرار دارند، باید مراقب گوش‌هایشان باشند.

به گزارش انتخاب،  مهر نوشت: مجید حدادی به چالش‌های حوزه شنوایی شناسی اشاره کرد و اظهارداشت: آگاهی ناکافی عموم جامعه و مسئولین از شنوایی شناسی و خدمات و توانمندی های ارزشمند این رشته در حوزه های پیشگیری، تشخیص و توانبخشی یکی از مهمترین چالش های شنوایی شناسی است که باعث محروم ماندن بیماران و مراجعین از این خدمات شده و مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که جامعه شنوایی شناسی با آن مواجه هستند عدم حمایت کافی سازمان های بیمه گر نظیر تامین اجتماعی و خدمات درمانی از خدمات شنوایی شناسی است. بسیاری از خدمات تخصصی که شنوایی شناسان به بیماران ارائه می دهند نظیر ارزیابی و توانبخشی های شنوایی و تعادل فاقد کد تعرفه در نظام سلامت هستند و مجموع خدماتی که شنوایی شناسان ارائه می دهند بسیار فراتراز چندین کد محدودی است که در بیمه ها وجود دارد.

حدادی افزود: مورد دیگر پرداخت کمک هزینه خرید سمعک به بیماران است که یا این کمک در مقابل هزینه پرداختی بیمار بسیار اندک بوده و یا وجود دستورالعمل ها و آئین نامه های پیچیده و بعضا غیرممکن عملا مانع از پرداخت کمک هزینه به بیماران می شود و به نظر می رسد وجود کارگروه هایی متشکل از کارشناسان بیمه و شنوایی شناسان می تواند تا حد زیادی در رفع این مشکل موثر باشد.

وی در خصوص نقش شنوایی شناسان در سلامت گوش کودکان گفت: مطالعات متعدد ثابت کرده که وجود کم شنوایی می‌تواند اثرات سوء زنجیره‌واری در روند رشد گفتار و زبان، پیشرفت تحصیلی، فعالیت های شغلی، ازدواج و...، به وجود آورد.

این کارشناس ارشد شنوایی شناسی ادامه داد: همکاران من نقش محوری را در شناسایی، ارزیابی و مداخله زودهنگام مشکلات شنوایی دارند. شناسایی زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی از طریق غربالگری در زایشگاه ها و بیمارستان‌ها و به دنبال آن ارزیابی‌های تشخیصی و درصورت نیاز توانبخشی و مداخله زود هنگام باعث شده کودکان دچار مشکل شنوایی بتوانند همانند همسالان طبیعی خود روند رشد گفتار و زبان را طی کرده و در مدارس عادی حضوریافته و از جامعه جدا نشوند.

وی در مورد آمار کلی ناشنوایی و کم شنوایی در استان خراسان نیز گفت: براساس جمعیت کلی استان برآورد می شود که بیش از ۸۰ هزار نفر در استان به درجات مختلف دچار مشکلات شنوایی باشند که این آمار بالا اهمیت توجه به این افراد و گروه های سرویس دهنده نظیر شنوایی شناسان را مورد تاکید قرار می دهد.

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی خراسان در ارتباط با تأثیر آلودگی صوتی بر گوش، گفت: بر اساس استانداردها صدای بالای ۸۵ دسی بل می‌تواند به گوش آسیب برساند و باید اقدامات لازم برای پیشگیری از مشکل شنوایی و محافظت از گوش انجام گیرد چراکه آسیب های شنوایی ناشی از صدای بلند و آلودگی صوتی می تواند مشکلات دائمی و غیر قابل برگشتی برای فرد به همراه داشته باشد.

حدادی اول گفت: در اثر آلودگی صوتی سلول ها وعصب شنوایی دچار آسیب شده و هیچ راه حلی برای رفع آن وجود ندارد تنها راه حل ممکن پیشگیری است و فرد باید تا می تواند کمتر در محیط های دارای آلودگی صوتی قرار بگیرد
نظرات بینندگان