arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵
واشنگتن پست:

ترامپ نمی تواند هم با پوتین رفاقت کند و هم جلوی ایران بایستد / موضع روس ها در صورت لغو برجام از سوی ترامپ چه خواهد بود؟

رئيس جمهور منتخب دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی موضع خود را در حداقل دو موضوع سیاست خارجی روشن کرد. یکی مخالفتش با طرح جامع اقدام مشترک (برجام) و دیگری تمایلش به همراهی با روسیه. اما کسی نمی داند او برای ارتباط با روسیه چه برنامه ای دارد. به همین ترتیب، ما نمی دانیم که او برای ملغی کردن برجام چگونه عمل خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ واشنگتن پست نوشت: رئيس جمهور منتخب دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی موضع خود را در حداقل دو موضوع سیاست خارجی روشن کرد. یکی مخالفتش با طرح جامع اقدام مشترک (برجام) و دیگری تمایلش به همراهی با روسیه. اما کسی نمی داند او برای ارتباط با روسیه چه برنامه ای دارد. به همین ترتیب، ما نمی دانیم که او برای ملغی کردن برجام چگونه عمل خواهد کرد. 

به گزارش «انتخاب»؛ با این حال، او نیاز به پذیرش یک واقعیت ناخوشایند دارد، روسیه و ایران متحد هستند، و هر دو می خواهند ایالات متحده را به عنوان نیروی اصلی در خاورمیانه از میدان به در کنند. به بیان دیگر، اگر آمریکا می خواهد ایران را متوقف کند، باید بپذیرد که روسیه به سادگی با چنین برنامه ای همراه نخواهد شد. روسیه یک منبع عمده تامین سلاح برای ایران است و تمام تلاش خود را برای سرپا نگه داشتن رئیس جمهور سوریه، بشار اسد می کند. این تابستان هواپیماهای جنگی روسیه از پایگاه های هوایی ایران برای حمله به اهداف شان در سوریه استفاده کردند. 

روسیه علنا علیه نقض برجام هشدار داده است. اما ترامپ می خواهد آن را پاره کند. اگر برجام توسط آمریکا لغو شود، روسیه حمایت اقتصادی و نظامی خود از ایران را افزایش می دهد. از سوی دیگر با توجه به اختلافات روسیه و اروپا، افزایش تنش میان ایالات متحده و متحدان اروپایی آن، به عنوان یک شکست برای سیاست خارجی ایالات متحده محسوب می شود. ترامپ گمان می کند که می تواند به راحتی برجام را لغو کند اما روسیه مشکل بزرگی برای عملی کردن این تصمیم خواهد بود. متیو مکینز می گوید:

ترامپ باید همچنین آگاه باشد که در هر رویارویی بزرگ با ایران بر سر برجام، آمریکا باید سیاست های خود نسبت به روسیه و بالعکس را در نظر بگیرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نمی خواهد ایران به بمب اتم دسترسی پیدا کند. با این حال، مسکو از توافق هسته ای استفاده کرده است و توانسته نقش مهمی در خاورمیانه پیدا کند، از جمله یک اتحاد نظامی جدید و رو به رشد با ایران در سوریه و جاهای دیگر برقرار کرده است. این شرایط به احتمال زیاد به آمریکا اجازه نخواهد داد که به سادگی بتواند برجام را لغو کند.

اگر ترامپ برجام را لغو کند، ایران احتمالا برنامه هسته ای خود را مجددا راه اندازی خواهد کرد. 

ایلان گلدنبرگ، مدیر پروژه خاورمیانه در مرکز امنیت آمریکا، می گوید: اگر ایران به سلاح هسته ای نزدیک تر شود، احتمال حمله اسرائیل یا تصمیم ترامپ به استفاده از نیروی نظامی علیه برنامه هسته ای ایران افزایش پیدا می کند و ما به سال های 2009 تا 2012 باز خواهیم گشت.

در جهان، موثر ترین ابزار ایران علیه ایالات متحده جنگ نیابتی عواملش در سراسر خاورمیانه به ویژه در عراق و سوریه بود است. در سال های اخیر، ایران جنگ نیابتی خود را بر روی حمایت از اسد و مبارزه با داعش متمرکز کرده است. با این حال، اگر تنش میان ایران و ایالات متحده افزایش یابد، اولویت های ایران به سرعت تغییر کرده و به استفاده از نیروهایش برای جلوگیری از اقدام نظامی آمریکا متمایل خواهد شد. روابط روسیه و آمریکا نیز می تواند در تشدید تنش ها با ایران و پتانسیل حمله آمریکا به ایران موثر باشد. به وضوح غیر قابل تصور است که در این سناریو ایالات متحده، روسیه و ایران بتوانند با موفقیت در سوریه و عراق هماهنگ شوند. بنابراین ایجاد روابط حسنه با روسیه از سوی ترامپ به احتمال زیاد با شکست مواجه خواد شد.

ترامپ به زودی دلیل این که چرا روسیه با او همراه نخواهد شد را پیدا خواهد کرد. پوتین از دشمنان آمریکا (به عنوان مثال، ایران) حمایت می کند و متحدان آمریکا (به عنوان مثال، ناتو) را تهدید می کند. منافع روسیه و آمریکا در یک راستا نیست. ترامپ ممکن است بخواهد، مثل کاری که رئیس جمهور اوباما انجام داد، برای خروج از معادلات خاورمیانه اقدام کند، اما او به زودی خواهد آموخت که اگر آمریکا میدان را ترک کند، روسیه با افزایش نفوذش جای خالی آمریکا را پر خواهد کرد. مشاوران ارشد ترامپ احتمالا درک کرده اند که تضادهای بسیاری در سیاست خارجی ترامپ وجود دارد. وی احتمالا در چند ماه آینده به برطرف کردن این مشکلات خواهد پرداخت اما اگر بخواهد همچنان بر موضع خود مبنی بر لغو برجام پافشاری کند، تمام برنامه هایش برای سیاست خارجی را بر هم خواهد زد و ما شاهد ظهور روسیه ای قوی تر از قبل خواهیم بود.


نظرات بینندگان