arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۴۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۰

٨٧ نفر، آخرین آمار كشته در خونین ترین حادثه نروژ/پلیس:عامل انفجار نظرات ضداسلامی دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شمار تلفات دو حادثه مرگبار روز جمعه در نروژ به حداقل 87 تن افزایش یافت. هم‌چنین ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش ایسنا در یكی از این حادثه‌های مرگبار یك فرد مسلح در لباس پلیس نروژ به سوی شركت كنندگان در یك اردوی شاخه‌ نوجوانان حزب حاكم تیراندازی كرد كه حداقل 80 تن كشته شدند.

در همین حال در حادثه دوم بر اثر انفجار در نزدیكی یك ساختمان دولتی در پایتخت نروژ حداقل هفت تن كشته شدند.

رییس پلیس اسلو در یك كنفرانس خبری گفت: براساس اطلاعاتی كه ما در اختیار داریم تاكنون در حادثه اول حداقل 80 تن كشته شدند. نمی‌توانیم این موضوع را تضمین كنیم كه شمار تلفات افزایش نمی‌یابد.

یكی دیگر از مقامات پلیس نروژ تصریح كرد: در حال بررسی این موضوع هستیم كه چه كسی و یا چه كسانی عامل این دو حادثه مرگبار بودند. مشخص شده است كه در حادثه اول یك فرد با لباس نظامی از سلاح گرم استفاده كرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شاهدان اعلام كردند كه این فرد مسلح كه پلیس نروژ وی را یك نروژی 32 ساله توصیف كرده در این اردوی شاخه‌ نوجوانان حزب حاكم به صورت ناگهانی به سوی جوانان شلیك كرده است.

یكی از كانال‌های تلویزیونی نروژ در گزارشی اعلام كرد: این فرد مسلح كه توسط پلیس دستگیر شده فردی بلند قد با موهای بور بوده كه با افراطی‌گری‌های راستگرا ارتباط داشته است. پلیس نروژ اعلام كرد كه در حال بازجویی از این فرد است.

مظنون "آندرس برینگ بریویك" معرفی شده است. این مرد در جزیره اوتوئیا، واقع در شمال غرب اسلو، دستگیر شد.

این واقعه خونین‌ترین رویداد در نروژ از زمان جنگ جهانی دوم اعلام شده است.

هم‌چنین این حادثه بزرگترین حادثه در غرب اروپا از زمان انفجار در مترو مادرید در سال 2004 كه منجر به كشته شدن 191 تن شد، محسوب می‌شود.

یكی از این شاهدان در این اردوی شاخه‌ نوجوانان حزب حاكم گفت: فقط این را دیدم كه به دنبال این تیراندازی افراد وحشت زده در حال فرار هستند و یكسری از این افراد نیز خود را درون آب می‌انداختند. افرادی بین سنین 14 تا 19 سال نیز در این اردو حضور داشتند.

پلیس نروژ همچنین از كشف یك بمب منفجر نشده در شمال غربی اسلو خبرداد.

مقامات نروژ اعلام كردند كه ممكن است فردی كه در حادثه اول نقش داشته عامل اصلی بمب گذاری در نزدیك یك ساختمان بزرگ دولتی باشد.

گفته می‌شود در انفجار دفتر نخست وزیری مواد منفجره‌ای كه در یك خودرو كار گذاشته شده بود، باعث شكسته شدن شیشه‌های ساختمان دفتر نخست وزیری و ساختمان وزارت نفت و دارایی نروژ شد.

ظاهرا در زمان این انفجار، نخست وزیر نروژ در محل فعالیتش حضور نداشت.

تصاویر تلویزیونی نیز نشان داد كه خسارات زیادی به این ساختمان وارد شده است.

پس از این حادثه برخی از دخالت گروه‌های افراطی خارجی از جمله القاعده و طالبان به عنوان عامل این دو حادثه یاد كردند اما برخی نیز از افراطیون داخلی نروژ به عنوان عوامل این حادثه یاد كردند.

پیش از این نروژ كه یك عضو ناتو محسوب می‌شود با تهدیدهایی به دلیل ایفای نقشش در مناقشاتی همچون افغانستان و لیبی مواجه بود. هنوز نام فردی كه عامل حادثه اول بوده است مشخص نشده است. همچنین هنوز انگیزه عامل یا عاملان این حادثه نیز مشخص نشده است.

آمریكا، اتحادیه اروپا، ناتو و انگلیس این دو حادثه را در نروژ محكوم كردند. ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس این حادثه را وحشتناك توصیف كرد.

باراك اوباما، رئیس جمهوری آمریكا و آندرس فوگ راسموسن، دبیركل ناتو نیز ضمن محكوم كردن این حادثه با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی كردند.

آمریكا همچنین به نروژ پیشنهاد كمك به روند تحقیقات در مورد این حادثه را مطرح كرد.

علاوه بر این بان كی مون، دبیركل سازمان متحد و رهبران بسیاری از كشورها نیز حملات مرگبار در نروژ را به شدت محكوم كرده‌اند.

در همین حال گزارش شده است بعضی از افراد حاضر در اردوگاه تابستانی برای نجات خودشان را به دریا زده بودند و نیروهای نجات به دنبال اجساد بیشتری می‌گردند.

قرار بود "ینس استولتنبرگ"، نخست وزیر نروژ، نیز در این اردو حاضر شود.

انفجار بمب در مركز شهر اسلو و نزدیك ساختمان‌های دولتی از جمله دفتر نخست وزیر دو ساعت قبل از حمله فرد مسلح صورت گرفت.

نخست وزیر نروژ جمعه در یك كنفرانس خبری مشترك با نوت استوربرگت، وزیر دادگستری گفت كشورش با چنین حملاتی مرعوب نخواهد شد.

استولتنبرگ تاكید كرد: پیام تمام نروژ به هر كسی كه به ما حمله كرده این است كه شما نمی‌توانید ما را نابود كنید، نمی‌توانید دموكراسی و آرمان هایمان برای دنیایی بهتر را از بین ببرید.

وزیر دادگستری نروژ تایید كرد فردی كه در رابطه با حملات مرگبار روز جمعه در این كشور دستگیر شده نروژی است.

نخست وزیر نروژ از مردم و رسانه ها خواست كه از پیش داوری درباره انگیزه متهم خودداری كنند. او وعده تحقیقات گسترده درباره این حملات را داد.

هم زمان، خبرگزاری‌ها به نقل از یك مقام پلیس از كشف مقادیری مواد منفجره در جزیره اوتوئیا خبر داده‌اند.

در همین حال گزارش‌های دریافتی حاكی از این است كه گروهی موسوم به "كمك‌كنندگان به جهاد جهانی" مسئول انفجار در نزدیك دفتر نخست وزیر نروژ معرفی شده است.

پلیس نروژ: عامل انفجار اسلو نظرات ضد اسلامی دارد

پلیس نروژ روز شنبه اعلام كرد كه عامل انفجار روز جمعه در اسلو پایتخت این كشور افكار ضد اسلام دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، 'استیوانگ سبونهایم' به تلویزیون ان.آر.كی گفت، اطلاعاتی را كه متهم در اینترنت منتشر كرده است، نشان می دهد كه گرایش های سیاسی به راست ها دارد و مخالف اسلام می باشد.
در انفجار روز جمعه در نزدیكی دفتر نخست وزیری نروژ، دستكم 87 تن كشته شدند.
پلیس بدون آنكه نام فردی را ذكر كند، اعلام كرد: جوان 32 ساله نروژی را در این رابطه دستگیر كرده است .
روز گذشته (جمعه) در نزدیكی دفتر نخست وزیری نروژ انفجاری رخ داد و همچنین از سوی فردی كه لباس پلیس پوشیده بود، به سمت جوانان حزب كارگر شلیك شد.
خبرگزاری فرانسه افزود: به نظر می رسد هدف از دو حمله اخیر حزب كارگر حاكم بر نروژ، دفتر نخست وزیر، وزارتخانه های نزدیك به دفتر نخست وزیری و همچنین جمعیت جوانان هوادار حزب كارگر بوده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
1
0
این کار یک نفر نیست بلکه کار یک سازمان است ، و این سازمان چیزی نیست غیر از موساد اسرائیل.
نظرات بینندگان