arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۵۳۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵

چرا نباید همراه غذا آب بنوشیم؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چنانکه در جامعۀ خود شاهد هستیم مصرف نوشابه و آب بهمراه غذا و چایی بلافاصله بعد از آن، یک امر عادی شده است. ولی در تعالیم اسلامی از جمله در نامۀ معروف حضرت امام رضا(ع) به مأمون آمده است: آنانکه نمی خواهند از درد معده در رنج و عذاب باشند میان غذا آب ننوشند،لذا بهتر است همراه غذا آب ننوشیم.
 
چنانکه در جامعۀ خود شاهد هستیم مصرف نوشابه و آب بهمراه غذا و چایی بلافاصله بعد از آن، یک امر عادی شده است.  ولی در تعالیم اسلامی از جمله در نامۀ معروف حضرت امام رضا(ع) به مأمون آمده است: آنانکه نمی خواهند از درد معده در رنج و عذاب باشند میان غذا آب ننوشند. نوشیدن آب در میان غذا بدن را رطوبی مزاج و معده را ضعیف می کند و سوء هاضمه می آورد علیرغم اینکه پس از مصرف غذای چرب فرد دچار تشنگی می شود، اما در اکثر رسالات عملی فقها و مجتهدین جامع الشرایط از مصرف آب بهمراه غذای پرچرب نهی شده است. از طرف دیگر مصرف مایعات همرا با غذا موجب رقیق شدن شیره ها و آنزیم های گوارشی می شود که می تواند امر هضم غذا را تا حدودی مختل نماید.

یک پژوهشگر طب سنتی با تاکید بر اینکه نوشیدن آب همراه با غذا موجب اختلال در عمل هضم می‌شود، گفت: نوشیدن آب حدود ۲ ساعت بعد از غذا می‌تواند مفید باشد. مصرف آب همراه با غذا بسیار مضر است به دلیل اینکه موجب بروز یبوست در افراد می‌شود و آنها را عصبی می‌کند.

 نکته:
اگر نوشیدن مایعات همراه با وعده‎های غذایی برای شما دردناک است و یا شما پس از مصرف آب بین غذا دچار احساس نفخ می‎شوید و یا حال شما بد می‎شود و یا پس از مصرف آب و سایر مایعات پیش از وعده غذایی و یا بین و پس از آن منجر به ریفلاکس معده در شما می‏‎شود از مصرف آب همراه با غذا خودداری کنید ولی اگر هیچ کدام از این حالات را ندارید هیچ شواهدی مبنی بر عدم مصرف آب با سایر مایعات با غذا وجود ندارد. اگر این حالات را ندارید نیازی نیست که از این کار جلوگیری نمایید. دقت کنید که نوشیدن آب بهترین است و نوشیدن آن همراه با غذا بستگی به حال شما دارد که آیا پس از نوشیدن آن بهتر می‎شوید یا بدتر.

 
نظرات بینندگان