arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۵

وزیر ارشاد: تقابل با فضای مجازی نتیجه نمی‌دهد/ آنهایی که از برجام انتقاد می‌کنند از وضعیت جامعه خبری ندارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تقابل با فضای مجازی نتیجه نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، سیدرضا صالحی امیری در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی مهندسی صنایع در بابلسر، اظهار کرد: سرمایه تنها اقتصادی و صنعتی نیست و مفاهیم جدیدی در این زمینه مانند سرمایه فرهنگی، انسانی و اجتماعی وارد شده است.

وی با بیان اینکه در سرمایه اجتماعی موضوع‌های مبنایی فراوانی وجود دارد، تصریح کرد: اعتماد، رضایت، وفاداری و مشارکت از شاخصه‌های سرمایه اجتماعی است و در جامعه‌ای که این سرمایه‌ها شکل نمی‌گیرد فاقد احساسات انسانی و اخلاقی است.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه با این سرمایه‌های اجتماعی همدلی و همنوایی در ایران شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در این رابطه هر جامعه ای که در آن مشارکتی اتفاق بیفتد از قدرتی نرم برخوردار می‌شود.

صالحی با بیان اینکه جامعه ایران در توسعه به این بحث‌ها توجه جدی دارد، اظهار کرد: عنصرهای اصلی قدرت در گذشته سخت‌افزاری بود اما در دهه گذشته این مباحث منسوخ شد و دانش، تکنولوژی، رسانه، قدرت ذهنی انسان و برابری وارد این فضا می‌شود.

او با بیان اینکه در دولت روحانی الگوی جدید توسعه در اقتصاد، مولد و پویا، در سیاست خارجی تعامل با نظام جهانی برای توسعه ملی و در حوزه اجتماعی افزایش سرمایه اجتماعی و مبتنی بر جلب اعتماد ملی است، خاطرنشان کرد: امروز باید به باور رسید که توسعه نیارمند تغییر است و نمی‌توان با الگوهای گذشته تاریخی بازتولید کرد و این مربوط به ساخت فرهنگی اجتماعی ایران است.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه ساخت‌های اجتماعی کشورهای مختلف متفاوت است، گفت: ایران تا نتواند در حوزه علمی و دانش به توسعه برسد، پیشرفت ایجاد نمی‌شود و الگوی جدید باید با ساخت اجتماعی کشور همخوانی داشته باشد.

صالحی با بیان اینکه انگیزه کار و تلاش در کشور بسیار فراوان است، اظهار کرد: مازندران دارای ظرفیت‌های فراوان برای توسعه است و تنها به یک تحول اساسی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه مازندران با وجود داشتن دانشگاه‌های مختلف دارای ظرفیت فراوان نیروی انسانی تربیت شده است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالش برای ورود به توسعه این است که همه چیز را به دولت وابسته کردند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه وظیفه دولت سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت است، گفت: در کشور باید امور به بخش خصوصی و متن اجتماعی واگذار شود و این مشکل در جامعه همچنان وجود دارد.

صالحی با بیان اینکه در چند سال گذشته در ایران سه‌هزار شرکت دانش‌بنیان شکل گرفت، اظهار کرد: برخی از این شرکت‌ها در عرصه‌های مختلف به اندازه‌ای رشد کردند که درآمدهای مختلف آنان از بسیاری از کارخانه‌های بزرگ کشور بیشتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید در فضای علم و دانش سرمایه‌گذاری کرد، گفت: در ۱۰ سال آینده اگر به این موضوع‌ توجه شود کشور به آسانی رشد می‌کند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه انقلاب اطلاعاتی اتفاق افتاد و باید ظرفیت تولید را به سمت اشتغال در این زمینه برد، اظهار کرد: در شرکت‌های دانش‌بنیان ۸۰ هزار شغل ایجاد شد و ۳۰ هزار میلیارد تومان مجموعه درآمد این شرکت‌ها در یک سال گذشته بود.

صالحی افزود: الگوی توسعه در بستر فناوری اطلاعات در کشور در حال یک جهش جدی است که باید این ظرفیت را به سمت اهداف اقتصادی هدایت کرد و تمرکز بر روی فضای سخت کم‌تاثیر است.

او با بیان اینکه ظرفیت فراوان آموزشی و علمی در فضای مجازی وجود دارد، اظهار کرد: کشور از عصر کاغذ عبور کرده است به طوری که میزان مصرف روزنامه ۲.۵ درصد است اما مصرف روزانه شبکه‌های اجتماعی به ۲۷ درصد رسید.

صالحی با اشاره به اینکه در زندگی دیجیتال نیازمند فرهنگ‌سازی و شناخت لازم نسبت به پیامدهای فرهنگی هستیم، خاطرنشان کرد: دگردیسی فرهنگی در جامعه در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: در فضای گذشته فقر اطلاعاتی وجود داشت اما امروز در اطلاعات غرق شده‌ایم به گونه‌ای که در فضای مجازی ۴۰ میلیون نفر می‌توانند سه میلیارد اطلاعات را با یکدیگر تبادل کنند.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه کشور برای فضای مجازی در حال سیاست‌گذاری است، گفت: فضای مجازی به فضای حقیقی تبدیل شده است و به دنبال انسداد نیست و تقابل نتیجه نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی را به رسمت می‌شناسیم اما باید یک هنجار و قانون‌مندی در کنار صیانت شکل بگیرد، افزود: ایران پس از برجام وارد فضای جدید توسعه شد و بدون سرمایه هم نمی‌توان به این وضعیت رسید.

صالحی گفت: کارشناسان معتقدند برای رسیدن به رشد هشت‌ درصدی به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است اما در سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب شد و این میزان بسیار ناچیز است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه درآمد کشور برای رفع مشکلات کافی نیست، خاطرنشان کرد: ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه امسال است و ۱۴۰ هزار میلیارد تومان حقوق  و مزایای کارکنان دولت و نیروهای مسلح و یارانه‌ها نیز جود دارد.

او با اشاره به اینکه دولت با تمام توان خود، به دنبال رفع مشکلات است، گفت: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار میلیون نفر تقاضای کار در کشور وجود دارد و توان دولت برای ایجاد اشتغال ۷۰۰ هزار نفر است و ۵۰۰ هزار نفر بیکار می‌مانند که به یک چالش تبدیل شده است.

صالحی افزود: برای نخستین بار پس از انقلاب برداشت ذخایر ایران با کشور همسایه برابر می شود و در دولت تدبیر با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری، امروز کشور به این نقطه رسید که ۷۳۰ میلیون متر مکعب گاز وجود دارد و کشور اداره می‌شود.

وزیر ارشاد گفت: ایران با برجام با دنیا به تعامل رسید و آنهایی که از برجام انتقاد می‌کنند از وضعیت جامعه خبری ندارند.

صالحی با بیان اینکه اگر دولتی فقر و تحریم را برای ملت به بار بیاورد افتخار نیست، اظهار کرد: افتخار این است که دولت زنجیر تحریم را از پای ملت باز کرد و در این راه مذاکره برای تامین منافع ملی صورت گرفت.

او با اشاره به اینکه با این تعامل کشور در مسیر توسعه قرار گرفته است، گفت: مسیر توسعه با مدیریت مسئولان، منابع انسانی و باور به توانستن ورود در توسعه است.

صالحی افزود: اگر در کشور انسجام اجتماعی شکل نگیرد رفاه اقتصادی به وجود نمی آید و کشورهایی که توسعه یافته‌اند در ابتدا همدل بودند و سپس حرکت کردند.

نظرات بینندگان