arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۵۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵

استفاده از روکش دندان را جدی بگیرید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مردی 31 ساله هستم که دچار پوسیدگی وسیع در یکی از دندان هایم شده‌ام. پزشکم پس از عصب کشی اعلام کرد که دندانم نیاز به روکش دارد اما به دلیل تغییر رنگ لثه در محل قرار‌گیری روکش، علاقه‌ای به روکش کردن دندانم ندارد. لطفاً مرا راهنمایی کنید که استفاده از روکش واقعاً لازم است یا خیر؟ و آیا نوعی از روکش وجود دارد که این عارضه را نداشته باشد؟
 
در شرایطی که دندان بیمار دچار پوسیدگی وسیع می‌شود و این پوسیدگی به عصب دندان می‌رسد برای حفظ دندان و درمان ریشه، ناگزیریم دندان پوسیده را عصب کشی کنیم. پس از درمان ریشه و بازسازی آن درصورتی که تعداد دیوارهای از دست رفته دندان بیش از دو دیوار باشد یا دیوار‌های باقی مانده نازک شده باشند، به بیمار توصیه می‌کنیم از روکش برای حفاظت از دندان خود استفاده کند.البته نکته مهم دیگری که در دندان‌های عصب کشی شده وجود دارد این است که طی یک تا دوسال پس از اینکه عصب دندان از بین می‌رود، آب‌رسانی به دندان مختل شده و دندان خشک می‌شود. در این شرایط یک فشار ناگهانی می‌تواند به شکستگی دندان منجر شود.
 
در بیشتر موارد این شکستگی در قسمت زیرین دندان و زیر لثه اتفاق می‌افتد و نگهداری دندان را دچار مشکل می‌کند. برای پیشگیری از این نوع شکستگی که متأسفانه زیاد هم اتفاق می‌افتد توصیه می‌شود دندان روکش شود  زیرا اگر شکستگی اتفاق بیفتد باید یک جراحی افزایش طول تاج هم انجام دهیم که در بیشتر مواقع به دلیل از بین رفتن تناسب طول باقی مانده ریشه در استخوان با طول تاج، امکان پذیر نیست.
 
بنابراین برای محافظت از نسج باقی مانده توصیه می‌شود از روکش استفاده کنید.اما در مورد تغییر رنگ لثه بر اثر روکش باید بدانید که روکش‌های چینی قدیمی به فلز جوش داده می‌شدند.این فلزها که نیکل و تیتانیوم هستند معمولاً موادی متصاعد می‌کنند که به مرور زمان به ایجاد حاشیه‌ای تیره رنگ و نازیبا روی لثه بیمار منجر می‌شود. هرچند این مشکل در همه موارد هم اتفاق نمی‌افتد اما به هر حال اتفاق ناخوشایندی است که بسیاری از بیماران را آزار می‌دهد.
 
به همین دلیل روکش‌های تمام چینی در انواع مختلف که بسته به تعداد روکش‌های متصل شده به هم و محل قرار‌گیری آنها در دهان ویژگی‌های متفاوتی دارند وارد بازار شده است. در این میان روکش‌های سرامیکی تمام چینی از سایر انواع آن زیباتر هستند و درصورت استفاده درست، موجب التهاب و تغییر رنگ لثه نخواهند شد.البته اگر شما یا هر بیمار دیگری بهترین روکش را داشته باشید، اما بهداشت دهان را رعایت نکنید دچار مشکلات لثه‌ای نظیر تحلیل لثه یا تحلیل استخوان فک خواهید شد.
 
هنگامی که لثه تحلیل می‌رود و از سطح طبیعی پایین‌تر می‌آید، زمینه پوسیدگی مجدد و همچنین کاهش طول عمر روکش دندان را فراهم می‌کند. از این‌رو توصیه می‌شود با مسواک زدن مرتب و صحیح و همچنین استفاده از نخ دندان مانع جمع شدن پلاک میکروبی در اطراف روکش دندانتان شوید./ روزنامه ایران
نظرات بینندگان