arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۵۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵

اظهارات ایوبی درباره دیدار با نمایندگان مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: شورای پروانه‌ نمایش عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری برای اکران فیلم‌هاست و قرار نیست هیچ کسی خارج از این شورا در نمایش یا صدور مجوز فیلم‌های سینمایی اعمال‌نظر کند.
 
به گزارش انتخاب ،حجت‌الله‌ ایوبی درباره‌ی جزئیات جلسه خود با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: همانند هر سال که پیش و پس از جشنواره بنا به تعاملی که با کمیسیون فرهنگی داریم، جلسه‌ی مشترکی برگزار می‌شود، امسال هم با حضور آقایان حیدری و ایل‌بیگی (دبیر جشنواره و معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) جلسه‌ای با نمایندگان این کمیسیون داشتیم که در آن گزارشی را درباره‌ی جشنواره ارائه کردیم.
 
رئیس سازمان سینمایی که در حال حاضر در شهرستان مرودشت استان فارس برای افتتاح طرح "سینماسلام" به سر می‌برد و قرار است در این استان چهار پروژه‌ی سلام سینما را افتتاح کند، ادامه داد: در این جلسه سوالاتی برای نمایندگان مطرح بود و یکی از آن‌ها که متأسفانه توسط یکی از برنامه‌های تلویزیون ایجاد شده به دو تابعیتی بودن داورها مربوط می‌شد که آنجا سوابق داورها را توضیح دادیم و البته بنده از نمایندگان کمیسیون فرهنگی پرسیدم چطور وقتی در جشنواره‌ای مثل "مقاومت" داورانی خارجی که نه مسلمان هستند، نه ایرانی و نه می‌توانند به زبان فارسی صحبت کنند می‌آوریم اتفاقی خوب است، اما سینماگرانی که تابعیت ایرانی دارند، مسلمان هستند، به ایران عِرق دارند، درکنار سینمای ایران است و سابقه‌ی کارشان هم مشخص است در داوری جشنواره فیلم فجر باشند مورد بحث و سوال است؟!
 
او با تأکید بر اینکه البته این موضوع را از سر نقد مطرح نکرده است، اضافه کرد: با این حال آقایان نماینده از برپایی بزرگترین برنامه‌ی دهه فجر که توسط سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری جشنواره فیلم در ۳۰ استان کشور اتفاق افتاد، تشکر کردند و فکر نمی‌کنم برنامه‌ای با این عظمت در هیچ نقطه‌ی کشور برگزار شده باشد.
 
وی همچنین گفت: البته این را هم باید اضافه کنم که نمایندگان مجلس چندان در جریان جزئیات برگزاری جشنواره نبودند، اما رویکرد آن‌ها و فضای حاکم بر کمیسیون فرهنگی همکاری و تعامل با سازمان سینمایی است. با این حال در هیچ دوره‌ای ندیدم که نقدی به جشنواره وارد نبوده باشد و نقد داور همواره مجاز و ممکن است.
 
ایوبی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو اظهار کرد: سوال دیگری که برای برخی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مطرح بود این بود که آیا قبل از اکران فیلم‌ها می‌توانند آن‌ها را بازبینی کنند، که من با این موضوع مخالفت کردم و اعلام کردم این امری غیرقانونی است، چون وقتی فیلمی را از تهیه‌کننده می‌گیریم، فقط یک‌بار برای پروانه شورای نمایش ارائه می‌کنیم و شرعا و قانونا نمی‌توانیم آن اثر را برای افراد یا جای دیگری نمایش دهیم.
 
وی اضافه کرد: البته تهیه‌کنندگان فیلم ها می‌توانند با مسئولیت و اختیار خود در صورت تمایل فیلم‌شان را به هر کجا که می‌خواهند برای نمایش ارائه کنند که اتفاقا بعضی از آن‌ها این کار را می‌کنند.
 
رئیس سازمان سینمایی گفت: درخواست دیگری که از سوی نمایندگان کمیسیون فرهنگی مطرح شد این بود که در شورای پروانه‌ی نمایش حضور داشته باشند که البته این درخواست مربوط به امروز نیست و پیش از این هم مطرح شده بود، اما بنده همانند دو، سه سال قبل به آن‌ها گفتم این کار مبنای قانونی ندارد و خیلی روشن مخالفتم را اعلام کردم، چون اصلا این مسئله با قوانین سازگاری ندارد ضمن اینکه ما به هر حال استقلال قوا را از یکدیگر پذیرفته‌ایم.
 
حجت‌الله ایوبی گفت: البته در گذشته فردی از نمایندگان مجلس در این شورا حضور داشت، اما این مسئله براساس تفاهم بود و مبنای قانونی نداشته و ندارد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: مواضع ما در سازمان سینمایی نسبت به نمایش فیلم‌ها و ارائه‌ی مجوز به آثار سینمایی کاملا روشن است و در شورای پروانه‌ی نمایش چهره‌های برجسته‌ای وجود دارند که نظر آن‌ها برای ما حجت است و این شورا عالی‌ترین مرجع برای تصمیم‌گیری جهت نمایش فیلم است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان