arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵

رسانه های دنیا در واکنش به اسکار اصغر فرهادی چه گفتند و نوشتند؟

اهدای جایزه اسکار به فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی، بازتاب متفاوتی در رسانه های و شبکه خبری خارجی داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اهدای جایزه اسکار به فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی، بازتاب متفاوتی در رسانه های و شبکه خبری خارجی داشت.

به گزارش «انتخاب»؛ فاکس نیوز، وکس مدیا، نیوز 18، ای بی سی و سی ان ان همچنین شبکه خبری بی بی سی انگلیس، روزنامه های انگلیسی گاردین، ایندیپندنت و تلگراف همچنین روزنامه هندی تایمز هندوستان به انعکاس این خبر پرداختند.

در حالیکه رسانه های آمریکایی در اولین ساعات بعد از اعطای جایزه اسکار به فرهادی به انتشار صرف این خبر و پیام مکتوب فرهادی به حضار در این مراسم پرداخته بودند؛ رسانه های مکتوب انگلیسی اعطای این جایزه را به نوعی نشان دهنده اعتراض به فرمان مسافرتی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دانستند.

 بر اساس دستور اجرایی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سفر اتباع هفت کشور از جمله ایران به مدت 90 روز به این کشور به حالت تعلیق درآمده و ورود پناهندگان نیز به مدت 120 روز متوقف شده است.

روزنامه ایندیپندنت نوشت: این فیلم به نشانه اعتراض به فرمان مسافرتی دونالد ترامپ در روزهای اخیر در صدر اخبار بسیاری از رسانه ها بود، فرهادی در پی این فرمان تصمیم گرفت برای شرکت در مراسم اسکار وارد آمریکا نشود. 

روزنامه گاردین نیز با بیان اینکه به نظر می رسد رای اعتراضی به فرمان ترامپ برای ورود اتباع این کشورها جایزه اسکار را برای فرهادی به ارمغان آورده باشد، افزوده است: عده ای معتقدند افزایش آرای اعضای آکادمی برای فیلم «فروشنده» به نوعی نمایش اعتراضی به فرمان مسافرتی ترامپ باشد. 

پیش از اینکه مشخص شود فرهادی به دلیل فرمان مسافرتی ترامپ نمی تواند به آمریکا سفر کند و پیامدهای رسانه ای این تصمیم، فیلم تونی اردمن ساخته کارگردان آلمانی مارن اده حدس قوی تری برای برنده شدن اسکار 2017 بود.

حضور انوشه انصاری و فیروز نادری دو ایرانی فضانورد و کارمند ناسا در مراسم اسکار برای دریافت این جایزه به جای فرهادی از دیگر نکاتی بود که رسانه ها به آن توجه کردند.
شبکه خبری ای بی سی نیوز در مصاحبه ای با فیروز نادری دلیل انتخاب برای حضور در این مراسم را از وی پرسیده بود.

نادری گفت: انصاری یک فضانورد است و من برای ناسا کار می کنم، به نظرم دلیل انتخاب ما این بوده که اگر فردی از زمین دور شود و از بالا به زمین نگاه کند؛ مرزها را نمی بیند و تنها شاهد یک زمین زیبا خواهد بود. 

هشتاد ونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز دوشنبه در سالن دالبی تئاتر شهر لس آنجلس برگزار شده و فیلم «فروشنده» به کارگردانی اضغر فرهادی، با بازی ترانه علیدوستی و شهاب حسینی موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شد.

فرهادی سال 2012 نیز با فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» موفق به کسب جایزه اسکار در همین بخش شده بود.

***شبکه تلویزیونی سراسری ان.تی.وی

شبکه تلویزیونی روسی ان.تی.وی در بخش های مختلف خبری خود گفت: جایزه بهترین فیلم خارجی را کارگردان ایرانی تحریم کننده مراسم اعطای جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینما دریافت کرد.

در این گزارش گفته شد: در لس آنجلس هشتاد و نهمین مراسم اهدای جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) برگزار شد و فیلم فروشنده نیز بهترین فیلم خارجی شناخته شد.
 
رسانه روسی ادامه داد: فرهادی کارگردان برجسته ایرانی اعلام کرده بود، مراسم اعطای جایزه اسکار را به نشانه اعتراض به فرمان مهاجرتی ترامپ تحریم می کند و همچنین در صورت برنده شدن مصاحبه نخواهد داد.

ان.تی.وی گفت: فرهادی که با فروشنده دومین جایزه اسکار را گرفت، پیش از این هم با فیلم «جدایی نادر از سیمین» موفق به کسب جایزه این جشنواره شده بود.

***شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه با اعلام اینکه فیلم فروشنده اصغر فرهادی برنده جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار شد گفت: این فیلم در جشنواره بین المللی کن نیز دو جایزه گرفته بود.

رسانه روسی افزود: کارگردان و بازیگران فیلم به نشانه اعتراض به فرمان مهاجرتی ترامپ علیه اتباع ایران و شش کشور دیگر از حضور در مراسم اعطای جوایز اسکار خودداری کردند.

شبکه دوم خاطرنشان کرد: خانم انوشه انصاری نخستین فضانورد زن جهان به نمایندگی از فرهادی جایزه اسکار را دریافت و پیام وی را قرائت کرد. 

***خبرگزاری روسیا سگودنیا

خبرگزاری روسیا سگودنیا نوشت: فیلم فروشنده برنده جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی شد.

رسانه روسی همچنین با اشاره به برگزاری هشتاد و نهمین مراسم اهدای جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینما، افزود: فرهادی که برای دریافت تندیس اسکار خود به لس آنجلس نیامد و نمایندگان وی جایزه را دریافت کردند، در پیام خود این جایزه را تقدیم مهاجران (به آمریکا) کرد. 

روسیا سگودنیا در ادامه نوشت: ترامپ پیشتر فرمانی صادر کرده بود که بر اساس آن اتباع ایرانی در مدت 90 روز حق سفر به آمریکا را نداشتند و فرهادی به این فرمان اعتراض کرد.

خبرگزاری روسی افزود: فرهادی که جایزه دوم اسکار را گرفت، خانم انوشه انصاری نخستین زن فضانورد مسلمان و ایرانی را که به فضا سفر کرده، نماینده خود برای دریافت این جایزه معرفی کرد.

روسیا سگودنیا در پایان نوشته است: فرهادی در پیامی که انوشه انصاری خواند با سپاس از اعطای جایزه اسکار، تاکید کرد که حضور من اهانت به ملت ایران و شش کشور دیگر می شد که شهروندان آنها از سفر به آمریکا منع شده اند. 

وی افزود: تقسیم جهان به ما و دشمنان ما ترس ایجاد می کند و کارگردانان همدردی به وجود می آورند، زیرا جهان بیش از هر زمان دیگری به این موضوع نیاز دارد.

***خبرگزاری اینترفکس

خبرگزاری روسی اینترفکس نیز نوشت: ساخته فرهادی در بین پنج فیلم شرکت کننده در بخش خارجی اسکار بهترین شناخته شد.

رسانه روسی افزود: فرهادی برای اعتراض به فرمان مهاجرتی ترامپ در مراسم اعطای جایزه اسکار حضور نیافت و پیام انتقادی این کارگردان ایرانی از تریبون جشنواره خوانده شد.

اینترفکس نوشت: کارگردان ایرانی در پیام خود قوانینی را که مانع سفر آزادانه انسان ها در جهان می شود، محکوم و جایزه خود را به مهاجران اهدا کرد.

***خبرگزاری اسلام نیوز 

خبرگزاری روسی اسلام نیوز نیز نوشت: کارگردان ایرانی دریافت کننده اسکار کارآمد و موثر از ترامپ انتقاد کرد. 

رسانه روسی افزود: کارگردان ایرانی مراسم اعطای جایزه اسکار را به نشانه اعتراض به سیاست مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا تحریم کرد و ترانه علیدوستی بازیگر نقش اصلی فیلم هم اقدام مشابهی انجام داد.

خبرگزاری اسلام نیوز نوشت: فرهادی در پیام خود به جشنواره «قوانین رئیس جمهوری» (آمریکا) که امکان سفر آزادانه در سطح جهانی را سلب می کند، محکوم کرد.»

اعطای جایزه اسکار به فیلم ایرانی فروشنده و خودداری کارگردان و بازیگران آن از حضور در مراسم این جشنواره همچنین در دهها رسانه روسی از جمله کانال های تلویزیونی لایف نیوز، دوژد و تارنماهای وستنیک قفقاز ، لنتا رو، کینو نیوز و گازتا رو بازتاب داشته است.

نظرات بینندگان