arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۲۸ تير ۱۳۹۰

خيمه عربي در 28 ميدان مشترک نفت و گاز با ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تأخير و عقب ماندگي ايران در توسعه تمامي ميدانهاي مشترک نفت و گاز با هفت کشور همسايه در اين زمينه نشان مي دهد شرکت ملي نفت ايران يک بازنده تمام عيار است.به گزارش مهر، بر اين اساس ايران با در اختيار داشتن 28 ميدان مشترک هيدروکربوري شامل 18 ميدان نفتي، چهار ميدان گازي و 6 ميدان نفت و گاز با هفت کشور همسايه يکي از معدود کشورهاي جهان بوده که از اين تعداد ساختار مشترک هيدروکربوري برخوردار است.

2 طرح جديد قطر براي تخليه کامل گاز پارس جنوبي
کارشناسان ارشد شرکت ملي نفت ايران درباره برنامه هاي جديد قطر براي تخليه کامل گازهاي مشترک پارس جنوبي، مي گويند: قطر هم اکنون 2 سناريو براي برداشت سهم ايران در پارس جنوبي را در دستور کار قرار داده است.
بر اين اساس قطر با مشارکت شرکتهاي بزرگ بين المللي صنعت نفت جهان از يک سو به دنبال ايجاد مخازن ذخيره سازي مستقل گاز براي انتقال گاز پارس جنوبي به مخازن مستقل است. از طرف ديگر انجام حفاريهاي هوشمند افقي را در دستور کار قرار داده است که اين موضوع منجر به افت فشار و افزايش برداشت آب نمک در چاه هاي بخش ايراني پارس جنوبي شده است.
در حال حاضر از مخازن نفتي مشترک با عراق، شرکت ملي نفت ايران روزانه حدود 130 هزار بشکه نفت خام توليد مي کند که در شرايط فعلي سهم برداشت نفت عراق از ميدانهاي مشترک با ايران حدود 295 هزار بشکه در روز است.

از عربستان و امارات هم جا مانديم
ايران در برداشت نفت و گاز از ميدانهاي مشترک با امارات و عربستان سعودي هم عقب مانده است به طوري که در شرايط فعلي ميزان برداشت نفت ايران از ميدانهاي مشترک با امارات روزانه حدود 56 هزار بشکه است، اما طرف اماراتي از اين ميدانهاي مشترک روزانه 136 هزار بشکه نفت برداشت مي کند.

سهم صفر ايران در توسعه ميدان مشترک نفتي با قطر
در توسعه تنها ميدان مشترک نفتي با قطر هم شرکت ملي نفت ايران يک بازنده تمام عيار بوده است به طوري که با وجود برداشت 450 هزار بشکه اي قطر از لايه هاي مشترک نفتي پارس جنوبي سهم ايران در شرايط فعلي همچنان صفر است.
نظرات بینندگان