arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۹۰۹۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

اظهارات عارف درباره منع شدنش از کاندیداتوری، شرط حمایت از روحانی، اختلافات در شورای سیاستگذاری و ...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشست خبری محمدرضا عارف با خبرنگاران در دفتر بنیاد امید ایرانیان برگزار شد. 

به گزارش «انتخاب»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در ابتدای این نشست با بیان اینکه حادثه پلاسکو برای ما روشن‌تر کرد که موضوع مدیریت شهری و نیاز به مدیریت های تخصصی اهمیت دارد، گفت: انتظار داریم از همه گروه هایی که کاندیدا معرفی می کنند به سمت شورای تخصصی برویم.

در این نشست خبری که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار می‌شود، عارف ضمن تشریح فعالیت‌های شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان و فراکسیون امید و تبیین مسائل روز کشور به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

محمدرضا عارف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره عبور اصلاح طلبان از روحانی، گفت: مهمترین راهبرد ما در شورای سیاستگذاری در سال ۹۴این بود که گفتمان اصلاحات در سال ۹۲ را ادامه دهیم و اکنون نیز همان راهبرد را داریم. در جلسه اخیر کارگروهی تشکیل شد تا مواضع ما را اعلام کند اما به طور طبیعی روشن است که از اقای روحانی عبور نخواهیم کرد و سیاست ما حمایت از ایشان بود و همین مسیر را ادامه می دهیم.

او ادامه داد: اصلاح طلبان پشت فراکسیون امید را خالی نکردند و همه عزیزان در لیست امید در مسیر آنها حرکت کردند. مجلس دهم در شرایطی شکل گرفت که بخش عمده لیست امید برای اولین بار وارد مجلس شدند و انسجام انها زمان می برد.به ویژه در هیات رییسه مجلس اتفاقاتی افتاد که اکنون نمیخواهم وارد شوم. اما بخشی از کسانی که میثاق نامه را امضا کردند نتوانستند یا نخواستند در فراکسیون بمانند اما آنها اقلیت بودند و اکنون انسجام وجود دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ارزیابی شورای سیاستگذاری به نقاط ضعفی رسیدیم که در تلاش هستیم آنها را رفع کنیم تا گام سوم را محکم برداریم.

اهم اظهارات رییس فراکسیون امید مجلس دهم را در ادامه بخوانید؛

*{در پاسخ به سوالی درباره پرونده حسین فریدون}: هر کسی تخلفی کند باید با وی برخورد شود و انقلاب ما با کسی تعارف ندارد. برخورد با فساد جزو اولویت‌های فراکسیون امید است و باید به صورت مسئله ملی با آن برخورد کرد.

*آیت الله هاشمی ویژگی‌های منحصر به فردی داشت و از آنجا که ایشان محور انسجام مجمع بودند، جایگزینی ایشان کار آسانی نخواهد بود. در دوره گذشته تقریبا تمامی تصمیمات مجمع اجماعی بود و این درحالی است که دوره فعلی در اسفندماه به اتمام می‌رسد. نکته حائز اهمیت در این میان، برنامه ششم توسعه است و درصورتی که اختلافی در این رابطه میان شورای نگهبان و مجلس به وجود بیاید، طبیعتا مجمع باید تشکیل شود و در این صورت مقام معظم رهبری باید در این رابطه تصمیم بگیرند.

*اجازه بدهید درباره افراد صحبتی نکنیم. به هر حال در کشور شخصیت‌های برجسته بسیاری داریم که می‌توانند در جایگاه آیت الله هاشمی مثمر ثمر باشند. در مجمع تشخیص مصلحت نظام برخلاف دیگر شوراهای عالی ازجمله شورایعالی انقلاب فرهنگی و دیگر شوراهای‌عالی، نایب رییس درنظر گرفته نشده و به همین دلیل این مجمع صرفا با حضور رییس قادر به ادامه کار خود خواهد بود.

*{در پاسخ به سوالی درباره کاندیداتوری‌اش‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری و اینکه آیا ازسوی بزرگان اصلاحات منع شده است}: منع شدن جزو ذات اصلاح طلبی نیست. ویژگی این جبهه مردمی و بزرگ، خرد جمعی است. نه در این مورد بلکه در هیچ موردی دستور نمی دهند و ذات ما هم دستور پذیری نیست. نظر ما بر اساس تصمیم شورای عالی سیاست گذاری است و طبیعتا این شورا با بزرگان رایزنی می کنیم اما شورا تصمیم می گیرد. بنده خدمتگذار مردم هستم و در حد توان در خدمت مردم هستم. حتی الامکان همین مسیر ۹۲ را پیگیری کنیم و از آقای روحانی حمایت کنیم به شرطی که ایشان در عرصه باشند.

*در مجمع تشخیص مصلحت نظام برخلاف دیگر شوراهای عالی ازجمله شورایعالی انقلاب فرهنگی و دیگر شوراهای‌عالی، نایب رییس درنظر گرفته نشده و به همین دلیل این مجمع صرفا با حضور رییس قادر به ادامه کار خود خواهد بود.

*رفع حصر هم جز مطالبات جامعه و هم بخشی از شعارها است. بر این باوریم که به نفع جامعه است که این مشکلات حل شود و امیدواریم با توجه به مصالح ملی و حفظ آرامش، مشکل رفع حصر مرتفع شود.

*شورایعالی سیاست گذاری زمانی تشکیل شد که دستاوردهای کشور در انتخابات اخیر رخ داد و ما بارها در همان زمان هم خواهش کردیم و انتظاراتمان را نسبت به جریان رقیب گفتیم که دو جریان اصلی به صورت یک مجموعه منسجم شرکت داشته باشند مردم هم حرف آن‌ها را درک می‌کنند. طبیعی است در هر دو جریان اختلاف نظرهایی وجود دارد. به عنوان مثال چند نمونه از احزاب که در مرحله آخر که انتخاب نهایی انجام می‌شد نسبت به ائتلاف با حامیان دولت گله داشتند، اما ما باید پروسه ائتلاف را دنبال می‌کردیم، بنابراین وارد ائتلاف شدیم و حداکثر این افراد را در تهران معرفی کردیم.

*برخی معتقد بودند تشکیل این شورا باعث تضعیف احزاب شده است، موارد مختلف را بررسی کردیم و به چنین نتیجه‌ای نرسیدیم. زیرا معتقدیم این جبهه‌ها مقدمه تشکیل احزاب فراگیر هستند و رویکرد این است که احزاب را تقویت کنیم. در این زمینه جلساتی گذاشتیم و با 5 - 6 حزبی که نامه اولیه را امضا کرده بودند تعامل کردیم. به عنوان نمونه احزابی مانند اعتماد ملی، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و یکی دو حزب دیگر هنوز نیامده‌اند، که ما آنها را هم عضو شورای عالی می‌دانیم.


نظرات بینندگان