arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

یک نشست تمام حاشیه‌ای برای فیلم «قاتل اهلی»

در روزهایی که جشنوراه فیلم فجر به آرامی و حتی نشست‌های خبری‌اش با کمترین حاشیه‌ای برگزار می‌شد، فیلم «قاتل اهلی» این روند را بر هم زد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در روزهایی که جشنوراه فیلم فجر به آرامی و حتی نشست‌های خبری‌اش با کمترین حاشیه‌ای برگزار می‌شد، فیلم «قاتل اهلی» این روند را بر هم زد.
 
به گزارش انتخاب، بامداد هفدهم بهمن‌ماه پس از پایان نمایش فیلم «قاتل اهلی» در برج میلاد، بر خلاف انتظار عده‌ای، نشست پرسش و پاسخ فیلم «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی با حضور تهیه کننده و کارگردان که از مدت‌ها قبل جدل‌ها و حاشیه‌های زیادی بینشان به وجود آمده بود، برگزار شد.
 
این نشست در طول مدت زمان برگزاری هم با حرف‌های گاهی تند کیمیایی دنبال شد اما در پایان به بحث و جدل میان مسعود کیمیایی، پولاد کیمیایی، منصور لشکری قوچانی و اشک‌های دختر تهیه کننده «قاتل اهلی» کشیده شد.
 
در این نشست علاوه بر مسعود کیمیایی و منصور لشکری قوچانی، پولاد کیمیایی، پگاه آهنگرانی، بهزاد عبدی (آهنگساز) و فرشاد معتمدی (مدیر فیلمبرداری) هم حضور داشتند. ضمن اینکه دبیر جشنواره فیلم فجر فریدون جیرانی، سعید سهیلی و سعید راد هم از جمله مدیران و هنرمندان حاضر در این نشست بودند.
 
مسعود کیمیایی در ابتدای صحبت‌های خود خطاب به اهالی رسانه اظهار کرد: این آمدن و نشستن با شما تبعات دارد که بخشی از آن را در سالن دیدیم. یک اتفاق مهمی که افتاده این است که با دنیای مزدوری در سینما و هنر آشنا می‌شویم و این مزدوری یعنی اینکه جنس خندیدن‌ها، ترسیدن‌ها و حتی قیمت‌ها را از آن می‌فهمیم.
 
او گفت: فیلم «قاتل اهلی» برای نترس‌هاست. کسی که این فیلم را می‌بیند نترس است مثل سازنده‌اش. این فیلم برای کوچکی فکر ساخته شده است. برای اینکه اندازههای دانستگی را بالا  ببرد.
 
وی ادامه داد: دو سال ساخت این فیلم طول کشید. من برای تو فیلم ساختم و برای تو هم اینجا نشسته‌ام چیز دیگری هم مهم نیست. پس از دو سال فقط این فیلم باقی می‌ماند و دسیسه‌ها و هیچ چیز دیگری باقی نخواهد ماند.
 
کیمیایی در ادامه در پاسخ به انتقادی درباره نحوه دکوپاژ و کات‌های فیلم «قاتل اهلی» و نیز دیالوگ‌های این فیلم گفت: وقتی فیلمساز نیستید و نمی‌شناسید، درباره آن صحبت نکنید. ضمن اینکه دیالوگ‌های این فیلم به طور کامل نثر روزنامه‌ای است چون موضوع آن برای روزنامه و رسانه است.
 
وی همچنین اشاره کرد: این فیلم ۱۰۹ دقیقه است که باید کوتاه شود و به ۱۰۴ دقیقه برسد.
 
او در پاسخ به این سوال که قرار است تدوین دیگری از این فیلم انجام شود، گفت: مگر می‌شود یک کتاب دو مولف باشد. این فیلم آن‌قدری که قرار است بشود خواهد شد. چون حجم داربست و اسکلت آن در حدود ۱۰۶ دقیقه جا می‌گیرید. الان به قول قدیمی‌ها فقط یک کیسه کشی می‌خواهد.
 
کارگردان فیلم «قاتل اهلی» در پاسخ  به سوالی درباره اینکه با توجه به یادداشت داریوش مهرجویی، بدهی نسل شما از چه کسی باید طلب شود، اظهار کرد: این حجم بی‌اخلاقی از داخل خود فیلم که یکی از مهم‌ترین عنصرهای فیلم است، می‌آید. پولاد کیمیایی یک هنرپیشه است و هر وقت می‌خواهند به او حرف یا متلکی بگویند او را پسر کیمیایی خطاب می‌کنند در حالی که او فیلم‌های کمدی و کوتاه هم بازی کرده و برای «قاتل اهلی» به عنوان یک خواننده تمرین کرد تا بدون جایگزینی با یک خواننده واقعی بتواند بخواند.
 
وی تاکید کرد: تا کی باید نیش زده شود که داریوش مهرجویی به جوش آید. نمی‌دانم این عصبیت‌ها را چه کار کنم. با این حال جای پرویز پرستویی دراین جا خالیست و درود به داریوش مهرجویی که به زودی نزد او خواهم رفت.
 
در بخش دیگری از این نشست خبرنگاری به خنده‌های سازمان‌دهی شده در سالن نمایش اشاره کرد که این موضوع با تایید و تشویق عده‌ای زیادی از خبرنگاران و نیز عوامل فیلم روبرو شد و وقتی یک نفر هم به این تشویق‌ها اعتراض کرد، کیمیایی گفت: او را بیرون بیاندازید.
 
پس از آن سوالی درباره حضور پولاد کیمیایی و به طور کلی حاشیه‌های پیش آمده در فیلم مطرح شد که پولاد کیمیایی از خبرنگار مربوطه خواست این سوال را از تهیه کننده فیلم بپرسد و لشکری قوچانی هم در این‌باره گفت: به نظرم دامن زدن به یک سری از حاشیه‌ها درست نیست چون فیلم «قاتل اهلی» فیلم خیلی خوبی است و بهتر هم خواهد شد. من اینجا مقاوت و ایستادگی می‌کنم و علاقه‌ام به استاد کیمیایی باعث شد وارد چنین پروژه سنگینی شوم. البته به نظرم حدود ۱۵ دقیقه بازی‌های فراتر ازفیلمنامه وجود دارد که پس از جشنواره در جلساتی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
 
او که این بخش از صحبت‌هایش با اعتراض برخی حاضران در نشست هم روبرو شده  بود، ادامه داد: باورم بر این است که سینما یک کار گروهی است و با همین اعتقاد هم به سینما آمده‌ام. برای کار عوامل قوی را کنار هم چیده‌ام. یعنی تمام آن‌چه را که بلد بودم و تمام آن‌چه را که از استاد کیمیایی مطالعه کرده بودم در این پروژه استفاده کردم.
 
وی افزود: ما ۹ ماه هر روز با استاد کیمیایی جلسه گذاشتیم و باید از حاشیه‌سازی برای فیلمی که بهتر هم می‌شود، دور شویم.
 
در این بخش کیمیایی خطاب به حاضران گفت: همه حاشیه ما خود اوست.
 
او همچنین تاکید کرد: نقش آدم‌ها بر اساس یک کار گروهی است و ما باید یاد بگیریم با هم گفت‌وگو کنیم.
 
به گزارش ایسنا، این صحبت‌های لشکری قوچانی با پاسخ کیمیایی روبرو شد که گفت: وقتی نمی‌توانند به من بند کنند آن را به پولاد ربط می‌دهند در حالی که من نمی‌توانم بعد از ۵۰ سال فیلم خودم را به خاطر پسرم که بازیگر است کج و کوله کنم.
 
پولاد کیمیایی هم در این بخش تمام اتفاقاتی را که زمان ساخت پروژه رخ داده بود، بار دیگر یادآوری و تاکید کرد که یک سکانس در فیلم به من اضافه نشده بلکه سه سکانس هم حذف شده است. ضمن اینکه اصلا قرار نبود در این فیلم بازی کنم اما به حرمت بزرگتر وارد شدم.
 
او گفت: الان فینال فیلم «قاتل اهلی» مثل یک کلیپ شده در حالی که فیلمنامه چنین چیزی نبود.
 
در پاسخ به پولاد کیمیایی، منصور لشکری قوچانی بار دیگر اظهار کرد: هر اتفاق خلافی که انجام می‌شود، اگر قرار باشد قضاوتی روی آن صورت گیرد بر اساس قانون اتفاق خواهد افتاد. این فیلم برای من زندگی است و اگر به نتیجه نرسد ضرر خواهند کرد چون در سینمای بخش خصوص کار می‌کنم. پس هیچ حاشیه‌ای را قطعا برای این فیلم نمی‌پذیرم و باور دارم که در این مملکت ممکن است کسی پای دار برود اما سرش بالای دار نمی‌رود.
 
وی تاکید کرد: به همین دلیل پیگیری قانونی انجام می‌دهد تا مشخص شود کدام فیلمنامه ساخته شده است.
 
در پایان این نشست، محمود گبرلو که به عنوان مجری و اداره کننده جلسه حاضر بود و بارها مجبور به آرام کردن جو سالن شده بود، از فریدون جیرانی به عنوان تاریخ شفاهی سینمای ایران خواست تا برای اتفاقات پیش آمده در جلسه اظهار نظر کند.
 
جیرانی هم با ابراز تاسف از آن‌چه در نشست پیش آمده و نیز ابراز تاسف از نامه پرویز پرستویی و طوسی، تاکید کرد: نمی‌خواهم نقش تهیه کننده را کم کنم اما کارگردان فیلم مولف اثر بود.
 
او افزود: درددل آقای مهرجویی مرا به گریه انداخت. نمی‌خواستم این مشکلات به این‌جا کشیده شود و بیشتر وارد بحث نمی‌شوم اما به احترام مسعود کیمیایی تعظیم می‌کنم.
 
در پایان صحبت‌های فریدون جیرانی، مجری نشست هنگام اعلام تمام شدن برنامه رو به عکاسان خواست که مسعود کیمیایی و منصور لشکری قوچانی یکدیگر را ببوسند تا کدورت‌ها برطرف شود اما طرفین تمایلی برای این کار نشان ندادند و در آخر هم یکی از منتقدان حاضر در نشست اعتراضی کرد که باعث جدل بیشتر میان مجری برنامه و او شد و این بحث‌ها و حاشیه‌ها بیرون از سالن نشست در چند گروه ادامه یافت که فریدون جیرانی، لشکری قوچانی و مسعود کیمیایی در مرکز هر کدام از این گروه‌ها قرار داشتند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان