arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۶۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۵

نقشه‌های طولانی‌ترین غار تهران به اتریش رسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طولانی‌ترین غار نزدیک به پایتخت از کتاب مرجع غارنوردان اتریشی سر درآورد.

به گزارش انتخاب، «بورنیک» غاری در ۱۳۵ کیلومتری شهر تهران و ۲۳ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه از توابع استان تهران است که در نزدیکی روستای هرانده واقع شده که براساس نقشه‌های تهیه شده، یکی از طولانی‌ترین غارهای بکر ایران نیز به شمار می‌آید. این غار از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به پایتخت است که در چند سال اخیر مقصد تورهای زیادی شده است.

با توجه به شواهد داخل غار، بورنیک یکی از سکونت‌گاه‌های انسان‌های غارنشین با ارزش باستان‌شناسی به حساب می‌آید که سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

ارنست گایر (Ernest Gayer)، محقق و غارنورد اتریشی که از سال ۲۰۰۷ میلادی به همراه گروهی از غارنوردان ایرانی پیمایش و نقشه برداری از غار بورنیک تهران را شروع کرده بود اکنون اطلاعاتی از این غار بکر و طولانی را در کتاب مرجع غارنوردان اتریشی منتشر کرده است.

این کتاب که به تازگی منتشر شده درباره ی عملکرد غارنوردان اتریشی است که هر سه سال یک بار چاپ و در سطح اروپا توزیع می شود. به گفته ی جواد نظامدوست که این خبر را به همراه تصاویر منتشر شده از غار بورنیک در این کتاب در اختیار ایسنا قرار داده، گفت که این کتاب تا حدودی جزو کتب ها مرجع غارنوردی و غارشناسی است که برای سال های طولانی و تا زمان بروز شدن اطلاعات، قابلیت استفاده در سطح جهانی دارد .

کتاب عملکرد غارنوردان اتریشی، ٣٨٠ صفحه دارد که ۱۵ صفحه از آن به ایران، بویژه غار بورنیک که ارنست گایر نزدیک به یک دهه روی نقشه آن کار کرده، اختصاص دارد.نظامدوست گفت: ارنست گایر، همکاری های تمام دوستانی که به هرشکلی در پروژه اش کمک کردند را فراموش نکرده و هم در گزارش و هم در نقشه از آنها نام برده است. علاوه بر این در بخش ایران این کتاب، دو صفحه به تشکیل انجمن غار و غارشناسی ایران و اکسپدیشن ٢٠٠٨ اختصاص داده و به اهمیت آن برنامه در تأثیر بسزای نگاه و تلاش غارنوردان إیرانی اشاره کرده است.



منبع: ایسنا
نظرات بینندگان