arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۴۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵

آیا ترامپ باعث آشتی ایران و اعراب خلیج فارس می شود؟

لفاظی ها و اقدامات رییس جمهور آمریکا فرصت خوبی را برای کشورهای اسلامی پدید آورده که مجددا به هم نزدیک شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا ترامپ باعث آشتی ایران و اعراب خلیج فارس می شود؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ تایمز اسرائیل نوشت: لفاظی ها و اقدامات رییس جمهور آمریکا فرصت خوبی را برای کشورهای اسلامی پدید آورده که مجددا به هم نزدیک شوند.

به گزارش «انتخاب»؛ ترس های مشترک از سیاست های ترامپ می تواند ایران را به کشورهای عربی خلیج فارس نزدیک کند. به گفته تحلیل گران تور منطقه ای حسن روحانی نیز با همین هدف صورت گرفته است.

دیدارهای روز چهارشنبه حسن روحانی از عمان و کویت بعد از سالها تنش بین ایران و کشورهای همسایه اش در خلیج فارس که به واسطه درگیری های یمن و سوریه که تهران و دول خلیج فارس هر کدام در یک سوی درگیری ها قرار گرفته اند صورت گرفت.

در عوض برخی از منتقدان قدیمی روحانی به عدم توفیق روحانی در عربستان اشاره کرده اند.

روحانی در سفری که به کویت داشت به امیر شیخ صباح الاحمد الصباع گفته امروز ما باید دوشادوش هم به عنوان برادران اسلامی برای مقابله با ایده های تفرقه افکنانه قرار بگیریم. همه اختلافات موجود می تواند با دیالوگ بین کشورهای منطقه حل و فصل شود.

کویت که برخلاف دیگر همسایگان ایران روابطش را با تهران حفظ کرده است ماه گدشته برای عادی شدن روابط ایران با کشورهای خلیج اقفداماتی را از سر گرفت.

ایران همچنین روابط خوبی با عمان دارد . روحانی با استقبال گرم از سوی سلطان قابوس مواجه شد که نقش مهمی در میانجی گری بین ایران و غرب داشته است.

روابط تهران و کشورهای خلیج فارس در پی حمایت های ایران از سوریه و حوثی های یمن شکراب شده است.

سفر روحانی کمتر از یک ماه بعد از روی کار آمدن ترامپ رخ داده است که موج جدیدی از سیاست های پیش بینی نشده را به همراه داشته، به ویژه مساله ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور خاورمیانه ای و آفریقایی.

 یک تحلیل گر ایرانی به خبرگزاری فرانسه گفته که دولت آمریکا موضع رادیکالی را در مقابل کشورهای اسلامی در پیش گرفته که میتواند حرکت های خطرناکی را علیه کشورهای منطقه به ویژه ایران ایجاد کند. اظهارات ترامپ رویکردهای دیپلماتیک ایران را بر آن داشته که ابتکار عمل را بار دیگر برای تعامل مجدد با همسایگانش در درست بگیرد.

او گفته به نظر می رسد که همه کشورهای منطقه با تهدید مشترکی به نام ترامپ روبه رو هستند و این فرصت خوبی است که کشورهای اسلامی به هم نزدیک شوند.

به گفته این تحلیل گر ایرانی، این میتواند قدم خوبی برای این کشورها باشد که تنش هایشان را با ایران کاهش دهند. کشورهایی نظیر قطر و امارات و بحرین و عربستان میتوانند قدمهای مثبتی را در جهت برقرار دیالوگ و مذاکرات با هدف افزایش اتحادشان بردارند و این اتحاد منطقه علیه تهدیدات آمریکا خواهد بود.

شورای همکاریهای خلیج فارس نشستی را در منامه درماه دسامبر برگزار کرد که در این نشست از کویت خواست برای رابطه با تهران و بهبود روابط قدم بردارد.

این مساله امیر کویت را بر آن داشت که ماه گذشته نامه ای به حسن روحانی بفرسد.

روز سه شنبه رضا میرعابدین سفیر سابق ایران در کویت گفته بود که کویتی ها میتوانند نقش مهمی بازی کنند چرا که ایران کویت را یک دوست میداند و به کویتی ها اعتماد دارد.

این سفر روحانی پیامی را به سراسر منطقه فرستاد و آن اینکه ایران به گفت وگو علاقه دارد و آماده است که اختلافات را حل کند.

او گفته بود که فقدان همکاری بین کشورهای منطقه خارجی هایی نظیر آمریکا و بریتانیا و اسرائیل را به منطقه کشانده است که این چیزی نیست که ایران به آن علاقه داشته باشد.

تنش ها بین تهران و ریاض به واسطه حادثه حج دو سال گذشته رو به وخامت بیشتری گذاشت.

حجاج ایرانی سال گذشته برای اولین بار در سه دهه گذشته در حج غایب بوند و دو رقیب منطقه ای موفق نشدند در امور امنیتی و لجستیکی در پی مرگ 464 ایرانی در حج سال 2015 به نتیجه مشترکی برسند.

ماه گذشته تهران اعلام کرد که دعوتنامه شرکت در حج امسال را از سوی عربستان دریافت کرده است.


نظرات بینندگان