arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۸۵۳۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵

رئیس‌جمهور: اگر برخی از حالت سنتی قرون پیش خارج نشوند، زنان آنها را به زور خارج می‌کنند/دوران حضور زنان در آشپزخانه سپری شده/چرا برخی‌ها نصفه خالی لیوان آب را می‌بینند

رئیس جمهور گفت: مسائل و نارسایی‌ها در زمینه محیط زیست، آب، مسائل اقتصادی و معیشتی ملی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهور: اگر برخی از حالت سنتی قرون پیش خارج نشوند، زنان آنها را به زور خارج می‌کنند/دوران حضور زنان در آشپزخانه سپری شده/چرا برخی‌ها نصفه خالی لیوان آب را می‌بینند

رئیس جمهور گفت: مسائل و نارسایی‌ها در زمینه محیط زیست، آب، مسائل اقتصادی و معیشتی ملی است.

به گزارش انتخاب، خجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز در مراسم آئین‌ تجلیل از نشان‌آوران المپیک و پارالمپیک 2016 و قهرمانان سال 1394 که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: ورزش و قهرمانی در وادی ورزش از دیدگاه‌های مختلف برای ما حائز اهمیت است.

وی در ادامه افزود: ورزش وقتی به صحنه جهانی می‌رود و مسئله مسابقات در سطح منطقه و جهان مطرح می‌شود تبدیل به یک موضوع ملی می‌شود. لذا مسائلی که تعلق به فرد، شهر، قومیت و مذهب خاص ندارد و تمام اتباع ایرانی یکپارچه نسبت به آن تأثیر می‌پذیرند، آن موضوع از دید ملی برای ما فوق‌العاده اهمیت دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: تمامیت عرضی یک موضوع ملی است، همچنین حاکمیت ملی یک موضوع ملی به شمار می‌رود. از سوی دیگر انتخابات سراسری یک موضوع ملی است همچنین هنر ایرانی، علم و دانش ایرانی و ایرانیان یک موضوع ملی هستند. از سوی دیگر برخی از مشکلات ما ملی است، مسائل و نارسایی‌ها در زمینه محیط زیست ملی است، نارسایی‌ها در زمینه آب، مسائل اقتصادی و معیشتی ملی است، ما یک ملت واحدیم و یک قانونی اساسی داریم، دارای یک کشوریم، یک رهبر عزیز و بزرگوار داریم و یک دولت و مجلس داریم و همه تلاش ما باید غرور و افتخار و عظمت این سرزمین و ملت باشد.

روحانی تأکید کرد: ایران و ایرانی 2 واژه و کلمه‌ای است که در همه مسائل ملی ما باید به آن توجه کنیم.

روحانی با بیان اینکه علم و دانش برای ما افتخار است، ادامه داد: همچنین هنر و ورزش قهرمانی برای ملت ما افتخار است. ورزش در سطح همگانی، عمومی، مسابقات داخلی یا بین‌المللی یکی از آثار مهمش ایجاد امید و نشاط و شادابی است.

وی اضافه کرد: ورزشکار یعنی انسان شاداب، ورزشکار یعنی انسان امیدوار، ورزشکار یعنی آن کسی که به جسم و جانش قدرت می‌بخشد و جامعه خودش و اجتماع خودش و کشور خودش را در شادابی نگاه می‌دارد.

روحانی ادامه داد: هیچ چیز مهمتر و بالاتر از امید برای یک ملت نیست، اگر ما به آینده خودمان امیدوار نباشیم و احساس نکنیم گشایش پیش‌روی ما است، آنجا حرکت، تلاش، تعالی متوقف خواهد شد. چطور امکانپذیر است ملتی به آینده خودش امید نداشته باشد اما در عین حال بتواند به تلاش و کوشش خودش ادامه دهد.

وی گفت: اینکه به ما گفته‌اند افضل اعمال امت، انتظار فرج است، فرج به معنای گشایش است. روح هم که در قرآن آمده به معنای گشایش است. ایمان با ناامیدی جمع نمی‌شود، ایمان همواره با امید به آینده است، ایمان همواره با امید به گشایش و فرج است، روح یعنی همان گشایش، فرج و این بسیار مهم است که در داخل کشور ما یک معیار را امید و امیدآفرینی قرار دهیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: عده‌ای هستند که می‌خواهند مردم را همواره به هر بهانه‌ای مردم را ناامید کنند. ایجاد ناامیدی ضربه به حرکت ملی است. همچنین ایجاد ناامیدی مأیوس کردن جامعه از حقیقت است. چرا ما لیوان آب را همیشه نصفه خالی‌اش را بعضی می‌بینند و نصفه پر آن را هیچ موقع متذکر نمی‌شوند.

روحانی بیان کرد: ما باید مقایسه کنیم، ورزش ما نسبت به دیروز در حال پیشرفت است یا پسرفت، اگر ورزش همگانی ما نسبت به 4 سال گذشته رو به پیش حرکت کرده و اگر باشگاه‌های ورزشی ما پرشورتر است، همچنین اگر رغبت جوانانمان به ورزش بیشتر است، اگر زنگ ورزش در دبستان و دبیرستان با اهمیت بیشتری تلقی می‌شود، اینها معنایش آن است که مسیر ما مسیر درست و صحیحی است و باید به آینده امیدوار باشیم.

وی افزود: امید یک سبد است، ما نیاز به سبد امید داریم، همان طور که شما در ارض خارجی برای مقایسه پول ملی و ریال با یک سبد مقایسه می‌کنید، آن سبد ممکن است دلار، یورو و یا ین هم باشد لذا تعداد زیادی ارزهای خارجی جمع شود. بنابراین ما با سبد ارزی نگاه می‌کنیم. شما در بورس هم وقتی نگاه می‌کنید، به سبد سهام نگاه می‌کنید نه سهام شرکت خاص، لذا ما نیاز به یک سبد امید داریم، این سبد امید یک بخشش مربوط به اقتصاد است، اقتصاد ما باید درست حرکت کند و مردم باید نسبت به سود سرمایه‌شان امیدوار باشند.

رئیس جمهور تأکید کرد: مردم باید نسبت به آینده زندگی‌شان امیدوار باشند، ثبات در مقررات، برنامه‌ریزی صحیح، حرکت درست اقتصادی به مردم امید می‌دهد و امید است که ما را وادار می‌کند که صبح از خانه خارج شویم، دنبال شغل و کار و تلاشمان و فعالیت‌مان بپردازیم. اگر شما صبحی احساس کنید که از خانه می‌خواهید خارج شوید، هیچ سود و منفعتی و هیچ مشکلی حل نمی‌شود بنابراین چرا باید از خانه بیرون بروید لذا امید است که شما را به حرکت درمی‌آورد.

روحانی تأکید کرد: یک ملت نیاز به امید دارد برای پیشرفت و حرکت، آن هم نیاز به سبد امید دارد که یک بخشش اقتصاد است. همچنین یک بخش دیگر آن فرهنگ و هنر است، وقتی هنر شما در سطح جهانی درخشش پیدا می‌کند، وقتی فیلم و موسیقی شما می‌تواند در سطح منطقه و جهان بدرخشد این جزو سبد امید شماست، وقتی دیپلماسی شما در سطح جهان حرکت درست دارد و موفقیت‌ها را می‌آفریند و توطئه‌ها را می‌شکند و تحریم‌ها را پس می‌زند و حقوق ملت را تثبیت می‌کند و روابط ما را در جهان در مسیر تعامل قرار می‌دهد، این دیپلماسی و امید به آینده جزو سبد امید ما است.

در ادامه گزیده سخنان رئیس جمهور در زیر می آید:

آن دورانی که زن فقط آشپزی و بچه داری می کرد سپری شده است. البته این مسائل هم سر جای خود با اهمیت است، اما نمی توان وظایف زنان را تنها به درون خانه منحصر کرد.

آیا خداوند همه عالم را برای مردها و تنها یک آشپزخانه سه در چهار را برای زن ها آفریده است. معلوم است که این حرف غلط است. 

عده‌ای هستند که باید در برخی از مسائل مقداری از حالت سنتی چند قرن پیش خارج شوند و اگر خارج نشوند، زن‌های ما آنها را به زور خارج می‌کنند. 

دیدید که بانوان پرافتخار ما در همین ماه های گذشته از کیمیا و زهرا گرفته تا ساره چه نشاطی را در جامعه به وجود آوردند.

نظرات بینندگان