arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

جزئیات مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان/ ثبت دمای ۵۴۰درجه زیرآوار پلاسکو/ اعلام مفقودی ۸ نفر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنیم نوشت: معاون شهردار تهران گفت: براساس آمارهای قطعی، نیروهای عملیاتی آتش‌نشان که در عملیات حضور داشتند و شهید شدند ۱۶ نفر است؛‌ مسیر تشییع شهدای آتش‌نشان، انقلاب به سمت خیابان حافظ و از حافظ به بهشت زهرا (س) و قطعه شهداء است.

مجتبی عبدالهی بعد از ظهر امروز در نشست خبری مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان اظهار کرد: براساس آمارهای قطعی، نیروهای عملیاتی آتش‌نشان که در عملیات حضور داشتند و شهید شدند 16 نفر هستند.

وی گفت: شرایط ساختمان پلاسکو به دلیل حرارت و آتش قابل تصور نیست و حتی آهن ذوب شده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه تشییع پیکرها ساعت 8:30 صبح پنجشنبه از دانشگاه تهران صورت می‌گیرد، یادآور شد: مسیر تشییع شهدای آتش‌نشان، انقلاب به سمت خیابان حافظ و از حافظ به بهشت زهرا (س) و قطعه شهداء است.

مسئول ستاد مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان گفت: مراسم بزرگداشت هم روز شنبه از ساعت 10 تا 12 در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار می‌شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه همه در تلاش هستند تا پیکرها پیدا شود، تصریح کرد: امیدواریم تا پنجشنبه پیکرها پیدا شود؛ چهار فردی که پیکرشان در زیرزمین بوده همزمان با شهدای آتش‌نشان تشییع و بعداً به خانوده‌هایشان تحویل داده می‌شود.

معاون شهردار تهران گفت: خانواده دو نفر از این چهار نفر درخواست دادند که پیکرها در شهرستان دفن شود؛ امروز ساعت شش بعد از ظهر جلسه‌ای درباره مراسم تشییع با مسئولان داریم؛ شرکت مترو آمادگی دارد از ابتدای صبح مردم را برای مراسم جا‌به‌جا کند؛ رفت و برگشت مترو و اتوبوس برای مراسم تشییع رایگان است.

انتقال 7 جسد به پزشکی قانونی

سردار قادر کریمی؛ جانشین پلیس تهران و نماینده پلیس حاضر در این نشست خبری نیز با بیان اینکه امیدواریم در ساعات آینده خبرهایی از پیکر باقی شهداء به دست آید، اظهار کرد: پلیس در دقایق ابتدایی این سانحه تلاش کرد مردم را از ساختمان دور کند و توانستیم اکثر افراد را به خارج هدایت کنیم.

وی افزود: بر اساس مستندات، برخی مقاومت می‌کردند اما آنها را نیز از ساختمان خارج کردیم؛ پلیس بعد از حادثه محل را ایزوله کرد؛ تا امروز سعی کردیم امنیت مغازه‌ها که در محل حادثه حضور دارند را برقرار نگه داریم لذا تا به امروز حتی یک گزارش از سرقت و ناامنی به ما نرسیده است.

کریمی گفت: اطلاع‌رسانی خبرنگاران اثر بسیار خوبی داشت تا مردم در محل حادثه حضور پیدا نکنند و همکاری مردم هم بی‌نظیر بود؛ تا به امروز سعی کردیم اموالی که از زیر آوار به دست آمده را حفظ کنیم لذا 75 گاو صندوق را به گنجینه پلیس متتقل کردیم و تاکنون پنج گاو صندوق را تحویل صاحبانش داده‌ایم.

وی گفت: روز اول از در پشت پلاسکو وارد شدیم و اموال 30 کسبه را جمع‌آوری کردیم، همه محدودیتهای ترافیکی به جز محلی که در حال آوار‌برداری است، برداشته شده است.

کریمی با اشاره به مراجعه هشت نفر تا امروز به پلیس و اعلام فقدانی یادآور شد: از این هشت گزارش، جنازه چهار نفر پیدا شده که شهروند بودند؛ پلیس در حال بررسی صحت و سقم اطلاعات هشت نفر است؛ هفت جنازه هم به پزشکی قانونی منتقل شده که فقط یک پیکر شناسایی نشده و مابقی شناسایی شده‌اند.

مهدی ذاکری؛ مشاور شهردار تهران نیز در این نشست گفت: پخش زنده صدا و سیما تاکنون حتی یک دقیقه قطع نشده است.

وی با بیان اینکه یکسری شایعات از خارج کشور به وجود آمده است، تصریح کرد: خواهشمندیم که رسانه‌ها کمک کنند تا شایعات پخش نشود زیرا باعث تشویش و ایجاد دلهره در خانواده‌های حادثه پلاسکو می‌شود.

دیشب دمای روی آتش 540 درجه ثبت شد

شهرام گیل‌آبادی؛ سخنگوی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه حدود یک هزار سرویس نخاله جمع‌آوری شده و در جای مشخصی دپو شده است، اظهار کرد: دیشب دمای روی آتش 540 درجه ثبت شد.

وی افزود: 430 خبرنگار فقط شب اول و دوم در دمای سه درجه زیر صفر، با همکاری پلیس، حادثه را پوشش دادند.

شهرداری اختیار پلمب ساختمان‌هایی که ضوابط را رعایت نمی‌کنند، ندارد

ذاکری؛ مشاور شهردار تهران در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری جلسه هیئت امناء ساختمان پلاسکو اظهار کرد: دلایل حادثه در حال بررسی است؛ آنچه مردم می‌خواهند بدانند این است که آیا شهرداری تهران اختیار پلمب ساختمان‌هایی که ضوابط را رعایت نمی‌کنند، دارد؟ که پاسخ این سؤال منفی است و شهرداری مؤظف است که آرای اعضای کمیسیون 100 را اجرا کند.

کریمی؛ جانشین پلیس تهران نیز در بخش پرسش و پاسخ گفت: در زمانیکه آتش‌نشانان داخل و در حال ایثارگری بودند، تقریبا جمعیتی حدود 500 نفر توسط همکاران آتش‌نشانی و بعد توسط پلیس با زور از ساختمان خارج شدند.

وی افزود: اگر اصرار بر خروج نبود شاید حادثه‌ای با تلفات جانی وسیع را شاهد بودیم.

کریمی در پاسخ به سؤالی درباره کارگرهای افغانستانی که احتمالا در محل حادثه حضور داشتند، گفت: تاکنون خانواده هشت نفر به پلیس مراجعه کردند که چهار نفر پیدا شدند و جزو پیکرها بودند؛ تا به امروز خانواده‌های افغانستانی به آگاهی مراجعه نکرده‌اند.

وی درباره گاوصندوقهای ساختمان پلاسکو یادآور شد: برخی گاوصندوقها، دیگر گاو صندوق نیستند؛ در واکایی صورت گرفته مدارکی نیز کشف شده که در اختیار پلیس آگاهی است.

کسبه مجاور پلاسکو از روز شنبه می‌توانند فعالیت‌شان را آغاز کنند

جانشین پلیس تهران درباره دسترسی کسبه به سایر قسمتهای پلاسکو که امن است، خاطرنشان کرد: کسبه مجاور پلاسکو از روز شنبه می‌توانند فعالیت‌شان را آغاز کنند البته این منوط به نظر کارشناسانه و تخصصی مسئولان است.

کریمی درباره ازدحام مردم در ساعات نخست حادثه متذکر شد: زمانیکه پلیس به محل حادثه رسید حدود 500 تا 700 نفر از مردم در محل بودند اما مانع از فعالیت نیروهای امدادی نبودند و فقط باعث کندی در امدادرسانی شدند.

وی درباره تمهیدات ترافیکی روز تشییع شهدای آتش‌نشان گفت: تمهیدات ترافیکی برای روز تشییع فردا اطلاع‌رسانی می‌شود.

تدفین شهدای آتش‌نشان در قطعه 50 بهشت زهرا (س) کنار شهدای مدافع حرم

مجتبی عبدالهی؛ معاون شهردار تهران در ادامه بخش پرسش و پاسخ با بیان اینکه تا فردا مشخص می‌شود چه کسی بر پیکر شهداء نماز می‌خواند، گفت: شهدای آتش‌نشان در قطعه 50 بهشت زهرا (س) کنار شهدای مدافع حرم و منا آرام می‌گیرند.

ملکی؛ سخنگوی آتش‌نشانی نیز در این نشست خبری درباره امکانات دولتی برای کمک به عملیات در پلاسکو گفت: تجهیزات موجود در میدان جوابگو است البته سازمانهای موازی برای همکاری پای کار بودند؛ اگر احساس نیاز شود به دوستان در دولت اطلاع داده می‌شود.

نظرات بینندگان