arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۵

وزیر صنعت دانمارک به ایران می‌آید

رییس اتاق تهران به ساختمان وزارت صنعت، کسب‌وکار و امور مالی دانمارک رفت و با معاون قا‌ئم‌مقام این وزارتخانه که مسئولیت کامل امور اجرایی را دارد به گفت‌وگو نشست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس اتاق تهران به ساختمان وزارت صنعت، کسب‌وکار و امور مالی دانمارک رفت و با معاون قا‌ئم‌مقام این وزارتخانه که مسئولیت کامل امور اجرایی را دارد به گفت‌وگو نشست.
 
به گزارش نتخاب، در این دیدار دو طرف بر حل مسائل مهم موجود مانند مراودات بانکی و تضمین صادرات تاکید کردند ضمن این که اندرو کرایتن از سفر وزیر صنعت، کسب‌وکار و امور مالی دانمارک به ایران در آینده خبر داد که طی آن موافقت‌نامه‌هایی برای تسهیل مراودات دوجانبه، برقراری فاینانس، ارائه بیمه و تضامین صادراتی و راه‌های مبادلات بانکی به امضا خواهد رسید.
 
در ابتدای این نشت مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران با اشاره به سفر هیات تجاری ایرانی به دانمارک گفت: هیات تجاری اتاق تهران در دانمارک متشکل از 20 فعال اقتصادی است که به دعوت کنفدراسیون صنایع به کپنهاگ سفر کرده است. ما امروز نشست خوبی در محل کنفدراسیون داشتیم که امیدواریم سرآغاز توسعه روابط اقتصادی دوجانبه باشد.
 
رییس اتاق تهران با اشاره به سفر وزیر امور خارجه دانمارک به ایران به همراه یک هیات تجاری گفت: از آن زمان تاکنون  مبادلات تجاری بین دو طرف افزایش پیدا کرده اما انتظار بسیار بیشتر از این است.
 
مسعود خوانساری افزود: با توجه به نیاز سالانه 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و علاقمندی دو طرف برای توسعه مبادلات این فرصتی بسیار مناسب است اما برای این مهم باید ابتدا تلاش کنیم تا مشکلات بانکی و مسایل مربوط به تضمین صادرات برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی حل شود.
 
او تاکید کرد که علاقمندی در شرکت‌های دو طرف وجود دارد اما موانعی بر سر راه آنان وجود دارد که وزارت صنعت، کسب‌وکار و امور مالی دانمارک می‌تواند در ارائه راه‌حل و چانه‌زنی با دولت دانمارک برای رفع آن موثر عمل کند و با برنامه‌ریزی و فشار از طرف بخش خصوصی راهکارهایی اجرا کند که به توسعه روابط بینجامد.
 
 خوانساری هم‌چنین در توصیف وضعیت کنونی روابط گفت: واضح است که شرکت‌های بزرگ به اندازه کافی توانایی برای حل مشکلات خود دارند و اکنون کم‌وبیش روابط خود را پیگیری می‌کنند اما شرکت‌های کوچک و متوسط قطعا نیاز به حمایت دارند که بتوانند سرمایه‌گذاری کنند یا مشارکت فعال‌تری در روابط دوجانبه داشته باشند. ارائه مشوق‌ها و تضمین‌ها و حل مسایل مربوط به مسایل بانکی هم برای شرکت‌های بزرگ مشوق است و هم راه را برای فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط باز می‌کند.
 
 او ادامه داد: کمتر بازاری در سراسر جهان مانند ایران دیده می‌شود که این چنین امنیت بالایی داشته باشد. ایران علاوه بر بازار بزرگ و متنوع در داخل و منطقه، از نیروی کار جوان و تحصیلکرده‌ای برخوردار است که آماده فعالیت هستند.
 
رییس اتاق تهران به دو صنعت غذا و دارو به عنوان صنایع اصلی مورد نظر برای همکاری‌های دوجانبه با دانمارک اشاره کرد و گفت: در این دو بازار با توجه به ظرفیت‌های داخلی ایران و دانش و فناوری دانمارک می‌توان روابط دوجانبه گسترده‌ای برای در اختیار گرفتن بازار منطقه آغاز کرد. ایران در صنعت دارو و غذا بسیار فعال و پیشرفته است و با سرمایه‌گذاری مشترک و افزایش ظرفیت تولید می‌توان به صادرات بالایی در منطقه دست پیدا کرد.
 
رییس اتاق تهران در پایان سخنان خود گفت: بحث روابط بانکی و ضمانت صادرات بسیار مهم است که ما معتقدیم اگر این دو عامل مهم و کلیدی حل شود می‌توانیم بقیه کارها را سرعت پیش ببریم چون علامت خوبی به فعالان اقتصادی می‌دهد. از نظر ما دانمارک با وجود ظرفیت‌های بالا کمی کُندتر از بقیه کشورهای اروپایی است. برای نمونه هرمس آلمان یا ساچه ایتالیا مساله ضمانت صادرات را در این کشورها برعهده گرفته و انجام می‌دهند.
 
معاون قائم‌مقام وزارت صنعت، کسب‌وکار و امور مالی دانمارک نیز در سخنان خود با تاکید بر این که ظرفیت زیادی برای همکاری بیین دو کشور ایران و دانمارک وجود دارد گفت: ایران در ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها و ثبات بسیار کشور خوبی در منطقه است و من کاملا با شما موافقم که فاینانس و مسایل بانکی بزرگ‌ترین مشکل کنونی برای توسعه مراودات است.
 
اندرو کرایتن گفت: دانمارک در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر توانمندی بسیار بالایی دارد که می‌تواند در حوزه همکاری‌های دوجانبه قرار گیرد. در حوزه صنایع غذایی هم معتقدم با توجه به توانایی بالای دانمارک و ایران می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم.
 
کرایتن با اشاره به این که انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری بین دو طرف الزامی و راهگشاست افزود: وزیر پیشین صنعت، کسب‌وکار و امور مالی دانمارک قرار بود سفری به ایران داشته باشد تا در چارچوب یک موافقتنامه بین وزارتخانه‌های مربوطه کار را شروع کنیم. موافقت‌نامه‌ای که در آن به مواردی چون فاینانس و مراودات بانکی اشاره شود و برای طرفین راهگشا باشد؛ اما با تغییر وزیر در ماه نوامبر سال گذته ما این مساله فعلا به تعویق افتاده است. با این حال این سفر در حال پیگیری است و در آینده انجام خواهد شد.
 
اندرو کرایتن ادامه داد: این سفر به ویژه برای تفاهم و پیگیری مسایل مربوط به تضمین صادرات و پشتیبانی از مراودات مالی باید انجام شود.
 
او گفت: وزیر سابق روی این مساله بسیار تمرکز کرده بود. سفیر کنونی نیز همین رویکرد را دارد. در حال حاضر مشخص نیست این سفر چه زمانی انجام شود اما با توجه به این که نهاد مسوول ضمانت صادرات نیز زیر نظر وزارتخانه ماست اگر توافقات صورت بگیرد اجرای آن بسیار سریع خواهد بود.
 
او هم‌چنین تاکید کرد که دانمارک در توسعه روابط با ایران کند نیست و تعلل نمی‌کند و تنها روی برنامه‌ریزی حرکت می‌کند و ابتدا به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌هاست که این مهم را از چند جهت و با مذاکرات مختلفی در حوزه‌های مختلف اقتصادی به پیش می‌برد.
نظرات بینندگان