arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۵۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵
العرب:

سفر امیر کویت به عمان و مذاکره در مورد آشتی اعراب با ایران

برخی منابع بر این باورند سفر روحانی و رویکرد او برای اشتی با اعراب خلیج فارس در پی حضور ترامپ و تهدیدات او صورت گرفته و برخی دیگر معتقدند رئیس جمهور با سخنان خود در کنار امیر کویت به دنبال ایجاد اختلاف بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
العرب نوشت: امیرکویت روز دوشنبه با هدف مذاکره در مورد نتایج سفر روحانی به کویت و عمان، به مسقط رفت.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه اورده است: برخی منابع بر این باورند سفر روحانی و رویکرد او برای اشتی با اعراب خلیج فارس در پی حضور ترامپ و تهدیدات او صورت گرفته و برخی دیگر معتقدند رئیس جمهور با سخنان خود در کنار امیر کویت به دنبال ایجاد اختلاف بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

به گفته ی منابع آگاه، ظاهرا عربستان سعودی از رویکرد کویت  در قبال ایران خشمگین است. سعودی ها به شدت گفتگو با ایران را رد می کنند، اما در مقابل کویتی ها اعتقاد دارند که هیچ مانعی برای پاسخ دادن به سخنانی که از سوی مسئولان ایرانی بیان می شود با سخنان دیگر وجود ندارد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه کشورهای حاشیه خلیج فارس را به همکاری با ایران به منظور برطرف کردن "عوامل نگرانی" و خشونت در منطقه ترغیب کرده بود.
ظریف خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت "درباره گفتگوی منطقه ای انتظاراتم کم است. روی خلیج فارس تمرکز می کنم. ما به اندازه کافی مشکلات در منطقه داریم از این رو خواستار آغاز گفتگو با کشورهایی هستیم که آنها را برادران مسلمان خود می دانیم."

چند موضوع موجب شده است تنش بر فضای روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران حاکم باشد. برجسته ترین این موضوعات، موضوع هسته ای ایران است که ریاض آن را تهدید کننده امنیت منطقه می داند و نیز موضوعات یمن، سوریه و عراق که عربستان، ایران را به حمایت از بشار اسد در سوریه و ائتلاف حوثی ها و رئیس جمهور پیشین علی عبدالله صالح در یمن و شبه نظامیان در عراق متهم می کند.



نظرات بینندگان